بخشی از مقاله

چکیده

در این پژوهش تاثیر رقابت در بازار محصول و مدیریت سود بر محافظه کاری شرکتها مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور از اطلاعات شرکتهای عضو بورس تهران طی سالهای1387تا1392 استفاده شده است.

جهت سنجش محافظهکاری سود از مدل باسو - 1997 - استفاده شده است و جهت ارزیابی اثر رقابت و تامین مالی بر روی محافظهکاری مشروط، ساختارهای رقابتی و تامین مالی به مدل باسو اضافه شدهاند.

جامعه آماری تحقیق حاضر شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار طی سالهای 1387تا1392بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری برابر با132شرکت می باشد. در این تحقیق که از دادههای پانل - تابلویی - با اثرات ثابت استفاده شده، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادههای شرکتها با استفاده از رگرسیون چند متغیره در سطح اطمینان%95نشان میدهد. بین قابلیت جانشینی و محافظهکاری مشروط ارتباط معکوس و معنادار وجود دارد.

ارتباط بین حجم تقاضا و تعداد شرکتهای عضو صنایع با محافظهکاری مشروط مطابق انتظار، همچنین ارتباط بین موانع ورود و محافظهکاری مشروط مطابق میل، معکوس و معنادار است. نهایتا بین نسبت تمرکز و محافظهکاری مشروط بر اساس پیشبینیها ارتباط معکوس، ولی ضعیف مشاهده میشود. آزمون فرضیه کلی نشان داد بین ساختارهای رقابتی محصولات و محافظهکاری مشروط در گزارش-گری مالی ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد.

 1 مقدمه

اطلاعات نقش اساسی در عملکرد بازارها دارد، زیرا اغلب تصمیمات، از جمله تصمیمات سرمایهگذاری در بازار سرمایه، تصمیم گیری در خصوص ورود یا خروج رقبا به صنایع، نحوه تامین مالی - از طریق بدهی یا حقوق صاحبان سهام - و تصمیم گیری در خصوص سطح افشای اطلاعات انعطاف پذیر، در شرایط عدم اطمینان انجام می شود. هدف گزارشگری مالی ارائه اطلاعات مفید به استفاده کنندگان است. اطلاعاتی مفید هستند که خصوصیات کیفی از جمله قابل اتکا بودن و مربوط بودن را داشته باشند.

یکی از اجزائ قابلیت اتکای اطلاعات، رعایت اصل محافظه کاری است. که کمیته فنی استاندارهای حسابداری ایران از آن به عنوان اصل احتیاط یاد میکند. باسو1 - 1997 - 1 بیان مینماید که، محافظه کاری تاییدپذیری متفاوت برای شناسایی درآمدها و هزینهها است، که منجر به کم نمایی سود و داراییها میشود. بنابراین اتخاذ سیاست محافظهکارانه با ارایه تصویری نامناسب از وضعیت مالی و قدرت سود آوری واحد تجاری، از یک طرف فشارها و تهدیدات ناشی از رقابت را کاهش میدهد و از طرف دیگر انتظارات سهامداران و سرمایه گذاران از عملکرد آتی واحد تجاری را کاهش میدهد.

مدیریت با ارزیابی منافع و مخارج اتخاذ رویکرد محافظهکارانه یا جسورانه، به دنبال حد اکثر سازی ثروت ذینفعان خود هستند. به نظر میرسد با افزایش فشارهای رقابتی سطح محافظه کاری نیز افزایش یابد. ولی در مواقع نیاز به منابع مالی سطح محافظه کاری کاهش یابد. بنابراین در راستای کمک به مدیران و ذینفعان واحدهای تجاری در این پژوهس به بررسی موضوعات زیر پرداخته میشود.

1.    ارتباط بین ساختارهای رقابتی و محافظه کاری چگونه است.

2.    ارتباط بین ساختارهای تامین مالی و محافظه کاری چگونه است.

2. متن

در این پژوهش ارتباط بین ساختارهای رقابتی و ساختارهای تامین مالی با محافظه کاری مشروط حسابداری در گزارشگری مالی بررسی میشود. محافظه کاری حسابداری را میتوان به عنوان گرایش حسابداری به بکارگیری درجه بالاتری از تائید پذیری برای شناسایی اخبار خوب در مقایسه با اخبار بد تعریف کرد. تحقیقات اخیر باسو 2 - 2005 - و بیور و رایان2 3 - 2005 - محافظه کاری را به دو نوع مشروط و نامشروط تقیسم کردند.

باسو - - 1997 بیان مینماید که، محافظه کاری تاییدپذیری متفاوت برای شناسایی درآمدها و هزینهها است، که منجر به کم نمایی سود و داراییها میشود. او در سال 2005 بیان کرد که این تعریف، بیانگر محافظه کاری مشروط است. محافظه کاری مزایای متفاوتی دارد که از مهمترین آنها، انعقاد قراردادهای کارا، کاهش دعاوی حقوقی، کاهش یا به تعویق انداختن مالیات، خنثی کردن تمایل جانبداری مدیران، کاهش هزینهای سیاسی، کاهش کشمکش بین بستانکارن و سهامداران، کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتهای کوچک، و افزایش کیفیت اطلاعات مالی را میتوان نام برد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید