بخشی از مقاله

چکیده

مطالعات نشان می دهد که از میان مشکلات رفتاری، اضطراب بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده است همچنین محققان اعلام کرده اند که عوامل جسمانی، عوامل مربوط به دوران رشد، عوامل اجتماعی، خانوادگی و عاطفی تاثیر معناداری بر روی اضطراب آنها دارد از انجا که اضطراب در دانش آموزان از شایعترین مسائلی است در طو ل سالیان سال درمان های مختلف امتحان شده است.

هدف این تحقیق تاثیر موسیقی درمانی بر اضطراب است. روش: این پژوهش از نوع پژوهش شبه ازمایشی - پیش ازمون و پس ازمون بدون گروه گواه - تحقیق بر روی 71 دانش اموز دختر که به روش نمونه گیری خوشه ای ساده از 10 دبیرستان شهرستان انتخاب کردیم انجام شده است. افراد نمونه پرسشنامه اضطراب کتل را پاسخ دادند. یافتهها: بین میانگین نمره اضطراب کل، اضطراب پنهان و اضطراب اشکار قبل و بعد از مداخله درمان تفاوت معنادار وجود دارد. نتیحه-گیری: مداخله اثر بخش بوده بویژه اضطراب اشکار را کاهش داده است

مقدمه

اضطراب شامل احساس عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژیکی است. شخصی که مضطرب است از عصبی بودن و تنش وبی قراری و تحریک پذیری شکایت می کند و اغلب در به خواب رفتن مشکل دارد. شخص مضطرب به آسانی خسته می شود، »دل آشوبه« و سردرد و تنش عضلانی و اشکال در تمرکز فکر دارد

برخی از روانشناسان اضطراب را هیجانی می دانندکه موجب احساس دردی داخلی با ریشه ای عمیق واغلب ناشناخته وگاهی فراموش شده می گردد وحاصل آن ایجاد هیجانی شدیددرافراد و به هم ریختن وضع تعادل است.

مطالعات نشان می دهد که از میان مشکلات رفتاری، اضطراب بالاترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و بررسی عوامل موثر بر ا ضطراب دانش آموزان نشان می دهد که عوامل جسمانی، عوامل مربوط به دوران رشد، عوامل اجتماعی، خانوادگی و عاطفی تاثیر معناداری بر روی اضطراب آنها دارد و می توان گفت که اضطراب در دانش آموزان از شایعترین مسائلی است که مشاهده می شود - بارلووهمکاران،1992 هالون و بک ،. - 1994 مطالعه نریمانی - - 1377 برروی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی نشان داد که 24/5درصد دانشجویان از اضطراب بالا رنج می برند، به طوریکه نیازمند دریافت خدمات درمانی برای کاهش اضطراب عمومی خود هستند.

ماهیت ظاهراً پیچیده اختلال اضطراب فراگیر، مفهوم سازی و همچنین درمان آن را مشکل ساخته است. پیش ازاینکه اختلال به روشنی تعریف شود، بررسی های باریوس1 وشیگه تومی - 1979 - 2و راچمن و ویلسون - 1980 - این مسئله را شناسایی کرد و این برداشت کلی را ارائه داد که تنها حدود یک سوم بیماران ازدگاههای درمان های موجود بهره می برند؛ و شواهد کافی برای بررسی چگونگی درمان وجود نداشت. تلاش جهت درمان اضطراب با توجه به دیدگاههای مختلف زیستی، فیزیولوژیکی،رفتاری ،شناختی و روان تحلیل گری رو به گسترش است و هر روز برگی نو ارایه می کند.

درخصوص اثربخشی روشهای درمانی در کاهش اضطراب، مطالعات نشان داده اند که شناخت درمانی می تواند اضطراب را تا سطحی که برای فرد قابل تحمل باشد و سازگاری وی را مختل نسازد، در کلینیک های روان شناسی به کار گرفته شود - بارلووهمکاران،1992 هالون و بک ،. - 1994 حتی پاره ای از بررسی های مقایسه ای، رویکرد شناختی بک را مؤثرترین روش در زمینه درمان اختلالات اضطرابی دانسته اند .

حجم فزاینده ای از تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد درمان اختلال اضطراب فراگیر از طریق کاربرد روش های شناختی- رفتاری، اثرات مداوم و هم خوانی را می آفریند. هر چه ما بیشتر درباره سیمایه های شناختی اضطراب می آموزیم، تلاش برای سازگارکردن این روش ها با آن چه درباره ساختارهای اضطرابی و نگرانی شناخته شده است، فزون تر می گردد - باتلرو دیگران،1991؛بورکووک و کاستلو، - 1993،و نتایج وضوح بیشتری می یابد.

مطالعه باتلر و همکاران - 1987a - نشان داد که با استفاده از یک درمان چند مؤلفه ای1 شناختی و رفتاری می توان به پیشرفت های درمانی مهم ، پایدارو تکرارپذیر در نمونه های مشابه دست یافت ؛ آنها این روش را »کنترل اضطراب2« نامیدند . روش های شناختی فردی وگروهی با فنون رویارویی ،آرامش بخشی و روش هایی برای افزایش اعتماد به نفس درهم آمیخته شدند.

برنامه کنترل اضطراب، در مقایسه با گروه فهرست انتظار - گروه گواه - ،تغییرات مهمی را در نمرات حاصل از مقیاس های افسردگی و فراوانی حملات آسیمگی و نیز در نمرات حاصل از مقیاس اضطراب نشان داد ،و این دستاوردها تا دو سال پایدار ماند.

برای مقابله با اضطراب قبل از هر چیز باید آن رابه عنوان بخشی از زندگی پذیرفت، از موقعیتهای که فرد را مضطرب می سازد نباید اجتناب نمود، بلکه باید با موقعیتهای اضطراب زابه صورت مثبت مواجه شد، چون مواجه سازی حساسیت فرد را نسبت به مکان، افراد و موقعیتها کاهش می دهد، همچنین ثبت اطلاعات و افزایش آن و استفاده از برنامه فعالیت روزانه از راههای مقابله بااضطراب محسوب می شود.

استفاده از فنون توجه برگردانی1 چون تجسم فعالیتهای خوشایند موقع مضطرب شدن از فنون مقابله با اضطراب می باشد، بطوری که دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی بیشتراز این تکنیک برای مقابله استفاده کرده اند. حتی استفاده از موسیقی سنتی به عنوان یک فعالیت خوشایند که نقش توجه برگردانی را در موقع بروز اضطراب ارتقاءمی کندازراههای مقابله ای است که دانشجویان دانشگاه شاهد تهران بیشتر از آن استفاده کرده اند.

مطالعه ریکوت و همکاران - - 1991 نیز نشان می دهدکه موزیک درمانی راهبرد مناسبی برای کاهش اضطراب محسوب می شود.ا دکتر آلفرد توماتیس از سال 1950 شروع به تحقیق راجع به تأثیر موسیقی - به خصوص موسیقی موتزارت - بر روی انسان کرد

او معتقد بود که موسیقی با قدرت نفوذی که در احساسات آدمی دارد می تواند بر سلامتی انسان تأثیرات مثبت داشته باشد. این متخصص گوش فرانسوی به تجربه ثابت کرد که موسیقی موتزارت تأثیرات عمیقی در رفع استرس و اضطراب و حالتهایdepression ازیک طرف و همچنین کمک به ایجاد آرامش، سرحال آوردن بدن و تقویت حافظه دارد.

پژوهش های انجام شده، نشان می دهد که غده تالاموس به عنوان مهمترین غده در مغز انسان محرک های صوتی موزون پاسخ می دهد. غده هیپوفیز نیز که از غده تالاموس فرمان دریافت می کند به محرک های موزون پاسخ می دهد، موجب بروز ترشحاتی می شود که نتیجه آن آزاد سازی ماده آرام بخش به نام آندروفین خواهد بود

با توجه به اینکه مهمترین اثر ماده مزبور، تسکین درددر انسان است به سادگی می توان به ارزش موسیقی درمانی که عملاً موجبات آزادسازی ماده آندروفین که علاوه بر تسکین درد، موجبات انبساط و شادی را در انسان فراهم می سازد، پی برد تحقیقاتی که توسط کولن در سال 1992 در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان »سنت جرج« لندن صورت گرفته، نشان می دهد که موسیقی به میزان قابل توجهی در تسکین وتقلیل وضعیت بحرانی بیماران که دربخش آی سی یو بستری بوده اند تأثیر داشته است؛ زیرا ثابت شده است که سیستم اعصاب انسان به محرک های موزیکال پاسخ مثبت می دهد.

موسیقی درمانی یک فرآیند فعال است. در موسیقی درمانی، ما انتظار داریم که موسیقی ما را در بر گرفته و در تمام وجودمان جریان پیدا کن - منبع. - با توجه به جوان بودن جامعه و گزارشات شیوع اضطراب در بین نوجوانان و جوانان بدلایل امتحان، شرایط کنکور و یا هر عامل اضطراب انگیز دیگرو تاثیر ان بر کارکردهای تحصیلی، شیوه ها و توانائیهای ادراکی،یادگیری و حافظه و نیز در تغذیه و خواب آنان ودر کل کاهش سلامت عمومی جامعه در این پژوهش سعی شده است نتیجه تحقیق موزیک درمانی بر کاهش اضطراب نوجوانان بررسی گردد.

با توجه به اینکه در این تحقیق اضطراب پنهان و اضطراب اکار بررسی می شود یکی از فرضیه های پژوهشگر این است که درمان در کاهش اضطراب پنهان یا اشکار موثر تر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید