بخشی از مقاله

چکیده

سود گزارش شده یک شرکت، منعکس کننده تخصیص کارآمد منابع در داخل شرکت و فعالیت های عملیاتی شرکت می باشد.لذا مدیران انگیزه قوی دارند که سود را مدیریت کنند. این تحقیق به بررسی تاثیر×ساختار سرمایه بر مدیریت سود با تاکید بر حاکمیت شرکتی می پردازد.تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی بوده و از لحاظ روش ازنوع تحقیقات علّی - پس رویدادی - است. جامعه آماری تحقیق، شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد و با استفاده از روش نمونهگیری حذف سیستماتیک 128 شرکت به عنوان نمونه تحقیق در دوره زمانی بین سالهای 1389تا 1394 انتخاب شدند. در این تحقیق اهرم مالی به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شده است که از تقسیم مجموع بدهی ها به مجموع دارایی ها بدست می آید.

ساختار سرمایه شامل حقوق صاحبان سهام و بدهی ها است، برای اندازه گیری مدیریت واقعی سود از مدل کوهن و زاروین استفاده شد. همچنین حاکمیت شرکتی به عنوان متغیر تعدیل است و با استفاده از روش ارزیابی Score؛Gov براون و کایلور مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از نرمافزارهای Excel - به منظور جمعآوری دادهها - ، Evi ews - برای آزمون پانل دیتا و پول دیتا - به تجزیه تحلیل یافتهها و آزمون فرضیات پرداخته شد. برای آزمون فرضیههای تحقیق از رگرسیون خطی استفاده شده است.. نتایج تحقیق نشان میدهد که ساختار سرمایه بر مدیریت سود واقعی تاثیر منفی دارد. همچنین ساختار سرمایه بر مدیریت سود با تاکید بر حاکمیت شرکتی تاثیر مثبت دارد.

1.    مقدمه

سود گزارش شده یک شرکت، منعکس کننده تخصیص کارآمد منابع در داخل شرکت و فعالیت های عملیاتی شرکت می باشد. لذا مشکلی که امروزه علیرغم افزایش سطح اگاهی ها و دانش عمومی استفاده کننده گان از صورتهای مالی دیده می شود؛ اتکای شدید بر اعداد گزارشات حسابداری به ویژه سود حسابداری جهت تصمیم گیری در خصوص سرمایه گذاری می باشد. - قدرتی و فیضی،. - 1394 سرمایه گذاران و دیگر کاربران زمانی می توانند از سودهای شرکت برای تصمیم های سرمایه گذاری و پیش بینی جریان های نقدی و سودهای آینده به طور صحیح بهره گیرند که سودهای شرکت بر مبنای عملکرد مالی واقعی شرکت و نه بر اساس اعمال نظر مدیریت در استفاده از روش های حسابداری، گزارش شده باشد.

استانداردهای حسابداری به مدیران اجازه می دهد که طیف وسیعی از اختیارات را در انتخاب روش های مختلف حسابداری برای محاسبه سود در اختیار داشته باشند البته ممکن است مدیران از تمام این اختیارات برای تحقق اهداف شرکت استفاده نکنندچنین رویکردی در میان شرکت های بررسی شده می تواند ناشی از انگیزه های مدیران این شرکت ها به منظور فرار مالیاتی و اجتناب از توزیع مجدد منافع حاصل از عملیات شرکت باشد - دادبه و همکاران، - 1392؟بارتون1و اسکینر - 2002 - 2 ادعا کردند که گزارشگری مالی مبتنی بر اصول پذیرفته شده حسابداری، سطح مدیریت سود افزاینده را محدود می کند. زیرا مدیریت سود افزاینده منجر به بیش نمایی سود و در نتیجه بیش نمایی دارایی ها در ترازنامه شده و این آثار به صورت تجمعی در ترازنامه انباشته می شود.

اقلام تعهدی اختیاری به عنوان جزئی از کل اقلام تعهدی به سبب قابلیت اعمال نظر توسط مدیران این امکان را به مدیران شرکتها میدهد که سود گزارش شده را به سود مطلوب نظر خود نزدیک کنند. استفاده از اقلام تعهدی اختیاری پاداش مدیران را افزایش میدهد - برادران حسن زاده و کامران زاده اضماره، - 1388برخی از محققین نظیر ملندر3 و همکاران - - 2013 این انگیزه ها را در سه دسته طبقه بندی کرده اند: - 1انگیزه افزایش رفاه سهامداران - 2انگیزه تسهیل قابلیت پیش بینی سود - 3انگیزه رفاه مدیریت.از طرفی انعطاف پذیری مالی حفظ ذخیره مربوط به استقراض شرکت است که شرکت را قادر به سرمایه گذاری بیشتر پس از سیاستهای محافظه کارانه میکند.

بنابراین، ملاحظات انعطاف پذیری مالی در ایجاد یک موقعیت مربوط به تصمیم گیری شرکت ها در مورد سیاست های مالی و تلاش در حفظ انعطاف پذیری به منظور انطباق با محیط رقابتی در بازهارهای جهانی موثر است - جمشیدی نوید، . - 1395دست کاری فعالیت های واقعی یک ابزار جایگزین مدیریت سود از طریق تغییر در تصمیمات و فعالیت های واقعی - کاهش هزینه های اختیاری، اضافه تولید و ارائه تخفیفات قیمتی برای افزایش فروش دوره جاری - است. بنابراین اطلاعات صحیح و کافی از جریان تقدی در حال و آینده، عامل کلیدی در تعیین انعطاف پذیری مالی شرکتها میباشد.

- گامبا و تریانتیس4، . - 2008انعطاف پذیری به عنوان شاخصی برای اتصال بین سیستم مالی و محیط خارجی برای درجه عدم قطعیت و همچنین توانایی تغییر و سازگاری با سیستم دینامیکی استفاده می شود که نقش موثری در موفقیت شرکت های بزرگ دارد - فرح بخش5، . - 2014در بازارهای ناکارا، تصمیمات سرمایه گذاری و تامین مالی از هم جدا نیستند. از این رو مدیران شرکت ها در راستای حداکثر کردن ارزش شرکت یا منافع خود، به دنبال اجرای پروژه هایی با سودآوری بالا هستند.

شرکتی که در دسترسی به منابع خارجی بازار سرمایه با مشکلات بیشتری مواجه باشد، بخش قابل توجهی از منایع مالی مورد نیاز خود را از داخل تامین مینماید.چنین شرکتی دارای محدودیت تامین مالی نامیده میشود - حسنی و اکبری،. - 1395مدیران شرکت ها به منظور حداکثر کردن ارزش شرکت، به دنبال اجرای پروژه های سرمایه گذاری با سودآوری بالا هستند. های سودآور، مستلزم تأمین مالی مناسب و ارزان است.روشهای مختلف تأمین مالی شامل تأمین مالی داخلی،تأمین مالی خارجی و یا ترکیبی از دو روش است. شرکتی که در دسترسی به منابع خارجی بازار سرمایه با مشکلات بیشتری مواجه باشد،بخش قابل توجهی از منابع مالی خود را از داخل تأمین میکند. - حقیقت و زرگر فیوجی،. - 1392

.2  اهمیت ساختار سرمایه

ساختار سرمایه باتوجه به نقش و تاثیری که برارزش حقوق سهام ،هزینه سرمایه و ریسک مالی شرکت میگذارد برای مدیریت مالی شرکتها از اهمیت بسزائی برخوردار است .یکی ازاهداف مهم و اصلی مدیریت مالی شرکتها، بالا بردن ارزش شرکت و ارزش حقوق صاحبان سهام است .یکی از راههای بالابردن ارزش شرکت کاستن از هزینه های تامین مالی است . باتوجه به مالیات کاه بودن هزینه های استقراض - اخذ تسهیلات، انتشار اوراق قرضه - استفاده ازآن درتامین مالی دارائی ها از اهمیت والائی برخوردار است.

البته شایان ذکر است که استفاده از بدهی و بالا رفتن اهرم مالی شرکت باعث بالارفتن ریسک مالی شده و یکسری هزینه هایی مانند هزینه ورشکستگی، هزینه عدم انعطاف پذیری آتی ،هزینه نمایندگی و...را به همراه دارد . باتوجه به مطالب فوق و باتوجه به رابطه ساختار سرمایه باریسک مالی، ارزش حقوق صاحبان سهام و همچنین رابطه مستقیم آن با هزینه سرمایه و درنهایت سود شرکت، این موضوع یکی ازمباحث بااهمیت وبحث انگیز برای مدیران مالی است .

.3  تعاریف مدیریت سود واقعی

ایورت و واگن هوفر - 2005 - 1 مدیریت سود واقعی را به عنوان تغییر در زمان یا ساختار معاملات کسب و کار واقعی برای تغییر درامد بیان می کنند. روچودهری - - 2006 نیز مدیریت سود واقعی را به عنوان خروج از حالت نرمال فعالیتها، انگیزه و تمایل مدیران به گمراه کردن برخی سهامداران در جهت برخی از اهداف گزارشگری مالی در دوره عادی عملیات برآورد می کند.مطابق با تعریف ایورت و واگن هوفر - - 2005 و رویچورهری - - 2006 می توان دو نظر و دیدگاه بیان کرد. اول اینکه که مدیریت سود واقعی، درآمد ها را از طریق زمان یا میزان تصمیمات واقعی به عنوان عامل سرمایه گذاری یا فعالیتهای تامین مالی با توجه به هدف مورد نظر تغییر می دهد و از دیدگاه دوم دارای تاثیر مستقیم بر روی عامل جریان های نقدی و به تبع آن درآمد می باشد.

مدیریت سود به طور خاص به محاسبات نقدی مربوط می شود. و در نهایت برای گمراه کردن ذینفعان در مورد عملکرد واقعی شرکت می باشدو چرا که میزان دستکاری تصمیمات و فعالیتهای واقعی در حهت منافع شخصی خویش می باشد. بنابراین به طور خلاصه مدیریت سود واقعی تغییر در ساختار یا زمان بندی تصمیمات مدیریت - تصمیمات مربوط به کسب و کار، سرمایه گذاری و یا تامین مالی - می باشد که تاثیر مستقیم بر جریانات نقدی در نتیجه درامد در انگیزه های مدیران برای گمره کردن ذینفعان در مورد عملکرد واقعی شرکت می باشد - مائونا2،. - 2015

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید