بخشی از مقاله

چکیده

این تحقیق به منظور بررسی اثر روش های مختلف خشک کردن بر میزان بازدهی اسانس گیاه زوفا - - Hyssopus officinalis در دانشگاه سید جمال الدین اسدآبادی، در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تکرار و3 تیمار - سایه، آفتاب و آون در دمای 50. درجه سانتی گراد - مورد بررسی قرار گرفت . نتایج تجزیه واریانس نشان داد که اثر روش های مختلف خشک کردن بر میزان بازدهی اسانس زوفا در سطح %5 معنی دار بود. بیشترین میزان بازدهی اسانس از روش خشک کردن در سایه بدست آمد که با تیمار خشک کردن در آفتاب اختلاف معنی داری نداشت.

واژگان کلیدی: زوفا، خشک کردن، بازدهی اسانس
 مقدمه

رویکرد جهانی به استفاده از گیاهان دارویی و ترکیبات طبیعی در صنایع دارویی، آرایشی-بهداشتی و غذایی و به دنبال آن توجه مردم، مسئو لین و صنایع داخلی به استفاده از گیاهان دارویی و معطر نیاز مبرم به تحقیقات پایه ای و کاربرد وسیعی در این زمینه نمایان می سازد.گیاهان دارویی یکی از منابع ب سیار ارز شمند در گ ستره و سیع منابع طبیعی ایران ه ستند که در صورت شناخت علمی، ک شت، تو سعه و بهره برداری صحیح می توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشغال زایی و صادرات غیر نفتی داشته باشند.

ارزش دارویی، تقاضای بازار و سطح فراوری از مهمترین شاخص های سنجش اقتصادی یک گیاه دارویی ا ست گیاهان دارویی یکی از منابع مهم درآمد در برخی از ک شورها می با شند. بر ا ساس گزارش سازمان خواربار جهانی، ارزش تجارت جهانی گیاهان دارویی که در حال حاضر حدود صد میلیارد دلار در سال است، در سال 2050 میلادی به رقم پنج تریلیون دلار خواهد رسید. کشور ایران با داشتن شرایط اقلیمی و تنوع گیاهی به مراتب بهتر از اروپا، در حال حاضر تنها 60 تا 90 میلیون دلار از تجارت جهانی گیاهان دارویی را به خود اختصاص داده است که از آن نیز بخش عمده ای مربوط به صادرات زعفران است.

ارزش کل واردات گیاهان دارویی و مواد اولیه گیاهی در سال 1386 به میزان 85 میلیون دلار ر سید. بی شترین ارزش میزان واردات گیاهان دارویی مربوط به ا سانس ها می با شد به طوری که 59 میلیون دلار در این سال به واردات ا سانس اخت صاص دا شته ا ست. البته ب سیاری از ا سانس های وارداتی نیز سنتزی می با شند. این ا سانس ها عمدتا در صنایع آرای شی بهدا شتی و صنعتی کاربرد دارد.زوفا با نام علمیHyssopus officinalis گیاهی است دارویی و چند ساله متعلق به تیره نعناع - Lamiaceae - که بخش های قابل استفاده آن سرشاخه های گلدار، برگ و بذر می باشد.

از دم کرده پیکره روی شی این گیاه به عنوان داروی شفابخش برای درمان بیماری های د ستگاه تنفس فوقانی مانند سرفه، سیاه سرفه، برون شیت و آ سم مورد ا ستفاده قرار می گیرد.ا سانس این گیاه خاصیت ضدباکتریایی و ضد قارچی داشته و در صنایع غذایی ، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوان دارد . منشا این گیاه آسیای صغیر گزارش شده و از دریای خزر تا دریای سیاه و هم چنین در مناطق شنی مدیترانه می روید - خلیلی و همکاران, . - 1391 زوفا یکی از مهم ترین گیاهان ادویه ای به شمار می رود. در اکثر فارماکوپه های معتبر از پیکر رویشی زوفا به عنوان دارو یاد شده ا ست. ا سانس زوفا خا صیت ضد قارچی و باکتریایی دارد. این ا سانس در صنایع کن سرو سازی،

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید