بخشی از مقاله

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی موسیقی درمانی بر کاهش اضطراب و درد بیماران بعد از عمل جراحی در بیمارستان امام رضا - ع - شهر کرمانشاه در سال 1396 صورت گرفت.

روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است.با مراجعه به بیمارستان امام رضا - ع - شهر کرمانشاه و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 40 بیمار زن که تحت عمل جراحی عمومی قرار گرفتند انتخاب شدند که به صورت تصادفی به دو گروه 20 نفر - آزمایش - ، 20 نفر - کنترل - تقسیم شدند .جهت جمع آوری داده های پژوهش از دو مقیاس سنجش بصری اعتیاد و سنجش بصری درد Visual analogue scale - یا - VAS استفاده شد.

یافته ها: مقایسه تغییر نمرات اضطراب و درد در دو گروه نشان داد که میزان کاهش اضطراب 7 ساعت - 7/17 3/36 - و 14 ساعت - 7/52 3/28 - پس از عمل جراحی معنادار بود - p= 0/001 - .همچنین میزان کاهش درد 7 ساعت - - 7/41  1/30 و 14 ساعت بعد از عمل - 6/86 1/70 - در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل مشاهده شد - . - p= 0/001

نتیجه گیری: نتایج نشان داد موسیقی درمانی بعداز اتاق عمل در افراد جراحی شده، میزان اضطراب و درد پس از عمل جراحی را کاهش داده و ریکاوری بیمار را کوتاه تر می کند. لذا لازم است این روش درمانی مورد توجه پزشکان، پرستاران و کادر درمانی قرار گیرد.

مقدمه

امروزه علم طب در تمامی شاخههایش گسترش زیادی یافته است. یکی از شاخه های علم پزشکی طب جایگزین است که موزیک درمانی هم در این شاخه قرار می گیرد. قرار گرفتن در معرض مشکلات مختلف زندگی ، ریشه بسیاری از اضطراب ها بوده است و در میان انسان های متمدن صنعتی ، تعداد عواملی که باعث اضطراب می شوند چند برابر شده است - بینسو و همکاران،. - 2013 در حقیقت اضطراب در تمام مراحل زندگی بشر همواره و همگام با او بوده . به راحتی می توان متوجه شد که وجود تقاضاهای زیاد و فشارهای دنیای تکنولوژی جدید سبب بالا رفتن اضطراب در بین مردم شده اضطراب در بیماری ها و اعمال جراحی را می توان به طور مستقیم و غیر مستقیم به خوبی مشاهده نمود مخصوصا اگر عمل جراحی با خطرات فراوان و پیش آگهی ضعیفی همراه باشد - ایشی و همکاران،. - 2003بیماری که تحت عمل جراحی قرار می گیرد به دلایل مختلف دچار اضطراب می شود .

اضطراب یک وضعیت ناراحت کننده ی ذهنی یا احساس درماندگی مربوط به موقعیتی تهدید کننده یا پیش بینی تهدید ناشناخته نسبت به خود یا اطرافیان می باشد و شایعترین احساسی است که همه ی انسان ها آن را تجربه می کنند - قانعی و همکاران، - 1391 از جمله می توان به درد شدید و خستگی ناشی از آن اشاره کرد که سبب اضطراب و پریشانی در بیمار می شود .بنابراین کنترل یا کاهش درد و اضطراب پس از عمل جراحی یکی از ارکان مهم مراقبت های پرستاری پس از جراحی محسوب می شوداضطراب همان طور که از نام آن پیداست،عمدتاً نوعی اختلال خلقی در نظر گرفته میشو د. از اینرو غالباً اضطراب احساسی طبیعی در انسان هاست، که هرکسی در شرایطی از زندگی آن را تجربه می کند.

برای درمان اضطراب از شیوه های مختلفی استفاده میگردد از جمله دارو که توسط روان پزشکان تجویز میشود و روان درمانی که شیوه های علمی روانشناسان برای درمان اضطراب میباشد یکی از این درمانها موسیقی درمانی میباشد .موسیقی درمانی برای کاهش اضطراب و ناراحتی ، قدمتی تاریخی دارد به طوری که مصریان از موسیقی درمانی برای درمان بیماری های لاعلاج استفاده می کردند - چانگ و همکاران،. - 2008 همچنین موسیقی با انحراف حواس و کاهش تمرکز بیمار از محرک های اضطراب آور باعث کاهش احساس درد و اضطراب بیمار می شود.

تحقیقات زیادی در رابطه با تاثیر موسیقی درمانی انجام شده است و مشخص شده است که مهم ترین اثر آن کاهش اضطراب و درد در بیماران می باشد در تحقیقی که توسط صورت گرفت نشان داده شد که موسیقی درمانی تنها شنیدن موسیقی نیست ، آنگونه که در منابع مختلف راجب موسیقی درمانی دیده شد ، افراد با نواختن موسیقی و حتی آواز خواندن قادرند به همان نتایج موسیقی دست پیدا کنند در هنگام اضطراب و ترس، غده فوق کلیوی اقدام به ترشح ماده ای به نام کاتکول آمین می کند که این ماده موجب بروز ترس می شود. موسیقی می تواند باعث شود که با ترشح و آزاد سازی این ماده اضطراب را کاهش دهد و میزان ضربان قلب و فشار خون پایین آمده را به وضعیت عادی برگرداند - نیلسون،. - 2008

بنابراین با توجه به آنچه که ذکر شد هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی تاثیر موسیقی درمانی در کاهش اضطراب و درد بعد از جراحی می باشد . با توجه به اینکه در خیلی از موارد در بعد از جراحی نمی توان از داروها برای کاهش درد و اضطراب بیماران استفاده شود لذا محققان برآن شدند که از روش های غیر دارویی موسیقی درمانی در کاهش درد و اضطراب استفاده کرد . بنابراین این پژوهش در راستای پاسخ به این سوال طراحی شد که آیا موسیقی درمانی می تواند بر کاهش اضطراب و درد در بیمارن در بعد از جراحی موثر باشد ؟

روش پژوهش

پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن از نوع پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل است. در این طرح آزمودنیها به صورت تصادفی انتخاب و به کمک همین روش در گروههای مختلف جایگزین میشوند. قبل از اجرای متغیر مستقل - - X آزمودنیهای انتخاب شده در هر دو گروه، بوسیله پیشآزمون مورد اندازهگیری قرار میگیرند. نقش پیشآزمون در این طرح اعمال کنترل - کنترل آماری - و مقایسه است.

جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه بیماران زن تحت عمل جراحی می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 40 بیمار انتخاب شد که به صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری - آزمایش و گواه - قرار گرفتند . در سابقه و شرح حال هیچ یک از نمونه های این مطالعه بیماری روانی مزمن نظیر، اضطراب، افسردگی و بیماری های مزمن دیابت، فشار خون و اعتیاد به مواد مخدر و اختلالات حافظه و شنوایی وجود نداشت. بیمارانی که به دلیل بی قراری و درد شدید مسکن بیشتری دریافت می کردند از این پژوهش حذف شدند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید