بخشی از مقاله

در میان مهارت های مورد نیاز قرن حاضر ، توانایی تطبیق مستمر با افرادی از فرهنگ های مختلف و توانایی اداره ارتباطات بین فرهنگی حائز اهمیت است. محیط کار جهانی، نیاز به افرادی دارد که به فرهنگ های مختلف آشنا باشند و بتوانند با افراد سایر فرهنگ ها ارتباط مناسب برقرار کنند. برای این منظور، افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند. توانایی فرد برای تطبیق با ارزش ها، سنت ها و آداب و رسوم متفاوت از آنچه به آنها عادت کرده است و کار کردن در یک محیط متفاوت فرهنگی، معرف هوش فرهنگی است. هوش فرهنگی، منبع بالقوه ای برای ایجاد مزیت رقابتی است - احمدی و فیاض،. - 1383 تحقیق و بررسی در رفتار سازمانی و روان شناسی، آشکار می کند که فرهنگ، اغلب فرآیندها و پیامد های سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین محققان برای بررسی و جستجوی بهترین ابزار فعالیت و اداره کردن محیط هایی که دارای تنوع فرهنگی هستند، هوش فرهنگی را معرفی کرده اند - مودی، - 20071 هوش فرهنگی یک قلمرو و یک حوزه جدید از هوش را ارائه می کند که در کل به عنوان توانایی و قابلیت برقراری ارتباط موثر و کارآمد با افرادی از پیشینه متفاوت تعریف می شود. هوش فرهنگی بینش هایی را درباره توانایی ها و قابلیت های افراد برای از عهده موقعیت های چند فرهنگی بر آمدن، درگیر شدن درمعادلات بین فرهنگی و عمل کردن درگروه های کاری متفاوت از نظر فرهنگی فراهم کند - لیگو، - 2007از آنجایی که بنابراین کارکنان ، ارزشمندترین سرمایه هر سازمان بشمار می آیند و عملکرد فرد فرد آنان در عملکرد کل سازمان تاثیرگذار است توجه به نیروی انسانی در سازمان ها در طی سالهای اخیر بخش عظیمی از زمان و سرمایه سازمان های پیشرو را به خود اختصاص داده است - فانی و عرب کلمری، . - 1383 در این پژوهش سعی بر آن شده است تا بخشی از نیروی انسانی داوران فوتبال کشور مورد بررسی قرار بگیرند و هدف از این پژوهش بررسی رابطه هوش فرهنگی و توانایی مدیریت استرس داوران فوتبال کشور - مطالعه موردی: لیگ آزادگان - بوده است.

روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی بوده و برای این منظور،از پرسشنامه های استاندارد هوش فرهنگی انگ - 2007 - و مدیریت استرس مهرعلیزاده - 1393 - استفاده گردیده است که در اختیار 100 نفر از دوران قرار داده شده که از این بین %78 افراد یعنی تعداد 78 نفر پرسشنامه های خود را تکمیل و عودت دادند. داده های به دست آمده در دو سطح آمار توصیفی - فراوانی،میانگین و انحراف از معیار - و آمار استنباطی - آزمون های کولوموگروف و اسمیرنف برای تعیین نرمال بودن متغیرها و آزمون های پیرسون،و t مستقل و آنوآ برای پاسخ به فرضیه ها - با کمک نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته های پژوهش

-    بین هوش فرهنگی و کلیه ابعاد آن و مدیریت استرس داوران فوتبال رابطه معنی دار وجود دارد.
-    بین ابعاد هوش و مدیریت استرس داوران فوتبال رابطه معنی دار وجو دارد

-    بین بعد شناختی و فراشناختی هوش فرهنگی و مدیریت استرس داوران فوتبال رابطه معنی دار وجود دارد.

-    بین کنترل تنش و بعد شناختی هوش فرهنگی داوران فوتبال رابطه معنی دار وجود دارد

-    بین تحمل استرس و بعد رفتاری هوش فرهنگی داوران فوتبال رابطه معنی دار وجود دارد.

-    بین هوش فرهنگی و تحمل استرس داوران فوتبال رابطه معنس دار وجود دارد

-    بین بعد انگیزشی هوش فرهنگی و مدیریت استرس داوران فوتبال رابطه معنی دار وجود دارد
-    بین بعد رفتاری هوش فرهنگی و مدیریت استرس داوران فوتبال رابطه معنی دار وجود دارد

-    بین میزان هوش فرهنگی در داوران فوتبال با درجه داوری مختلف تفاوت معنی دار وجود ندارد

-    بین میزان مدیریت استرس در داوران فوتبال با درجه داوری مختلف تفاوت وجود ندارد.

-    بین کنترل تنش و هوش فرهنگی داوران فوتبال رابطه معنی دار وجود دارد

بحث و تیجه گیری

همواره در سازمان ها سعی بر آن باشد که طرز تلقی مناسبی نسبت به نگرشهای متعدد اعضاء و کارمندان وجود داشته باشند، زیرا نگرشهای آنان با رفتارهایی که برای سازمان مهم هستند، در ارتباط است. در واقع هوش فرهنگی با تمرکز بر قابلیتهای خاصی که برای روابط شخصی باکیفیت و اثربخشی در شرایط فرهنگی مختلف لازم است، بر جنبه ای دیگر از هوش شناختی تمرکز دارد . مدیریت استرس جریانی است که استرس را حذف یا کاهش می دهد ، افراد نیازمند به شناختن عاملهای استرس زا در شغلشان هستند لیکن افراد برای جلوگیری ویاحداقل کاهش استرس می توانند اقداماتی به عمل آورند، مدیریت استرس شامل سه مرحله است.
-1 شناسایی عوامل استرس زا -2 تعیین عواقب استرس -3برنامه ریزی برای حذف یا کاهش استرس. در این تحقیق نیز نتایجی بدست آمد که، بین هوش فرهنگی و کلیه ابعاد آن با مدیریت استرس و کلیه ابعاد آن رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد، همچنین هرچند میزان هوش فرهنگی و مدیریت استرس در داوران ملی و درجه 1 کمی بالاتر از داوران درجه 2 و 3 می باشد، اما از نظر آماری این اختلاف ناچیز بوده و معنی دار نمی باشد. پیشنهاد میشود که، با وجود آوردن جوی مشارکتی در داوری ،احساس وفاداری به کار را تقویت نمایدهمچنین پیشنهاد می شود که، برای افزایش تحمل استرس در داوران ، کارگاه های آموزشی ارتقاء هوش فرهنگی برگزار شود و پیشنهاد می شود تحقیقی در جامعه آماری کلیه داوران فوتبال سطوح مختلف کشور انجام شود. و تحقیقی در جامعه آماری داوران سایر رشته های ورزشی انجام شود و نتایج آن با نتایج تحقیق جاری مقایسه شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید