بخشی از مقاله

چکیده

هدف این مقاله، جست و جوي حوزه هاي جدید تکنولوژي و نوآوري هاي فرمی-تحلیل و پردازش حجم زیادي از اطلاعات,کنترل همزمان پارامترهاي مختلف موثر در طراحی، سازه-انرژي و . . . ، می باشد. در حال حاضر چهارچوب هاي نظري موجود به ابزارهاي خاص تکنولوژي نمی پردازند و تنها مجموعه اي از پس زمینه هاي اصلی را ارائه می کنند که بر اساس آنها تنها ساختار ساده اي از ابزارهاي لازم براي توسعه وظایف معماري ارائه شده است. در این مقاله از یک نمونه موردي استفاده شده است: طراحی پارامتریک - به عنوان یک تکنولوزي - در توسعه و مستند سازي پروژه ساخت استادیوم لنسداون در شهر دوبلین در ایرلند که این پروژه با همکاري تیم هوك اجرا شده است. یافته هاي این مطالعه موجب ارائه یک چهارچوب در چگونه طراحی ه شکل گیري نیات و اهداف طراحی با استفاده از طراحی پارامتریک به عنوان یک تکنولوژي در ساخت شده است.

واژههاي کلیدي:تکنولوزي ، پارامتریک، ، فرایند طراحی ، استادیوم .

مقدمه

به موازات افزایش پیچیدگی و زمان لازم براي طراحی پروژه ها، منافع و مزایاي بالقوه استفاده از ابزارهاي پارامتریک در عمل به اثبات رسیده است. بررسی مقالات اخیر نشان می دهد که محبوبیت ابزارهاي پارامتریک در عملیات معماري رو به افزایش بوده است، البته در مقالات موجود بیشتر بر مراحل طراحی و مستندسازي تکیه شده و توجه شایانی به فرایند اصلی استفاده از این ابزارها نشده است. تا کنون تمرکز بیشتر مقالات بر مفاهیم طراحی بوده است با این حال مشاهدات نشان می دهند که ابزارهاي پارامتریک در رفع مشکلات طراحی بسیار کاربردي بوده و حتی در فرموله کردن روش هاي طراحی نیز استفاده شده اند.[ 1]

الگوریتم مجموعه مشخصی از دستورات است که اطلاعات را به عنوان ورودي دریافت کرده، پردازش میکند و پاسخ آن را به عنوان خروجی به ما ارائه میکند.[2] الگوریتم ها کارهاي مختلف و متعدد محاسباتی را انجام میدهند و به نوعی زبان اصلی کامپیوتر در انجام عملیات آن هستند. در یک نرم فزار سه بعدي این الگوریتم ها میتوانند در قالب دستورات مشخص اطلاعاتی را از طراح گرفته و بر اساس پردازش این اطلاعات اولیه به تولید فرم بپردازد. طراح میتواند اطلاعات و نحوه ورود آن به الگوریتم و نحوه پردازش آن توسط الگوریتم را تعریف نماید. در نتیجه طراح در این فرآیند به تولید یک شکل پیش فرض مشغول نیست بلکه او قوانینی را کنار هم میچیند و الگوریتمی را سازماندهی میکند که بر اساس پردازش آن فرم معماري تولید میشود.[3]

لذا با این تعاریف میتوان گفت که فرم معماري تنها موضوع اصلی نیست بلکه فرآیند تولید آن در اختیار و کنترل معمار است و او با تغییر المانهاي مختلف طراحی در الگوریتم گزینه هاي مختلف را تولید میکند تا در نهایت گزینه مطلوب را انتخاب نماید. الگوریتم مجموعه مشخصی از دستورات است که اطلاعات را به عنوان ورودي دریافت کرده، پردازش میکند و پاسخ آن را به عنوان خروجی به ما ارائه میکند.[4] الگوریتم ها کارهاي مختلف و متعدد محاسباتی را انجام میدهند و به نوعی زبان اصلی کامپیوتر در انجام عملیات آن هستند. در یک نرم فزار سه بعدي این الگوریتم ها میتوانند در قالب دستورات مشخص اطلاعاتی را از طراح گرفته و بر اساس پردازش این اطلاعات اولیه به تولید فرم بپردازد. طراح میتواند اطلاعات و نحوه ورود آن به الگوریتم و نحوه پردازش آن توسط الگوریتم را تعریف نماید. در نتیجه طراح در این فرآیند به تولید یک شکل پیش فرض مشغول نیست بلکه او قوانینی را کنار هم میچیند و الگوریتمی را سازماندهی میکند که بر اساس پردازش آن فرم معماري تولید میشود.[5]

لذا با این تعاریف میتوان گفت که فرم معماري تنها موضوع اصلی نیست بلکه فرآیند تولید آن در اختیار و کنترل معمار است و او با تغییر المانهاي مختلف طراحی در الگوریتم گزینه هاي مختلف را تولید میکند تا در نهایت گزینه مطلوب را انتخاب نماید. ینک معماران میتوانند پیچیده ترین فضاها را به صورت الگوریتم خلاصه نمایند و پیچیدگی فضائی را به پیچیدگی محاسباتی تبدیل نمایند و با انتقال آن به کامپیوتر که توان محاسبه زیادي و سریع را دارد خود هوشمندانه به کنترل این شرایط میپردازند. تولید فرم مهمترین دغدغه طراحان به ویژه معماران در راستاي پاسخگوئی به اهداف طراحی است.

از آنجائیکه فرم در طراحی الگوریتمیک با کنترل پارامترها به تولید فرم نایل می آئیم تحقق اهداف طراحی و دست یابی به طرحی پاسخگو دغدغه اي است که فرم حاصل شده را در معرض ارزیابی نسبت به تحقق این اهداف و نیات قرار میدهد و این پرسش بنیادي مطرح میشود که در این روند نوین شکل گیري اهداف و نیات طراحی چگونه محقق گردیده است.براي رسیدن به پاسخ ابتدا نقش دانش فنی،تجربه وخلاقیت، مورد بررسی قرار گرفته است. عملاً دانش فنی می تواند پیچیدگی مشکلات را کاهش دهد و پارامترهاي اصلی مسئله یا مشکل را از هم تفکیک کرده و جداگانه بررسی کند. با استفاده از دانش فنی طراحان معماري می توتنند مسئله را به سه زیربخش تفکیک کنند: تحلیل، تلفیق و ارزیابی.[6] این سه مرحله در این مقله تشریح شده اند ودرامتدادآن از یک نمونه موردي استفاده شده است. - [7] که درآن هریک از این مراحل ذکر شده بازیابی شده است.

-1شرح نمونه موردي

زمین مورد نظر براي ساخت این ستادیوم شدیداً محدود بود - شکل - 1  و قوانین مربوط به نور مورد نیاز و تسطیح زمین و استقرار 5000 صندلی و زمین چمن طبیعی و بدون شیب نیز بر حجم مشکلات می افزود. بنابراین براي حل این مشکلات و رفع محدودیت هاي معماران و مهندسان نیاز به یک مدلسازي اساسی حس می شد. روش کار در اینجا استفاده از یک طراحی پارامتریک براي تعریف هندسی و فنی ساختمان و ایجاد یک ارتباط پویا بین طراحی معماري و مهندسی در فاز طراحی جزئیات در یک پروژه پیچیده است.

مسئله کلیدي براي معماران حفظ کنترل هندسی وضعیت استادیوم بود. آنها براي این هدف یک مدل ترکیبی شامل صفحه گسترده اي از داده هاي عددي استفاده کردند. مرجع مورد استناد این مدل، قوانین مصوب کشور در زمینه ساختمان سازي خصوصاً در مورد ساخت فضاهاي ورزشی بود که کاملاً مورد تأیید مهندسان مربوطه می باشد. در این مدل شکل شماتیک و هندسی استادیوم طرح ریزي می شود - شکل - 2 که در آن تمام ابعاد اصلی نقشه آمده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید