بخشی از مقاله

چکیده

دراین مقاله مدلی از نظریه بازیها درارتباط باتخلفات ساختمانی وساخت وسازهاي غیرقانونی مردم ورفتارماموران شهرداري ومدیریت شهرداري بر استراتژیهاي ممکن درشرایط تبانی ماموران باشهروندان مورد بررسی قرار گرفته است.از سوي دیگرباتوجه به وجود حجم گسترده اي از زمینهاي موقوفی آستانه اي درشهرمقدس مشهد نقش آستان قدس رضوي نیز دررابطه باافزایش یا کاهش این تخلفات ساختمانی مورد تحقیق قرار میگیرد.

دراین مدل شهرداري میتواند ماموران را ازدو نوع صادق وغیرصادق استفاده کند.امکان تبانی ماموران غیر صادق باشهروندان وجوددارد.بازیکنان یعنی شهروندان،ماموران شهرداري،شهرداري وآستان قدس باهم درتعامل میباشند

.شهرداري درپی یافتن یک استراتژي ازمیان استراتژیهاي ممکن خود است تا باجدیت هرچه بیشترازپیشرفت ساخت وسازهاي غیرقانونی جلوگیري بعمل آورده وازسوي دیگردرآمدخودرا ازدایره تخلفات قانونی بااخذجریمه بالا ببرد.آستانه به عنوان بازیکن چهارم این بازي هم درصدداست تابا بررسی تاثیرافزایش یا کاهش تعداد ماموران خود - البته همه ازنوع صادق - ، استراتژي بهینه اش را ازمیان استراتژیهاي ممکن موجود نسبت به استراتژي مردم بیابد.

دراین طرح استراتژي هاي شهرداري وشهروندان، آستان قدس ومردم وتابع هدف هربازیکن ودرنهایت استراتژي هاي بهینه شهرداري وآستان قدس نسبت به استراتژي هاي طرفین بازي وپارامترهاي مدل بدست آورده میشود.

مقدمه

در کالبدشکافی شهري شهرداري، سازمان محلی است که بر طبق اصل عدم تمرکز اداري و بهمنظور ادارة امور محلی از قبیل عمران و آبادي، بهداشت شهر و رفاه ساکنان آن شهر، تأسیس میشود. شهرداري نوعی سیستم ادارة شهر است که از دو واحد بنام شوراي شهر و ادارة شهرداري تشکیل شده است.

شهرداري چیست و چه وظائفی دارد؟

شهرداري معادل لغت انگلیسی Municipality است و به ناحیه اي اطلاق می شودکه در آن، یک انجمن مربوط به شهر، داراي صلاحیت اعمال قدرت سیاسی بوده و خدمات دولتی محلی را به عموم ارائه می دهددر حقیقت، در تعریف شهرداري می توان آن را سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی و مردمی دانست که اداره و مسؤولیت و مدیریت امور شهري را با مجوز دولت و با امکانات مردمی به دست آورده تا به منظور ایجاد و اداره کردن تأسیسات عمومی و وضع و اجراي نظامات شهري و تأمین نیازمندیهاي مشترك محلی فعالیت کند و هزینه خدماتی را که به آن واگذار گردیده با اسلوبی منطقی و عادلانه بین سکنه شهر و استفاده کنندگان از خدمات تقسیم نماید.

در ایران در سال 1286 شمسی نخستین قانون شهرداري به نام قانون بلدیه به تصویب رسید . در سالهاي 1328،1309،1308،و در نهایت 1334، اصلاحاتی در این قانون صورت پذیرفت و قانون مدون سال 1334 به عنوان آخرین قانون، مورد استناد شهرداریها قرار گرفت.طبق این قانون، شهرداري مسئولیت تمامی امور شهري اعم از آموزش،بهداشت،آب،برق و … را بر عهده داشت.متاسفانه به مرور زمان بخشهائی از وظائف مندرج در این قانون از شهرداري منتزع شد و به نهادهاي دیگر واگذار گردید

وظایف شهرداري

در سراسر جهان و بویژه کشورهاي توسعه یافته، شهرداري ها از وظائف متنوع و متعددي برخوردار می باشند. در ایران به علت عدم وجود مدیریت واحد شهري، وظائف شهرداري ها در بین سازمانها و شرکتهاي دولتی و غیر دولتی محلی متعددي توزیع شده است بطوري که وظائف شهرداري ها و به تبع آن اختیارات آنها، در شهرها محدود به مواردي خاص شده اند. بر همین اساس در حال حاضر می توان وظائف شهرداري ها را به پنج گروه زیر تقسیم بندي کرد:

الف - وظایف عمرانی: مانند احداث خیابانها- معابر- میادین ،اعلام نظر نسبت به طرح هاي جامع و هادي شهري – اعلام نظر در خصوص نقشه هاي تفکیکی – الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان –الزام به پذیرش نقشه ساختمانی از اعضاء سازمان نظام مهندسی

ب - وظایف خدماتی : ایجاد تاسیسات عمومی تنظیف و نگهداري و تسطیح معابر و مجاري آب، تعیین محلهائی مخصوص براي عبور معلولین

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید