بخشی از مقاله

چکیده

هدف این تحقیق بیان رابطه بین نوع رشد شرکت و ساختار سرمایه است.جامعه آماری این پژوهش، در برگیرنده کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1389 لغایت 1393 می باشد.روش گردآوری داده ها، در این تحقیق کتابخانه ای است.برای محاسبه متغییرهای پژوهش از نرم افزار EXCEL و برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار EVIEWS 8 استفاده شده است.یافته های تحقیق نشان می دهد بین نوع رشد سریع و ساختار سرمایه شرکت رابطه مستقیم معنادار، و بین نوع رشد کند و ساختار سرمایه شرکت رابطه معکوس معناداری وجود دارد.

مقدمه

در سالهای اخیر، مشکلات ایجاد شده در اقتصاد جهانی منجر به کوچکترشدن بیش از پیش شرکت ها گردیده است. در این شرایط، بر شماره موسسات و شرکت هایی که ورشکسته می شوند، اضافه خواهد شد و همین مساله، زمینه ساز کاهش نرخ رشد اقتصاد جهانی و عمیق تر شدن بحران می شود. لذا، تئوری رشد شرکت همواره به عنوان عامل مهمی در تکامل ادبیات تجاری - عمدتا اقتصاد، امور مالی، بازاریابی و حسابداری - در نظر گرفته شده است.

بحث ساختار سرمایه به چگونگی ترکیب منابع تامین مالی شرکت، از قبیل بدهی های کوتاه مدت، اوراق قرضه، بدهی بلند مدت، سهام ممتاز و سهام عادی اشاره دارد. برخی شرکت ها هیچ برنامه ی از پیش تعیین شده ای را برای ساختار سرمایه ی خود در نظر نمی گیرند و تنها به تناسب تصمیمات مالی اتخاذ شده توسط مدیریت مالی، بدون هیچ گونه برنامه ریزی مشخصی اقدام به تغییر ساختار سرمایه ی شرکت می کنند. این شرکت ها اگر چه ممکن است در کوتاه مدت به موفقیت دست یابند، اما سرانجام در تامین منابع مالی لازم برای فعالیت های خود با مشکلات عمده ای مواجه می شوند.

بیان مسئله

تصمیمگیری در مورد ساختار سرمایه یکی از چالش برانگیزترین ومشکل ترین مسائل پیش روی شرکتها است. ساختار سرمایه یک شرکت در واقع گویای چگونگی ترکیب بدهی ها وحقوق صاحبان سهام آن است - لوکاس1، . - 1978 هدف از تعیین ساختار سرمایه مشخص کردن ترکیب منابع مالی هر شرکت به منظور بیشینه سازی ثروت سهامداران است از آنجا که هزینه سرمایه شرکت تابعی از ساختار سرمایه آن تلقی می شود ،انتخاب ساختار سرمایه مطلوب موجب کاهش هزینه سرمایه شرکت و افزایش ارزش بازار آن می شود.

شگفت آور نیست که مایرز - 1984 - 1 بحث ساختار سرمایه شرکت ها را به پازل تشبیه کرده است. این موضوع که شرکت ها چگونه ترکیب منابع مالی خود را انتخاب می کنند کانون توجه بسیار بوده و منشاء بحث های فراوان است و نقدشوندگی سهام از طریق کاهش هزینه معاملات هزینه سرمایه را کاهش می دهد و از جمله عوامل مهمی است که بر ساختار سرمایه موثر است - مرتال و لیپسون2، . - 2009 شرکتهای بارشد سریع، سرمایهگذاریهای نامشهود بسیار بیشتری دارند و با سبک سرمایهگذاری نامشهود رشد میکنند. همسو با این الگو، شرکتهای کم رشد، همواره نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام پایین و نسبت داراییهای مشهود بالا دارند،

ازسودآوری ثابتی برخوردارند و به احتمال زیاد سود سهام میپردازند. کاملاً برعکس، شرکت هایی با رشد بالا همچنان نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری حقوق صاحبان سهام بالا و نسبت داراییهای مشهود پایین دارند، فرصتهای رشد بسیار بالاتری از نظر دارایی دارند و تاحدی قادر به انباشت نقدینگی بسیار بیشتری هستند. این پایداری در ویژگیهای بنیادی شرکتهاست که زیربنای پایدار نوع رشد است، بر پایداری نوع رشد شرکتها تأکید دارد. اما درصورتی که رابطه میان نوع رشد و رفتار تأمین مالی را درک نکنیم، انجام هرگونه استنتاج در مورد اینکه پایداری اهرم چگونه حفظ میشود، دشوار است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید