بخشی از مقاله

چکیده

طبق اصل کار- محوري به عنوان یکی از اصول اولیه آموزش، چنانچه تکالیف یادگیري به همراه پشتیبانی مناسب از سوي برنامه یا فرد یاددهنده ارایه شود، یادگیرنده در تکمیل تکالیف به صورت مستقل، موفق عمل خواهد کرد.

هدف پژوهش حاضر: بررسی نقشی است که عامل هوشمند آموزشی در محیط مبتنی بر اصل کار- محوري در جهت افزایش یادگیري ایفا میکند. روش: روشی که در این مقاله به کار گرفته شده، شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماري این پژوهش را دانش آموزان در پایه پنجم تشکیل میدهند.

با روش نمونه گیري در دسترس تعداد 30 دانش آموز به عنوان نمونه در دو گروه آزمایش و گواه مورد بررسی قرار گرفتند.

محیط یادگیري: براي آموزش مفهوم تناسب یک محیط چندرسانهاي تعاملی مبتنی بر اصل کار- محوري به همراه عامل آموزشی در نقش راهنما طراحی و تولید شد. گروه آزمایش در محیط توصیف شده در بالا به آموزش پرداخته و گروه کنترل در محیط چندرسانه اي بدون حضور عامل به یادگیري مفهوم تناسب پرداختند.

یافته ها: براي سنجش یادگیري از آزمون ریاضی استفاده شد و نتایج مقایسه میانگین ها فرض تحقیق را مبنی بر تاثیر مثبت عامل آموزشی در افزایش یادگیري تایید کرد - t : 2/991 در سطح معناداري . - 0/006

بحث و نتیجهگیري: یافتههاي پژوهش نشان داد که ترکیب اصل کار- محوري با حضور عامل آموزشی سبب افزایش یادگیري خواهد شد. علت این امر ارایه تکالیف مرتبط با جهان واقعی به همراه پشتیبانی است که عامل

-1 مقدمه

یادگیري به عنوان ثمرهي دنیاي آموزش، ترکیب پیچیدهاي از متغیرهاي شناختی را در بر میگیرد. فرایندي که از توجه آغاز شده، و چرخهي از "دریافت تا ادراك" را طی مینماید. اما همیشه این چرخه به سادگی تکرار نمیشود، مثلا در محیطهاي مختلف یادگیري به سبب وجود عناصر محتوایی گوناگون و گاهی پیچیده، چالش هایی را براي ادارك افراد ایجاد میکند که سبب به وجود آمدن مفهومِ " تقسیم توجه" خواهد شد. یکی از این موقعیتها، آموزشهاي با کمک کامپیوتر میباشد که خود به جهت حمایتهاي شناختی افراد ارایه میگردد؛ آموزشهایی که به عنوان چندرسانهاي با عناصر متحرك، سه بعدي و سایر شکلهاي نمایش؛ طراحی، تولید و اجرا میشوند.

این آموزشها معمولا براي رسیدن به اهداف آموزشی خاصی طراحی شده و امکاناتی را براي رسیدن به این اهداف مانند برجسته کردن نکات ضروري به عنوان شکلی از نشانه گذاري تصویري - Lin & Atkinson 2011؛ - Nelson et al. 2014، بهره- گیري از روشهاي حسی چندگانه، تقسیم محتوا به واحدهاي کوچکتر اطلاعات، و ارائه بازخورد فوري در مورد دقت و صحت پاسخ، فراهم مینماید - . - Du Paul & Weyandt 2006 به کارگیري استراتژيهاي مزبور به سبب مواجهه دانشآموزان با محتواهاي طراحی شده، واحدهاي یادگیر به خوبی سازماندهی شده از نظر توالی و پیچیدگی، ارائه بازخورد فوري - Fabio & - Antonietti 2011 و همچنین یادگیري با توجه به آهنگ شخصی، به سبب تاثیرات مثبتی که در حمایت شناختی افراد دارد، یادگیري را سرعت می بخشد.

اما نکته اینجاست که در زمانی که این محیط ها براي ارایه تکالیف پیچیده طراحی می شوند استفاده از امکاناتی براي کمک به یادگیرنده در جهت رسیدن به خود-راهبري و کنترل بار شناختی حاصل از آن ضروري است. پژوهش حاضر از دو طریق: یکی ارایه پشتیبانی به یادگیرنده با استفاده از نقش عامل آموزشی2، و دیگري رعایت اصل کار- محوري3 در ارایه تکالیف؛ این مهم را مورد بررسی قرار داده است.

-1-2عامل آموزشی

عاملهاي آموزشی، شخصیتهاي متحرك سه بعدي شبیه انسان - - Rosenberg-Kima et al. 2008 کارتونی یا انیمیشنی - Chou, - chan& Lin 2003 بروي صفحه نمایش هستند که کمکهاي آموزشی را در حین آموزشهاي مبتنی بر رایانه ارایه می- دهند - - Jonson et al. 2015 و ضمن پذیرفتن نقشهایی مانند مربیگري4، مدلسازي5، داربستزنی - Clarebout et al. 2002 -

همکلاسی مجازي - - Abdullah et al, 2017 فرایند یادگیري را مورد حمایت قرار میدهد. ولتسیانوس و راسل - 2014 - 7 عقیده دارند که عاملهاي آموزشی شخصیتهاي مجازي هستند که در محیطهاي یادگیري برخط براي اهداف آموزشی مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد.

- 1-2-1 نظریات پشتیبان عامل آموزشی

اساسا یادگیري یک فرآیند اجتماعی است. طبق نظریات اجتماعی در یادگیري، رشد فکري افراد با درگیر شدن آنها در فرایند یادگیري در حین تعامل با فرد دیگر صورت میپذیرد. حضور عامل آموزشی با شبیهسازي یک همراه یادگیري، برخلاف آموزشهاي معمول مبتنی بر رایانه که محدود به اکتساب دانش و مهارت است، سبب شبیهسازي تعامل اجتماعی میشود که یادگیري مبتنی بر رایانه را معنادار میسازد؛ زیرا عامل آموزشی یک نقش اجتماعی را در تعامل با کاربر بازي میکند - . - Baylor & Kim 2005 این نقش در صور مختلف ارایه میشود که اغلب با پشتیبانی نظریات اجتماعی در یادگیري انجام میپذیرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید