بخشی از مقاله

چکیده

استراتژی های تنوع بخشی محصولات در انتخاب ساختار سرمایه و سپس، واکنش عملکرد شرکت بسیار حائل اهمیت است. پژوهش های گذشته، نشان دادند که شرکتها به روشهای مختلف وجوه مورد نیاز خود را تامین می نمایند، این موضوع می تواند بر عملکرد شرکت تاثیر بگذارد، این مطالعه، رابطه متقابل تنوع بخشی محصولات، ساختار سرمایه، و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بررسی می نماید.

جامعهی آماری، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی 8 سال متوالی - 1395 - 1388 - می باشند که تعداد 62 شرکت انتخاب شدند. آزمون با بهره گیری از سیستم معادلات همزمان با رویکرد رگرسیون حداقل مربعات معمولی انجام شده است. نتایج نشان می دهد تنوع بخشی همگن و ناهمگن محصولات بر عملکرد شرکت تاثیر ندارد. عملکرد شرکت، با ساختار سرمایه شرکت ها رابطه متقابل منفی و معنادار دارد. تنوع بخشی همگن و ناهمگن با ساختار سرمایه شرکت ها رابطه منفی ولی غیرمعنادار دارد.            

.1  مقدمه

روشهای مختلف تأمین مالی از جمله انتخاب بین بدهی و سهام از زمان اولین مطالعه مودیلیانی و میلر - 1958 - مطرح شده است. با این حال از گذشتههای دور، توافق چندانی در مورد عوامل تعیین کننده انتخاب ساختار سرمایه، و چگونگی تاثیر این انتخاب بر عملکرد شرکت وجود ندارد - وستون و بریگام، 1981؛ پارک و جانگ، . - 2013 از طرف دیگر، انتخاب استراتژی شرکت توسط مدیریت، منجر به درک دقیقتر ساختار سرمایه و تأثیر آن به متغیرهای اصلی تأثیرگذار بر عملکرد شرکت میگردد - بارتون و گوردون، . - 1987 در این راستا، اندروز - 1971 - ادعا کرد که تصمیم های ساختار سرمایه مبتنی بر دیدگاههای مدیریتی و ناشی از عوامل تجاری داخلی و خارجی می باشد که ارزش شرکت را شکل می دهد.

این مفهوم به رابطه ساختار سرمایه-استراتژی اشاره دارد که ساختارهای سرمایه ی شرکت و رفتار راهبردی - استراتژیک - شرکت، از طریق رویکردی جامع و چند بعدی قابل درک میشود - پارک و جانگ، . - 2013 این مطالعه رابطه متقابل تنوع بخشی، ساختار سرمایه، و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را مورد بررسی قرار می دهد. مطالعات پیشین به صورت انفرادی روابطی منفرد را مورد ارزیابی قرار داده اند - مانند آقایی و همکاران، - 1393، از انجاییکه همه ی سه متغیر اصلی این مطالعه رابطه ی نزدیکی با یکدیگر دارند و دارای روابط درونی پیچیده ای هستند.

مطالعات گذشته روابط بین آنها را ارزیابی کرده اند امّا نتایج سازگاری را ارائه نداده اند و علت آن خطا در ارزیابی استراتژی بحرانی شرکت و عوامل مالی بوده است. همچنین، مطالعات گذشته در مورد عوامل تعیین کننده ی ساختار سرمایه، تنوع فعالیت ها و عملکرد شرکت های تولیدی را تحلیل کرده اند. با این حال، این روابط متقابل می تواند بین صنایع مختلف، متفاوت باشد - گیل و همکاران1، 2008؛ پارک و جانگ، . - 2013 مطالعات اندکی وجود دارد که نقش استراتژی تنوع بخشی محصولات را در انتخاب ساختار سرمایه ارزیابی کردند - مارکیدیس و ویلیامسون ،1996؛ تیلور و    لوی، 1995؛ آلونسو، 2003؛ چاکیر و کاست،2001؛ کوخهار و هیت ، . - 1998 پس یک ارزیابی مشترک به منظور درک بهتر روابط متقابل بین آنها لازم است.

آیا اهرم بدهی، یک روش کارآ برای افزایش عملکرد شرکت است. ایا برای شرکت هایی با تنوع بخشی ناهمگن اهرم بدهی به طور مستقیم اثر - منفی - بر تنوع بخشی ناهمگن گذاشته و عملکرد را کاهش می دهد. ارزیابی رابطه بین ساختار سرمایه و تنوع فعالیت ها می تواند درک افراد را از رفتار تامین مالی گسترش دهد - لی روکا2و همکاران، همکاران، . - 2009 علاوه بر این، مزایای تنوع محصولات و فعالیتها و صرفه های ناشی از مقیاس می توان بین صنایع تولیدی و    خدماتی در اثر تفاوت های موجود در سرمایه گذاری ها متفاوت باشد، پس، ارتباط بین ساختار سرمایه و انتخاب استراتژی، ممکن است نتایج متفاوتی را در صنایع تولیدی و خدماتی ایجاد کند - پارک و جانگ، . - 2013 مهام و همکاران - 1392 - استدلال کردند اهرم مالی بر انتخاب روش های حسابداری تاثیر می گذارد.

گاهی این رابطه بر سطح تنوع بخشی محصولات شرکت ها تاثیر می گذارد. زیرا تنوع بخشی محصولات، برای شرکت ها فرصتی را فراهم می سازد تا از فعالیتهای نظارتی بر افراد بستانکار، جلوگیری کند. از این رو، با افزایش بدهی، مدیریت سود می تواند افزایش دهد. مطابق با فرضیه شفافیت اطلاعات، استدلال می شود تنوع محصولات شرکت با پیچیدگی های سازمانی افزایش می یابد که منجر به سطح بالاتر نابرابری اطلاعاتی بین مدیران و تامین کنندگان مالی می شود، مدیران در شرکت های مختلف ممکن است این نابرابری اطلاعاتی را برجسته کنند تا در مدیریت سود شرکت کنند. تنوع بخشی صنعتی اثر بیمه مشترک دارد بطوریکه خطر ناتوانی شرکت را کاهش می دهد.

بنابراین، این مطالعه، شکاف در تنوع فعالیت ها و محصول، بین صنایع مختلف با توجه به  ساختار سرمایه، و عملکرد شرکت ها را تحلیل می کند. مساله مورد نظر این پژوهش اینست که تنوع بخشی فعالیت ها و محصولات بر ساختار سرمایه، و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیر متقابل معناداری دارد. صاحبنظران، سه تئوری برای رابطه بین تنوع فعالیت ها و ساختار سرمایه ارایه کردند: تئوری نمایندگی، فرضیه ی هزینه معاملاتی، و تاثیر بیمه اتکایی - پارک و جانگ، . - 2013 میلر و برومیلی - 1990 - ، برگر و اوفیک - 1995 - ، کیم برگ - 1997 - ، کامنت و جاریل - 1990 - ، مک کانل - - 1997، لیولین 1 - 1971 - استدلال می کنند که جریان نقدی از بخشهای متنوع سازی شده همبستگی ضعیفی دارد و بنابراین نوسان جریان نقدی را کاهش می دهد. لیولین - 1971 - ،2 توضیح داد که کاهش تغییر در جریانهای نقدی، ظرفیت بدهی یک شرکت با تنوع فعالیت را افزایش می دهد.

.2 پیشینه پژوهش

فرانکو و همکاران - 2016 - تنوع بخشی فعالیتهای شرکت و هزینه بدهی: نقش گزارشگری بخش ها را بررسی کردند. آنها بطور درون زا، کیفیت گزارشگری بخش های یک شرکت را برآورد و ارزیابی کردند و کیفیت گزارشگری بخشها بطور معنی داری بر ارزیابی سرمایه گذاران اوراق قرضه ناشی از اثر بیمه مشترک تنوع بخشی تاثیر می گذارد. این مطالعه نشان داد که اوراق قرضه صادر شده توسط شرکت های صنعتی با تنوع بخشی با گزارشگری بخش با کیفیت بالا و بازده به طور معنی داری پایین تر از اوراق قرضه صادر شده توسط شرکت های با افشای گزارشگری بخش ها با کیفیت پایین می باشد.

همچنین یافته ها بیانگر رابطه منفی بین تنوع بخشی صنعتی و بازده های اوراق قرضه قوی تر می شود زمانیکه شرکت گزارشگری بخش ها را براساس استاندارد حسابداری مالی شماره 3131 بهبود می دهد. در نهایت، این مطالعه نشان می دهد که افشای گزارشگری بخش ها با کیفیت بالا با وام های با نرخ پایین تر همراه می باشد. یانگ و همکاران - 2016 - رابطه تنوع بخشی سبد سرمایه گذاری و ارزش شرکت: شواهدی از فعالیت سرمایه گذاری مخاطره آمیز شرکت ها را بررسی نمودند. سرمایه گذاری مخاطره آمیز شرکت ها - CVC - را با فن آوری ها و بازارهای جدید مواجه می کند. رابطه تنوع بخشی صنعتی با ایجاد ارزش شرکت آزمون شد.

از دیدگاه اختیارات و تنوع بخشی ، تنوع بخشی در سبد سرمایه گذاری مخاطره آمیز با تولید ثروت شرکت ها یک رابطه U شکل را حمایت می کنند. همچنین پیشنهاد شد که محدودیت مالی یک سرمایه گذار رابطه بین تنوع بخشی و سبد سرمایه گذاری مخاطره آمیز و ایجاد ارزش را تعدیل می کند. هنگامی که فرضیه ها را با براساس نمونه ای از سرمایه گذاری مخاطره آمیز شرکتها در میان صنایع مختلف، یافته ها، فرضیه بالا را در مورد فعالیت سرمایه گذاری مخاطره آمیز تایید می کند.

پارک و جانگ - 2013 - اثر متقابل ساختار سرمایه، جریان نقدی آزاد، تنوع بخشی و عملکرد شرکت را بررسی نمودند. نتایج این مطالعه نشان داد که کاهش تنوع بخشی نامربوط با جریان نقدی آزاد ایجاد نمی شود بلکه با عملکرد تنوع بخشی ایجاد می شود. جریان نقدی آزاد هر دو آنتروپی تنوع بخشی مربوط و نامربوط را افزایش می دهد که مخالف این فرضیه است که کاهش تنوع بخشی با برآوردی از جریان نقدی آزاد بالا ایجاد می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید