بخشی از مقاله

چکیده :

ایجاد ارزش و افزایش ثروت سهامداران در بلند مدت از جمله مهمترین اهداف شرکت ها به شمار می رود و افزایش ثروت سهامداران می تواند از طریق تقسیم سود و افزایش قیمت سهام باشد. از آنجا که سود نقدی معمولی ترین و عمومی ترین نوع بازده از طرف شرکت به سهامداران می باشد، سود نقدی به عنوان یکی از متغیرهای اساسی هم برای سرمایه گذاران و هم برای مدیران از اهمیت خاصی برخوردار است.

شرکت ها در توزیع سود نقدی خود به طور یکسان عمل نمی نمایند، در این راه سیاست های متفاوتی اتخاذ می نمایند این سیاست ها می توانند متغیر باشند، از پرداخت حداقل سود نقدی مقرر در قانون تا پرداخت تمام عایدات شرکت به عنوان سود نقدی را در بر می گیرد. با توجه به این که افزایش ثروت تنها در نتیجه عملکرد مطلوب واحد تجاری است، ارزشیابی واحد تجاری برای مالکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سود حسابداری توانسته است در طی زمان، همواره سربلند بماند.

هدف این تحقیق بررسی ارتباط سود نقدی با بازده سهام عادی 12 صنعت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بدین منظور ما بر مدلهای گارچ و آزمون همبستگی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و E-Views از طریق داده ها ی سالانه تمرکز کردهایم. دادهها در طی سال از 1390تا 1394 یعنی طی دوره جمع آوری شدند. . نتایج حاکی از آنست همبستگی معناداری بین سود نقدی بر بازدهی سهام در صنایع پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد. این تحقیق نشان دهنده اثر مثبت تاثیر سود نقدی همزمان بر بازده سهام این صنایع است.

.1مقدمه

سود یکی از اقلام مهم و اصلی صورت های مالی است که در نوشته های مختلف کاربرد های متفاوت دارد. معمولاً سود به عنوان مبنایی برای محاسبه مالیات ، عاملی برای تدوین سیاست پرداخت سود تقسیمی، راهنمایی برای سرمایه گذاران و تصمیم گیری و عاملی برای پیش بینی به تصور در می آید. شرکت ها در توزیع سود نقدی خود به طور یکسان عمل نمی نمایند، در این راه سیاست های متفاوتی اتخاذ می نمایند این سیاست ها می توانند متغیر باشند، از پرداخت حداقل سود نقدی مقرر در قانون تا پرداخت تمام عایدات شرکت به عنوان سود نقدی را در بر می گیرد.

با توجه به این که افزایش ثروت تنها در نتیجه عملکرد مطلوب واحد تجاری است، ارزشیابی واحد تجاری برای مالکان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای ارزیابی عملکرد تا کنون معیارهای مختلفی ارائه شده است که از میان آن ها می توان به ارزش افزوده اقتصادی ، ارزش افزوده بازار ، جریان نقدی عملیاتی ، بازده حقوق صاحبان سهام و بازده دارایی ها اشاره کرد.

مفهوم سود حسابداری در بیانیه شماره یک هیأت استانداردهای حسابداری مالی فرض شده که سود حسابداری معیار خوبی برای ارزیابی عملکرد واحد تجاری است و می تواند برای پیش بینی گردش آتی نقدی مورد استفاده قرار گیرد. دیگر صاحبنظران فرض می کنند که سود حسابداری از لحاظ کلی ، اطلاعاتی مربوط در مدل های تصمیم گیری سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان محسوب می شود. اما اعتبار این فرضیات از طریق تحقیقات مشاهده ای تأیید نشده است. برخی دیگر از پژوهشگران حسابداری اظهار داشته اند که استفاده کنندگان از گزارش های سود باید توجه داشته باشند که تنها در صورتی سود حسابداری قابل درک و استفاده است که نحوه اندازه گیری و قوائد عملیاتی مربوط به آن نیز روشن باشد 

سود حسابداری که بر مبنای اصل تحقق درآمد قرار دارد ایجاب می کند، تا درآمد تعریف شود و آن را اندازه گیری و شناسایی نمود. حسابداری ایجاب می کند که بهای جاری را بر حسب بهای تاریخی اندازه گیری کرد یعنی باید اصل بهای تاریخی را به صورت دقیق رعایت نمود. سود حسابداری ایجاب می کند که درآمد های تحقق یافته دوره را در رابطه با هزینه های مربوط ، مناسب یا ذیربط مورد توجه قرار گیرند. از این رو سود حسابداری بر مبنای اصل تطابق قرار دارند. 

سود حسابداری از طریق تکیه بر اصل تحقق درآمد برای شناسایی درامد به شاخص محافظه کاری پایبند باقی می ماند .چنان پنداشته می شود که سود حسابداری برای اعمال کنترل سودمند است، بویژه در گزارشگری با هدف مباشرت . 

در واقع سوال اساسی این است که آیا سود نقدی اثر معنی داری بر بازدهی سهام داشته است؟

.3 روش تحقیق

پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت موضوع از نوع توصیفی- همبستگی است.

فرضیه پژوهش :

سود نقدی بر بازده سهام در صنایع پذیرفته شده در بورس اوراق و بهادار تهران تاثیرگذار است.

در این مطالعه اثر سود نقدی بر بازده سهام با کمک روش های رگرسیون خطی مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. عموما بر اساس مدل رگرسیونی خطی تک عاملی ، حساسیت پذیری بازده سهام نسبت به سود نقدی اندازه گیری می شود.

بازدهی سهام از رابطه زیر بدست می آید:
که در این رابطه Rبازدهی سهام در ماه t و   شاخص قیمت سهام در ماه t است.

این مطالعه تمرکز به منظور بررسی تاثیر اعلام سود با بررسی واکنش قیمت سهام به اطلاعیه سود سهام با استفاده از روش مطالعه رویداد برای کشف بازده سهام در اطراف تاریخ اعلان سود استفاده میشود .
بر اساس CAPM، انتظار می رود بازده روزانه -   -  برای سهام i در روز t به صورت زیر قابل محاسبه زیر است:
که در آن ∝ و   ارزش تخمین مربع ارزش معمولی حداقل - OLS - از دوره برآورد هستند، و بازده سهام در روز t است.

در تجزیه و تحلیل تاثیر این رویداد" اعلام سود" به پیشنهاد کمپل و مکینلوری - 1997 - 2 به کشف غیر طبیعی بازده سهام در پنجره رویدادمی پردازیم . بنابراین بازده غیر طبیعی - به عنوان تفاوت محاسبه بین بازده واقعی و بازده پیش بینی شده - توسط مدل در بازار است:
پس از به دست آوردن بازده هر دوره از سهام سپس به محاسبه تجمعی غیر طبیعی بازده - - CAR بر اساس تجمیع روزانه در طول زمان با شروع از قبل از روز محاسبه اعلام سود به بعد از تاریخ اعلان سود می پردازیم .برای مدت رویداد را از 1 تا 2 می توانید به صورت زیر محاسبه کنید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید