بخشی از مقاله

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی تأثیر ساختار سرمایه و حقوق مالکانه بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میپردازد. برای این منظور تأثیر متغیرهای مربوط به ساختار سرمایه و ساختار مالکیت بر نرخ بازده داراییها - به عنوان نماد عملکرد شرکت - مورد بررسی قرار می گیرد.

قلمرو زمانی این پژوهش شامل داده های اولیه 123 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1380 الی 1390است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های این پژوهش نشان می دهد که ساختار سرمایه و ساختار مالکیت تأثیر مثبت بر عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران دارد. لازم به ذکر است که فرضیات فرعی در نظر گرفته شده برای هر یک از فرضیات اصلی نیز مطابق با مبانی نظری ارائه شده بود و همگی تأیید میشوند.

مقدمه

گسترش روابط و فعالیت های اقتصادی در عرصه جهانی موجب تخصصی شدن امور جاری شرکت ها شده که مهمترین پیامد آن جدایی مالکیت از مدیریت شرکت هاست. این امر اگرچه به صورت بالقوه می تواند در دستیابی به وضعیت مطلوب شرکت ها نقش اصلی را ایفا کند، اما در عمل ایجاد تضاد منافع بین دو گروه مدیران و مالکان شرکت را در پی دارد که منجر به ایجاد مسائل و مشکلاتی با عنوان مشکلات نمایندگی، شده است.

از جمله معیارهایی که در ارزیابی مشکلات نمایندگی مورد استفاده قرار می گیرد عملکرد شرکت2 است - دیمیتریس و ماریا3، . - 2010 عملکرد شرکت از مسائل با اهمیت از نظر سهام داران و اعتبار دهندگان بوده که در تصمیمگیریها و تحلیل های اقتصادی آن ها نقش مهمی را ایفا می کند و می تواند آن ها در تصمیم گیری آگاهانه تر با در نظر گرفتن میزان ریسک و بازده یاری دهد.

بر این اساس عملکرد مالی شرکت ها از جمله معیارهایی است که در ارزیابی موفقیت شرکت و تعیین ارزش شرکت، می تواند مورد استفاده قرار گیرد. بر این اساس بررسی ابعاد مختلف معیار عملکرد شرکت و عوامل اثرگذار بر آن، امری مهم و با اهمیت به حساب می آید که اطلاعات مفیدی را برای استفادهکنندگان صورت های مالی فراهم میکند .

از جمله مسائلی که میتواند بر عملکرد شرکت ها اثرگذار باشد، ساختار سرمایه4 و ساختار مالکیت5 است که به نحو مؤثری می تواند بر عملکرد مالی شرکت اثرگذار باشد. بنابراین ا ین پژوهش به دنبال بررسی اثرات ساختار سرمایه و حقوق مالکانه بر عملکرد شرکت است . در ادامه ادبیات و پیشینه پژوهش بیان می گردد سپس فرضیه ها، روش پژوهش و متغیرهای مورد استفاده در پژوهش توضیح داده می شود. در خاتمه نیز آزمون فرضیهها و نتیجهگیری پژوهش بیان میشود.

ادبیات و پیشینه پژوهش

گسترش فعالیت های تجاری منجر به جدایی مالکیت از مدیریت را به همراه داشته است. مدیران از طرف صاحبان مؤسسه وکالت دارند تا به جای آن ها تصمیم گیری کنند و در راستای منافع آن ها و افزایش ثروت شرکت فعالیت کنند - پادیلا 6، . - 2002 اما ممکن است همیشه این موضوع وجود نداشته باشد و مدیران به طور کامل در ر استای تمایلات مالکان فعالیت نکنند که باعث ایجاد مسائل و مشکلاتی می گردد. از جمله راهکارهایی که برای حل این نوع مشکلات مطرح است، استفاده ازمعیارهایی جه ارزیابی مدیران و کنترل فعالیت های آن هاست، که از آن جمله می توان به معیارهای مالی و ارزیابی عملکرد شرک  ت اشاره کرد

بررسی وضعیت عملکرد شرکت از جمله مسائلی است که استفاده کنندگان اطلاعات مالی، علاقه مند به دانستن اطلاعات آن هستند. بر این اساس شناخت عوامل اثرگذار بر موفقیت و یا عدم موفقیت شرکت ها و آگاهی از نحوه تأثیر آنها، می تواند طی ف های مختلف استفاده کنندگان را به خصوص سرمایهگذاران و اعتباردهندگان را در تصمیمگیریها یاری کند.

از جمله عواملی که قابلیت اثرگذاری بر عملکرد شرکت ها را دارد، ساختار سرمایه و ساختار مالکیت است با توجه به آن که وجود سهام داران عمده در ترکیب مالکان شرکت می تواند نفوذ قابل ملاحظه ای را در شرکت داشته باشند به راحتی رویهها و فعالیت های شرکت و به دنبال آن تصمیمات مالی شرکت را تحت تأثیر تمایلات خود قرار دهد . بر همین اساس ساختار مالکیت موضوعی مهم و اثرگذار بر عملکرد شرکت به حساب می آید. ه مچنین این اثر می تواند تصمیم های مدیران پیرامون نحوه تأمین مالی و ترکیب استفاده از وجوه نقد در طرف راست ترازنامه را تحت تأثیر خود قرار دهد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید