بخشی از مقاله

چكيده

در اقتصادهاي موفق و پيشرفته، شبكه هاي حمل و نقل بايد بتوانند يك حمل و نقل مناسب و مورد قبول را براي كالاها و افراد تأمين كنند. ناتواني در تبعيت از الزامات، تهديدي براي ماهيت رقابتي اين سيستم ايجاد ميكند و همچنين كاربرد ناپايدار زيرساخت حمل و نقل را منعكس ميكند. سيستمهاي هوشمند حمل و نقل به عنوان يكي از جديدترين راهكارهاي مديريت ترافيك در كشورهاي توسعه يافته بكارگرفته شده است اهميت ساخت سيستمهاي جديد حمل و نقل هوشمند - ITS - براي رشد و تكامل اقتصاد در سطح شهرها و اقتصاد ملي امري اساسي به شمار ميرود. زيرا شركتها از سراسر دنيا بايد كالاها را بين سيستمها حمل و نقل كرده، با يكديگر ارتباط برقرار كرده و ارتباطات جديدي را به وجود آورند. مفهوم اصلي اين مقاله با اين امر بيان ميگردد كه سيستمهاي حمل و نقل هوشمند براي كشورهاي جهاني ضروري و الزامي هستند. گسترش و توسعه ITS جديد ميتواند راهحلي براي بهبود و ارتقاي محيط اقتصادي واقعي در سطح شهرها ارائه كند.روش تحقيق در اين مطالعه توصيفي و روش گردآوري داده ها، كتابخانه اي بوده است و با استفاده از اسناد منتشر شده در كنگره جهاني سيستمهاي هوشمند حمل و نقل اينكار صورت پذيرفته است.

كليدواژهها: سيستم حمل و نقل هوشمند - - ITS، اقتصاد شهري، شبكههاي حمل و نقل، كسب و كار هوشمند

١. مقدمه

سيستمهاي حمل و نقل هوشمند، تلفيقي از فناوريهاي اطلاعات و ارتباطات با انواع شبكههاي حمل و نقل را نشان ميدهند كه موجب جابجايي هوشمند افراد و كالا را به وجود ميآورند. از جمله مزايا و منافع اين سيستمها، ميتوانبه افزايش كارايي حركت و جابجايي براي كالا و مسافر، بهبود عملكرد در حمل و نقل، تسريع و تسهيل فرآيندهاي حمل و نقل، كاهش تراكم ترافيك، كاهش زمان سفر، كاهش هزينه هاي عملياتي براي مالكان و ارايه دهندگان خدمات حمل و نقل، افزايش ايمني تردد، كاهش خسارات مالي و تلفات جاني، نظارت و حفاظت زيست محيطي، كاهش مصرف سوخت، افزايش رضايت كاربران، بهبود در بهره وري اقتصادي و همچنين افزايش كارايي در جمع آوري عوارض و اجراي قانون اشاره كرد. سيستمهاي حمل و نقل هوشمند در حال حاضر با چالشهاي متعددي روبرو هستند كه سبب رقابتي شدن بيشتر در محيط اقتصادي واقعي ميشوند.

هدف ITS، ترويج استفاده از انرژيهاي پاكتر و ابزار حمل و نقل بهويژه در محيطي است كه در آن حجم نواحي ترافيك شهري همواره رو به فزوني است. بنابراين، سيستم حمل و نقلي كه بيشتر قابلدسترس باشد، بايد در مديريت ترافيك در اولويت قرار گيرد. كارايي سيستمهاي حمل و نقل مسافر و محموله به بهينهسازي و همبستگي اين سيستم با ساير سيستمها بستگي دارد و سبب ميشود همانند يك سيستم جامع كار كنند. ITS نقشي اساسي در تحقق اهداف و سياستهايي دارد كه هدف دولتهاي جهاني هستند كه قصدشان بهبود ساخت و كارايي شبكههاي حمل و نقل خود است تا بدين صورت اقتصادي كارآمد و پايدار را بسازند.اثرات بحرانهاي اقتصادي چند سال اخير بر شبكههاي حمل و نقل در طولانيمدت بسيار سخت پيشبيني ميشود و در حال حاضر به نظر ميرسد كه نميتوان اثرات آن را پيشبيني كرد. بحران كنوني محيط اقتصادي را ميتوان همانند جمعي از اختلافات بين سيستمها و فرآيندهاي متفاوتي ديد كه ممكن است به سوءعملكرد بزرگي منجر شوند و به راهحلي فوري نياز دارند. بهطور كلي، ITS كشور به كشور تغيير ميكند و به اين بستگي دارد كه كشورها از چه نوع سيستم حمل و نقلي بهره ميگيرند: ريلي، خودرو، درونمرزي يا ناوبري دريايي.

٢. پيكربندي ITS

همانند هر سيستم پيچيدة ديگر، تلفيق كاربردهاي ITS مستلزم چارچوبي استراتژيك است تا مبنايي براي انتخابهاي باشد كه به طراحي و كاربرد مؤثر آنها و نيز تصميم جهت سرمايهگذاري مرتبط هستند. بهطور كلي، اينگونه چارچوب پيكربندي يا ساختار سيستم نام دارد. ساختارهاي ITS نيازمند پوشش كليه جوانب فني، سازماني، قانوني و تجاري هستند؛ اين سيستمها را ميتوان در سطح ملي، منطقهاي يا شهري و مرتبط با بخشها يا سرويسهاي ويژه ساخت.مطابق تعاريفي كه براي سيستمهاي حمل و نقل هوشمند ارائه شده است، ميتوان گفت كه براي انجام مأموريتهاي الزامي اين سيستمها لازم است كه تلفيق سيستمهاي متفاوت را در يك سيستم منفرد درك كنيم. سيستمهاي حمل و نقل هوشمند سيستمهاي يكپارچهاي با پيچيدگي بالا هستند. پيچيدگي آنها به روشي خاص كه در طراحي و ساخت اينگونه سيستمها بكار گرفته شده است، اشاره دارد. تعريف آرمانها و اهداف ساختار سيستمهاي حمل و نقل هوشمند را ميتوان به دو گروه اصلي دستهبندي كرد:

تسهيل درك مسئله و راهحلهاي آنارائه مبنايي ثابت براي طراحي و ساخت سيستمهاي ITS

يك ساختار ITS به چند دليل حائز اهميت است:

قابليت همكاري بين بخشهاي مختلف را حتي زماني كه توسط سازندگان متفاوتي ساخته ميشوند، تضمين ميكند كه اين براي شركتهاي كوچك و متوسط نيز مطلوب است؛ اطلاعاتي سازگار براي كاربران نهايي ارائه ميدهد؛يك بازار آزاد براي خدمات و تجهيزات تأمين ميكند زيرا واسطههاي متعارفي بين اجزاي آن وجود دارد؛ اجازه وابستگي كافي به فناوري و پيادهسازي آسان فناوريهاي جديد را ميدهد؛

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید