بخشی از مقاله

خلاصه:

رشد بسیار سریع شبکه های اجتماعی فضای مناسبی را برای انتشار اطلاعات ،عقاید و ایده های جدید با سرعتی هرچه بیشتر در بین افراد شبکه ایجاد نموده است. با شکل گیری شبکه های اجتماعی ایجاد شبکه های گسترده تر و وسیع تری ورای مرزهای جغرافیایی موجب ایجاد بستری عظیم تر و غنی تر از ارتباط و ساختار شبکه ای شده است. پژوهشگران بسیاری با بررسی ساختارشبکه های اجتماعی سعی در شناخت و چگونگی کارکرد شبکه های اجتماعی آن داشته اند .یکی از موضوعات اساسی در شبکه های اجتماعی انتشار اطلاعات و چگونگی آن است. فرایند انتشار در شبکه های اجتماعی برای مدل سازی پدیده های مختلف از قبیل ویروس های انسانی یا کامپیوتری واتخاذ بازاریابی ویروسی برای محصول بکار می رود .

موضوع بازاریابی ویروسی در ادبیات مرتبط با این رشته بیش از 15 سال است که مورد بحث قرار گرفته است از زمانی که Jeffery Rayport برای اولین بار این واژه را در سال 1996 معرفی کرد. به هر حال استفاده وسیع تر از رسانه های اجتماعی اخیرا این ایده را در یک سطح جدید قرار داده است.

ما بازاریابی ویروسی را به عنوان یک حرفی که به صورت الکترونیکی دهان به دهان می چرخد می شناسیم که به موجب آن فرم های مختلف پیام بازاریابی مربوط به کمپانی، بند یا محصول با یک رشد نمایی و اغلب از طریق استفاده از برنامه های کاربردی رسانه های اجتماعی انتقال داده می شوند.

.1 مقدمه

شبکه های اجتماعی1 در دنیای امروز نقش اساسی در گسترش اطلاعات دارند. پس از پا به عرصه گذاشتن شبکه های اجتماعی،بازارهای جدید و روش های جدیدکسب و کار در دنیای اینترنت به وجود آمد. در این بازارها عقاید یا تصمیمات افراد روی عقیده و تصمیمات دوستانشان به گونه ای اثر مستقیم دارد.[1] بازاریابی ویروسی2 به معنای عرضه تسهیلاتی به طور مجانی و دادن اجازه به افراد برای انتقال ان به دیگران است

مقصود اصلی از بازاریابی ویروسی، پراکندن پیام میان مردم به هر تعداد ممکن است ، بدون اینکه پولی برای تبلیغات صرف شود در واقع این نوع بازاریابی مانند ویروس خود را تکثیر می کند و مشتری منتشرکننده آن است، متداول ترین روش برای انجام این نوع بازاریابی شبکه جهانی اینترنت به ویژه شبکه های اجتماعی است که با افزایش تعداد کاربران اینترنت ، اهمیت آن روز به روز افزایش بیش تری می یابد.

شبکه های اجتماعی را می توان جوامع مردمی متصل شده با انگیزه های مختلف تعریف کرد که ساختاری شامل گره هایی با بیشتر از یک نوع ارتباط دارند [2] شبکه اجتماعی از پیچیدگی های فنی پایینی در استفاده از وب بهره می برد تا خلاقیتش را ارائه دهد، در تعامل اجتماعی همراه شود، سهمی در تخصص داشته باشد، محتوایی را به اشتراک گذارد و اطلاعات و مباحث مختلف را منتشر کند وشبکه ای میان شرکای تجاری به وجود آورد .

برای کاهش زمان نوآوری در بازاریابی و فروش، کاهش ریسک و هزینه و افزایش انعطاف پذیری ،بنگاه ها توصیه به استفاده از شبکه های اجتماعی در بازاریابی و فروش شده اند بازاریابی ویروسی در شبکه های اجتماعی بر اساس قابلیت های اصلی هر بنگاه تشکیل داده می شود و آن را جهت مدیریت موثر تر بازاریابی در سازمان هدایت می کند.

هدف اصلی این پژوهش شامل کمک به مدیران جهت استفاده موثر در زمینه بازاریابی با استفاده از فضای شبکه های اجتماعی در سازمان، معرفی شبکه های اجتماعی و کاربردهای آن، به خصوص در بخش تبلیغات و بازاریابی و مقایسه شبکه های اجتماعی و یا به عبارت دیگر سایر روش های سنتی بازاریابی،در انتشار پیام های بازاریابی به جهت جذب مخاطب بیشتر می باشد روش تحقیق در این پژوهش، روش پیمایشی است.

در این تحقیق برای تعیین مؤلفه های مناسب و موردنظر بررسی کارکرد شبکه های اجتماعی در توسعه بازاریابی ویروسی از نظرات خبرگان استفاده گردیده است. برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای - کتب،مقالات و پایان نامه - اطلاعات لازم کسب شده است.

.2 مشکلات بازاریابی ویروسی

.1-2 کنترل نام و نشان تجاری1 این مشکل ناشی از عدم وجود کنترل بر نام و نشان تجاری شرکت است. شرکت نمی داند که در آینده چه کسی قصد برقراری ارتباط را دارد. در نتیجه بسیاری از پیام ها ممکن است توسط افرادی غیر از مخاطبان هدف به پایان برسد. علاوه بر این در بعضی موارد افراد ممکن است پیام را تعدیل یا چیزی به آن اضافه کنند که این باعث ادراک متفاوت افراد از نام و نشان تجاری شرکت شود، چیزی که مورد نظر شرکت نبوده است.

.2-2رشد بدون نمودار - نگاره - بازاریابی ویروسی می تواند به مسیر های رشد غیر قابل پیش بینی منجر شود. این موضوع که چنین رشدی مورد انتظار شرکت بوده یا خیر و اینکه حتی اصلا شرکت خواستار این رشد بوده یا نه به درستی مشخص نمیشود. چنین مسیرهای رشدی ممکن است منجر به تغییرات نا گهانی و غیر منتظره در مسیر استراتژیک شرکت شود که می تواند به صورت معمایی حل نشده درآید.

.3-2فقدان سنجش و اندازه گیری شرکت همیشه نمی تواند فردی را که بسته ای الکترونیک دریافت می کند وآنچه را که انجام می دهد پیگیری کند .در بسیاری از موارد مشخص کردن اینکه جه افرادی خدمات شرکت را انتخاب کرده اند، از طریق تکنیک های بازاریابی ویروسی امکان پذیر نیست

.4-2تهدید روابط شخصی اگر این نوع بازاریابی به صورت ضعیفی عمل کند ، می تواند در ابعاد وسیع باعث خدشه دار شدن موقعیت بازاریاب شود . دریافت یک پست الکترونیک تجاری از یک دوست به طور ناخواسته ،می تواند روابط شخص را نسبت به افردی که این نامه را برای او ارسال کرده است تضعیف کند که این موضوع ممکن است باعث از دست دادن یک دوست یا عصبانیت از بازاریاب شود که این پیام ناخواسته را برای او ارسال کرده است.

3. انتشار اطلاعات

امروزه شبکه های اجتماعی به کاربران اینترنت اجازه تهیه و مصرف محتوا را می دهند. برای آنها دسترسی به یک منبع بسیار گسترده ای از اطلاعات را در مقیاس بی سابقه ای فراهم می کنند. شبکه های اجتماعی آنلاین نقش عمده ای را در انتشار اطلاعات ایفا می کنند. آنها ثابت کرده اند که در بسیاری از موارد بسیار قدرتمند هستند. با توجه به تاثیر شبکه های اجتماعی آنلاین در جامعه تمرکز اخیر در استخراج اطلاعات ارزشمند از این مقدار وسیع از داده ها است. [3]درشبکه های اجتماعی رویداد ها مسایل علایق و غیره اتفاق می افتد که به سرعت تکامل پیدا کرده و ضبط ودرک تجسم و پیش بینی آنها به یک انتظار مهم هم برای کاربران نهایی و هم برای محققین تبدیل شده است

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید