بخشی از مقاله

چکیده

در این تحقیق هدف مطالعه اثرات ورزش بر سلامت روح روان و پیشگیری و درمان بیماری هایی که ممکن این سلامت را به خطر بیاندازد. در این مقاله پایگاه های اطلاعاتی pubmed ، Medline، PMC و موتور جستجوگر Google مورد جستجو قرار گرفته است و از ترکیبات مختلف کلمات کلیدی مانند "ورزش"، "تمرین"،"خلق وخو" و "افسردگی" استفاده شده است. یافته ها نشان می دهند ورزش یکی از مهم ترین ابزار های عمومی سلامت است که برای درمان و پیشگیری از بیماری های مختلف فیزیکی استفاده می شود، همان طور که در درمان بعضی از بیماری های روانی مانند افسردگی و اختلال اضطراب نیز استفاده می شود. با این وجود مطالعات نشان دادند که علاوه بر این اثرت مفیدی که گفته شد ورزش می تواند منجر به آسیب سلامت شود که با اختلال هایی مانند "سندروم تمرین بیش از حد" یا "ورزش بیش از حد" همراه است. اگرچه تعداد مقالات حاکی از اثرات ورزش بر سلامت روان در حال افزایش است، اما هنوز این مطالعات مکانیسمی را که در مزایا و یا خطرات سلامت دخالت دارند را نشان نداده اند. به طور کلی می توان به این نتیجه رسد که ورزش مداوم و متعادل می تواند اثرات مفیدی بر سلامت روح و روان بگذارد و از افسردگی و اضطراب جلوگیری نماید. ولی در برخی موارد نیز می تواند سبب آسیب به سلامت ما شوند - چه فیزیکی چه روحی - .

مقدمه

ورزش همواره توسط نهاد های پزشکی به کل جامعه و اجتماع توصیه می شود زیرا ورزش یک ابزار بسیار مهم برای بهبود سلامت اجتماع در نظر گرفته می شود - Pate RRو همکاران، . - 1995 بر اساس شواهد این نوع از فعالیت ها سلامت را ارتقا می دهند و برای جلوگیری و درمان انواع بیماری های مختلف مانند بیماری های قلبی ،دیابت نوع 2 و پوکی استخوان می باشد - Carter ND و همکاران ،Manson JE - - 2002 و همکاران،American College of Sports - - 1992 Medicine ، - 1993سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها و کالج آمریکایی پزشکی-ورزشی تصدیق می کنند که: هر فرد بالغ آمریکای شمالی بهتر است روزانه مجموعا 30 دقیقه یا بیشتر ورزش متعادل انجام دهند . فعالیت ورزشی می تواند راه حل مناسبی برای درمان بیماری های غیر روحی روانی باشدو حتی برای پیشگیری از بیماری های روحی روانی همچون افسردگی و اختلالات اضطراب به کار رود - Leppamaki SJ و همکاران،. - 2002 علاوه بر این فعالیت ورزشی بطور افزاینده ای چه به افراد بیمار و چه سالم برای بهبود کیفیت زندگی شان پیشنهاد می گردد.از سوی دیگر فعالیت های ورزشی می توانند سلامت روح و روان را به خطر بیندازد مخصوصا هنگامی که به شیوه های سنگین انجام شوند. تمرین های بالینی روان شناختی از یک سو ابزار های کمکی ای برای درمان و پیشگیری از بیماری های روحی روانی می باشند و همچنین به عنوان یک وسیله برای رسیدن به سطح رضایت بخشی از زندگی می باشد. از سوی دیگر این تمرین ها می توانند به عنوان یک عامل ایجاد مشکل نیز ظاهر شوند که نیازمند تشخیص و درمان موثر می باشد .

ورزش و بهبود سلامت : برای سال های زیادی ورزش منظم به عنوان عامل مفیدی برای بیماری هایی همچون افسردگی و اضطراب شناخته می شد - Martinsen EW ، - 1994و این یک واقعیتی است که در مطالعات اخیر به اثبات رسیده است - Dunn AL و همکاران، - 2001 علاوه بر این ورزش کیفیت زندگی بیماری را که هیچ علایمی از بیماری های روانی ندارد را بهبود می بخشد، این بیماری ها شامل انسداد رگ های محیط و سندروم درد اسکلتی عضلانی - فیبرومالژیا - می باشد. ورزش ترک نیکوتین وتحمل یایسگی را آسان تر می کند - Gartenmann Chو همکاران، - 2002 ، با این وجود هنوز اثر مثبت ورزش در بهبودی خلق و خو در بین جوامع نا شناخته است. مطالعات نشان می دهد افرادی که بیماری های روحی روانی ندارند و به طور مرتب ورزش می کنند، خلق و خوی بهتری نسبت به افرادی که ورزش نمی کنند دارند - Sexton H و همکاران، . - 2001 با این وجود باید به این موضوع توجه کرد که رابطه بین بهبود خلق و خو و ورزش طولانی مدت یا نسبتا طولانی مدت برای افراد عادی به طور قطعی اثبات نشده است Engels HJ - و همکاران، . - 2002 مطالعاتی وجود دارند که حاکی از بهبود جنبه هی مختلف مانند اعتماد به نفس و سرزندگی تندرستی و سلامت کامل و رضایت از ظاهر فیزیکی می باشند - Sonstroem RJ و همکاران ،. - 1989 هم چنین شواهد نشان می دهد که ورزش منظم ممکن است از گسترش افسردگی جلوگیری کند - Salmon P ، - 2001و عدم تحرک و ورزش نکردن ممکن است یکی از عوامل موثر در افسردگی باشد. اما این اثر محافظت کننده احتمالی ورزش در برابر افسردگی به صورت تجربی عملی هنوز به اثبات نرسیده است Paluska SA - وهمکاران،. - 2000 اثرات ورزش منظم بر روی خلق و خو اساسا با ورزش هوازی مطالعه شده است - Paffenbarger RS و همکاران،. - 1994 اما شواهد نشان می دهند که ورزش های بی هوازی مانند بدن سازی و تمرینات کششی هم می توانند علایم افسردگی را کاهش دهند Farmer M - و همکاران ،. - 1988 در مقابل هیچ اتفاق نظری درباره کاهش علایم اضطراب، در ورزش های بی هوازی وجود ندارد. در حالی که برخی نویسندگان گزارش دادند که ورزش های بی هوازی به اندازه ورزش های هوازی می توانند موثر باشند Paluska SA - و همکاران ، - 2000 در حالی که بقیه چنین نظری ندارندBrosse AL - و همکاران، . - 2002 اثرات مثبت احتمالی بعد از یک دوره ورزش ممکن است بعد از چند ساعت و حتی بعد از یک روز پدیدار گردند.

همانطور که گفته شد ورزش می تواند مشکلاتی برای سلامت روح ایجاد کند که این مشکلات عبارت اند از "سندروم تمرین بیش از حد" و"استروئید های آنابولیکی و آندروژنی ". - 1ورزش بیش از حد: این حالتی ست که ورزش تبدیل به یک وسواس می شود و در نتیجه به صورت یک تمایل بیش از حد به تمرین و ورزش بروز می کند - Bamber D و همکاران، . - 2000 مطالعات بر روی این موضوع نشان داده است که این شرایط مانند بی اشتهایی عصبی و اعتیاد می باشد Yates A, Leehey K - و همکاران، . - 1983 همچنین گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد عمدتا ورزش بیش از حد ابتدا پاتولوژیک می باشد،زیرا در بیشتر افراد که به ورزش وابسته اند هیچ نشانه ای از بیماری دیده نمی شود و بیمار در سلامت روانی خوبی به سر می برد - de Coverly Veale DMW ،. - 1987 به هر حال اینگونه تمرین ها همراه با آسیب های فیزیکی بسیاری هستند - Blumenthal JA،. - 1984 - 2استفاده از استروئید های آنابولیک و آندروژنی: استرویید های آنابولیک معمولا توسط افرادی که ورزش می کنند مصرف می شود ، و این نشان دهنده وضعیتی قابل مشاهده است که همراهی ورزش را با سلامت روحی تخریب شده را نشان می دهد. این مواد به صورت قابل توجهی باعث افزایش کج خلقی و حمله هایی که ناشی از جنون آنی می باشد ،می شود و می تواند مصرف کنندگان را وادار به انجام جنایت های خشومت آمیز بکند Spieker MR - ،. - 1996 این مکانیسم ،همانند مکانیسم کسانی ست که در دوره ترک به سر می برند و تقریبا همان رفتار ها را بروز می دهند - Pope HG Jr و همکاران،. - 1996 ادامه استفاده از این مواد به میزان وابستگی آن فرد بستگی دارد.

روش بررسی

در این مطالعه مروری صورت گرفته، از پایگاه های اطلاعاتی Pubmed،Medline و موتور جستجوگر Google با ترکیبات مختلفی از کلمات کلیدی مانند "Sports"،""exercise،""moodو""depression مورد جستجو قرار گرفت. و همچنین در این مطالعه40 مرجع مورد بررسی قرار گرفت که موضوع اصلی آن ارتباط ورزش و سلامت روان بوده است وهمچنین حاوی اطلاعاتی درباره "عملکرد ورزشکاران حرفه ای"،"دارو ها"،"آسیب های ورزشی" و "شخصیت" نیز بوده اند و معیار ما برای استفاده از این مراجع شامل: - 1در نشریات علمی پژوهشی و سطوح بالاتر علمی چاپ شده باشد. - 2به زبان فارسی یا انگلیسی باشد. - 3در مورد ورزش و سلامت روح باشد.مطالعه مروری حاضر بر پایه این تحقیقات می باشد و به صورت پیمایشی اطلاعت برآمده از مقالات را بیان می کند.

یافته ها

ورزش و بهبود سلامت روح و روان: مکانیسم: فرضیه های روان شناختی متعددی ارایه شده تا اثرات مفید ورزش را روی سلامت روح و روان توضیح دهد. اصلی ترین ها شامل .1حواس پرتی .2خودکارآمدی .3تعامل اجتماعی می باشد. فرضیه حواس پرتی ین نظریه را ارایه می دهد که در حین ورزش و بعد از آن تغییر حالت از یک حالت نامطلوب، به حالت مطلوب صورت می گیرد - Martinsen EW، . - 1994 نظریه خودکارآمدی اینگونه توضیح می دهد Martinsen EW - و همکاران، - 1989 ، به دلیل اینکه ورزش می تواند به عنوان یک فعالیت چالش برانگیز به نظر آید، بنابراین این توانایی را دارد که با عادت های مرتب و منظم ،روند بهبود خلق و خو را افزایش دهد. درباره فرضیه تعامل اجتماعی باید گفت که روابط اجتماعی معمولا عضو جدا نشدنی از ورزش می باشد - Paffenbarger RS و همکاران، - 1994، همان طور که حمایت دو طرفه میان افراد هنگامی که ورزش می کنند رخ می دهد و یک نقش بسیار مهم در اثربخشی ورزش بر سلامت روحی دارد.علاوه بر این ها فرضیه های روان شناختی که اثرات ورزش را بر سلامت روح بیان می کنند، افزایش یافته اند. دوتا از فرضیه هایی که بیش ترین مطالعه بر روی آنها انجام شده است، مبنی بر "مونوآمین ها " و"اندورفین" می باشد. فرضیه اول این واقعیت را که ورزش سیناپس های انتقالی با مونوامین ها را افزایش می دهد،تایید می کند - Morgan WP ، - 1985و این همان کاری است که دارو های ضد افسردگی انجام می دهند - North TC ، - 1990و بدین صورت است که بازده دارو های ضد افسردگی وابسته به افزایش سیناپس های همراه با مونوامین ها می باشد. البته این فرضیه پذیرفتنی است و به نظر می رسد که بهبود خلق و خو با ورزش بدین گونه توجیح می گردد. فرضیه دوم بر این اساس است که با ورزش اندورفین و به طور اساسی بتا اندورفین آزاد می شود. - Ransford CP ، - 1982

به طور فرضی اثر بازداشتی اندورفین و بتا اندورفین روی سیستم عصبی مرکزی باعث احساس آرامش و بهبود خلق و خو می شود ،و این احساس معمولا بعد از ورزش تجربه می شود، - Dunn AL و همکاران، - 1991اما این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است. حالت دیگری نیز وجود دارد ، در افرادی که در گذشته از نظر فیزیکی فعال بودند ولی اکنون از ورزش کناره گرفتند حالاتی مانند کج خلقی یا زود رنجی، بی قراری و عصبانیت، گزارش شده است Nicoloff G - و همکاران ، - 1995و این مانند حالتی است که به هنگام پرهیز از اندورفین رخ می دهد - Allen M و همکاران، - 2000بعضی مطالعات این گونه گزارش کرده اند که مسدود کننده های گیرنده های شبه افیونی نالوکس - Naloxone - و نالترکسن - Naltrexone - اثر پاسخ گویی به ورزش را کاهش می دهند - Morris M و همکاران،. - 1990 بنابراین نقش اندورفین کمک کننده است اما هنوز بررسی هایی روی این نظریه ادامه دارد Jarvekulg A - و همکاران، - 2002و هیچ گونه اتفاق نظری راجع به فرضیاتی که در توضیح رابطه بین ورزش و رابطه خلق و خو وجود دارد نیست. - هم از لحاظ روان شناختی و هم فیزیکی - یک الگوی روان شناختی که بتواند همه این فرضیات را ترکیب کند دارای بیش ترین احتمال است. ورزش شدید و اختلال در خلق و خو :ورزش تنها منجر به بهبود خلق و خو نمی شود.گزارش هایی وجود دارند که نشان می دهد آن میزان بهبود خلق و خویی که بعد از ورزش متعادل دیده می شود، با ورزش شدید رخ نمی دهد - Peluso MA و همکاران،. - 2000 خلق و خو می تواند در مقایسه با سطحی که قبل از ورزش بود بدتر شود که این نمونه هم پس از 3

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید