بخشی از مقاله

چکیده:

موفقیت یک تیم ورزشی به عوامل متعددي از جمله مربی، منابع مادي و مالی، منابع مدیریتی، بازیکنان خلاق و تکنیکی در تیم و انسجام تیمی بستگی دارد. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل عدم موفقیت تیم هاي فوتبال فجرسپاسی و برق شیراز در لیگ برتر فوتبال ایران می باشد. به منظور پاسخگویی به سؤال تحقیق از روش پژوهشی کیفی استفاده شد.

با مروري بر مبانی نظري و پیشینه موضوع، براي جمع آوري داده ها به اجراي مصاحبه هاي کیفی با نخبگان آگاه از موضوع پژوهش به منظور شناسایی عوامل مربوط پرداخته شد. براساس یافته هاي تحقیق می توان گفت باتوجه به روند روبه رشد مسابقات فوتبال در سطح قهرمانی و با گسترش حضورطبقات اجتماعی در فوتبال، نیاز به مدیران آموزش دیده براي این حرفه ورزشی بیش ازپیش احساس می شود. با توجه به گستردگی موضوع هاي گوناگون در فوتبال،تربیت مدیران خاص این رشته ورزشی باید از مهم ترین موارد براي جوامعی باشد که توجهی حرفه اي نسبت به فوتبال دارند.

-1مقدمه

در عصر حاضر تقریبا ورزش در زندگی افراد رسوخ کرده و در بین ورزش ها، فوتبال به دلیل جذابیت خاص، یکی از بیشترین جمعیت هاي ورزشی دنیا را تشکیل می دهد و جایگاه منحصر به فردي دارد، به گونه اي که به پدیده فراگیر و جهانی بدل شده و براي آن حد و مرزي نمی توان قائل شد . این رشته ورزشی به دلیل برخورداري از ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادي و سیاسی، به طور کامل از حالت بازي ساده خارج شده است، این نکته دلیل توجه به ارتقاي این رشته ورزشی در سطح جهان را آشکار می سازد

موفقیت یک تیم ورزشی به عوامل متعددي از جمله مربی، منابع مادي و مالی، منابع مدیریتی، بازیکنان خلاق و تکنیکی در تیم و انسجام تیمی بستگی دارد. پیچیده تر و مشکل تر شدن فضاي رقابتی در ورزش فوتبال، ضرورت توجه به استعدادهاي انسانی و اتخاذ مناسب ترین سبک مدیریت و رهبري و همچنین توجه به بازیکنان خلاق را بیش از گذشته آشکار ساخته است.

امروزه شرایط محیطی به حدي پیچیده، پویا و نامطمئن گردیده که تیم هاي ورزشی براي ارتقاء و یا بقاي خود ناچارند ظرفیت ها و توانمندي هاي خود را بشناسند، نقاط ضعف را ترمیم و به تقویت نقاط قوت خود بپردازند - . - gomez,2006 هنگامی که نتایج در طول زمان مورد بررسی قرار میگیرند، روند و تغییرات عمده اي در آنها کشف می شود که براي مدیران و مربیان ورزشی حائز اهمیت است

در تحقیقی سجادي - - 1388 عنوان می کند، روند روبه رشد مسابقات فوتبال در سطح قهرمانی و همچنین با گسترش حضور طبقات اجتماعی در فوتبال، نیاز به مدیران آموزش دیده براي این حرفه ورزشی بیش ازپیش احساس می شود. در تحقیقی دیگر افضل پور و همکاران - - 1383 یکی از عوامل مهم درموفقیت تیم هاي ورزشی را مربیان تیم می دانند. یک مربی کارآمد با استفاده از دانش و تجربه خود می تواند موجب توسعه عملکرد ورزشکاران و در نهایت تیم خود شود. در بین محققان خارجی نیز پناس - - 2011 به این نتیجه رسید که تغییر مربی بر عملکرد تیم تاثیر مثبت دارد وعملکرد تیم را بصورت متوالی بهبود می بخشد. همچنین بالدوك - - 2007 به این نتیجه رسید که تغییر مربی باعث افزایش بی ثباتی و ابهام در تیم و درنتیجه باعث کاهش عملکرد می شود.

قربانی و همکاران - - 2012 در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند ، برخی از موانع عمده براي تامین مالی باشگاه هاي لیگ حرفه اي فوتبال ایران به شرح زیر می باشد:

باشگاه ها دولتی، عدم شفافیت مالی، این واقعیت است که سازمان صدا و سیما حاضر به پرداخت پخش رسانه ها نیست، شکست در قانون کپی رایت در ایران، برنامه ریزي نامناسب مسابقات ، مدیریت بازاریابی ناموفق باشگاه، مدیران باشگاه و عدم آگاهی مدیران در مورد روش هاي جدید تامین منابع مالی، استفاده محدود از مدیران ورزش خلاق با تخصص در امور مالی و کسب و کار در سطوح مختلف در صنعت فوتبال.

به گفته جیمز کالینز یک راه کلیدي براي بدست آوردن موفقیت بلندمدت، شکل دادن مجموعه اي از ارزش ها براي کل کسب وکار است و سپس پیداکردن افرادي که آن ارزش ها رادارا باشند. سازمان ما همواره استعدادهاي بزرگ را پیدا می کنند. این مورد در ورزش هم صدق می کند بدون شک بهترین تیم فوتبال باشگاهی سال هاي اخیر در دنیا بارسلونا بوده است که موفقیت هاي حیرت آوري را دراین دوره بدست آورده است.

در این تحقیق به دنبال پاسخگویی به این سوال هستیم که چه عواملی باعث عدم موفقیت تیم هاي فوتبال فجرسپاسی و برق شیراز در لیگ برتر شده اند.

-2روش شناسی

به منظور پاسخگویی به سؤال تحقیق از روش پژوهشی کیفی استفاده شد .پژوهش کیفی،پژوهشی است که یافته هاي آن با شیوه هایی غیر از روش هاي آماري یا هر گونه کمی شدن بدست می آید. یعنی یافته ها در پژوهش کیفی به صورت واژه - و نه به صورت ارقام - می باشد. به منظور شناسایی عوامل موثر در عدم موفقیت تیم هاي فوتبال فجرسپاسی و برق شیراز در لیگ برتر فوتبال ایران، با مروري بر مبانی نظري و پیشینه موضوع، براي جمع آوري داده ها به اجراي مصاحبه هاي کیفی با نخبگان آگاه از موضوع پژوهش به منظور شناسایی عوامل مربوط پرداخته شد.

انجام مصاحبه هاي کیفی تا حد رسیدن به اشباع نظري ادامه یافت و در پایان با استفاده از تحلیل کیفی به تلخیص، دسته بندي و نتیجه گیري از یافته ها پرداخته شد تا فهرست نهایی عوامل موثر در عدم موفقیت تیم هاي فوتبال فجرسپاسی و برق شیراز در لیگ برتر فوتبال ایران استخراج گردید.در اجراي مصاحبه هاي کیفی، کلیه خبرگان و متخصصان آگاه در حیطه پژوهش موردنظر - بازیکنان سابق فجرسپاسی و برق شیراز و مدیران و مربیان فوتبال ایران - به عنوان جامعه مورد نظر محسوب گردیدند.سپس با استفاده از روش نمونه گیري گلوله برفی به جمع آوري اطلاعات مورد نظر تا حد رسیدن به اشباع نظري پرداخته شد. در نهایت با نظر مصاحبه شوندگان عوامل شناسایی و اولویت بندي گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید