بخشی از مقاله

چکیده
هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر وسعت افشاسازی برروی مدیریت درآمدها در شرکتهای پذیرفتهشده بورس اوراق بهادار می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران بوده و دوره زمانی انجام تحقیق از سال 1390 تا 1394 میباشد. که جمعاً 135 شرکت میباشند. از میان شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران شرکتهایی که حائز شرایط بودند 99 شرکت بهعنوان نمونه موردنیاز برای انجام تحقیق انتخاب گردیدند.

همچنین روش تحقیق این پژوهش، یک تحقیق تجربی در حوزه تحقیقهای اثباتی حسابداری است که مبتنی بر اطلاعات واقعی صورتهای مالی شرکتهای پذیرفتهشده در بازار اوراق بهادار تهران است. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و توصیفی همبستگی است که در آن برای تائید یا رد فرضیات از اطلاعات تاریخی شرکتها و روشهای آماری استفاده خواهد شد. این تحقیق از تحلیل رگرسیون چند متغیره بر اساس دادههای تابلویی جهت بررسی تأثیر وسعت افشاسازی برروی مدیریت درآمدها استفادهشده است. یافتهها نشان میدهد وسعت افشاسازی برروی مدیریت درآمدها تأثیر معناداری معکوسی دارد.

-1 مقدمه
پس از بحرانهای اقتصادی اخیر، بسیاری از شرکتها با عملکردی کارآمدتر در جستجوی راههایی برای افزایش فروش و کاهش هزینهها و دستیابی به سودهای بالاتر میباشند. بنابراین، مشخص است که مدیریت درآمد و هزینه کارآمدترین راه برای دستیابی به سود بیشتر و نهایتاً افزایش رشد شرکت است. در این مقاله، مطرح میکنیم که مدیریت درآمد حاصل از فروش و مدیریت هزینه باید جزئی روشن از استراتژی شرکت بوده و با آنها همراستا شود؛ زیرا چالش این نیست که درآمدها را افزایش و هزینهها را کاهش دهیم، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که مدیریت کردن آنها منجر به رشد شرکت و دستیابی به سود بیشتر شده است یا خیر؟

بنابراین، با آنچه در بالا گفته شد، میتوان گفت که تئوری رشد - اندازه به رابطه بین رشد شرکت و اندازه آن - با استفاده از درآمد حاصل از فروش، کارکنان و داراییها بهعنوان جایگزین - مربوط میشود. تئوری رشد - یادگیری به رفتار تابع هزینه درنتیجه فرایند یادگیری شرکت مربوط میشود.

افشای اطلاعات حسابداری از دیرباز بهعنوان یکی از مهمترین مسائل موردتوجه محققین بوده و محصول نهایی یک سیستم حسابداری به شمار میرود. درواقع هدف نهایی سیستم حسابداری فراهم نمودن اطلاعات برای اشخاص ذینفع در قالب گزارشات درون سازمان و برونسازمانی میباشد. واژه افشا به مجموعی متنوع از اطلاعات الزامی و اختیاری، شامل صورتهای مالی و یادداشتهای همراه ارائه می-گردد. در این فصل ابتدا به طرح و بیان مسأله پرداخته و سپس اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف و فرضیهها و تعاریف مفهومی و عملیاتی، واژههای تخصصی در تحقیق را تعریف و در پایان ساختار پژوهش بیان میشود.

-2-1 بیان مسأله

با آغاز قرن نوزدهم و انقلاب صنعتی و به دنبال آن شکلگیری مؤسسات و شرکتهای بزرگ، دانش حسابداری نیز دستخوش تحولاتی شگرف شد و تشکیل مؤسسات بزرگ دو پیامد اساسی با خود به همراه داشت. از یکسو، ضرورت تفکیک بین مالکیت و مدیریت و از سوی دیگر وجود روشهای حسابداری یکسان و یکنواخت جهت گزارشگری بیشازپیش احساس میشد. تفکیک مالکیت از مدیریت وظیفه مباشرت را برای مدیران پدید آورد و به دنبال آن نظارت مالکان بر عملکرد مدیریت را لازم مینمود.

نظارت بر عملکرد مدیریت از طریق سازوکارهای گوناگونی امکانپذیر است، اما اصلیترین ابزار نظارت مستمر بر عملکرد مدیریت، تهیه و ارائه مجموعه صورتهای مالی واحد اقتصادی است. از میان این مجموعه اطلاعات، سود حسابداری بهعنوان مهمترین ابزار برای ارزیابی عملکرد به شمار میرود زیرا از محتوای، اطلاعاتی زیادی برخوردار میباشد

سود بهعنوان عاملی مؤثر در قیمت بازار سهام برآورد احتمال ورشکستگی، و برآورد ریسک بال قوه مربوط به تحصیل سهام یک واحد مطرح میباشد. بههرحال اطلاعات مربوط به سود در طرحهای پرداخت حقالزحمه و پاداش مدیریت و قراردادهای انتشار اوراق قرضه همگی حاکی از اهمیت سود است

از سوی دیگر مدیران علاوه بر وظیفه مباشرت، وظیفه حساب دهی - پاسخگویی - به مالکان را هم بر عهده داشتند. منظور پاسخگوی در ارتباط با به بهکارگیری کارآمد و اثربخش منابع واحد انتفاعی است. معیارهای مبتنی بر هدف پاسخگویی - حساب دهی - شامل سود هر سهم و بازده سرمایهگذاری و اجزاء متشکله آن میباشد.

به دنبال پیامدهای تفکیک مالکیت از مدیریت، تئوری مهم دیگری تحت عنوان تئوری نمایندگی شکل گرفت. تئوری نمایندگی حاکی از آن است که مدیر نماینده مالکین و تأمینکننده منابع شرکت است و مدیریت سعی در حداکثر کردن منافع خود دارد که این هدف لزوماً همسان و همسو با حداکثر کردن ارزش شرکت نیست درحالیکه مدیریت سعی میکند حقوق و مزایای خود را به حداکثر ممکن برساند، اما ناگزیر باید این کار را در چارچوب افزایش سود خالص، بازده سرمایهگذاری یا معیارهای مشابه حسابداری انجام دهد و درعینحال افزایش قیمت اوراق بهادار شرکت را نیز مدنظر داشته باشد. اگرچه انگیزه اصلی مدیریتمعمولاً بهبود عملکرد است، اما ممکن است مدیریت سعی در انتخاب آن دسته از روشهای حسابداری داشته باشد که سود شرکت را در آینده نزدیک افزایش دهد و این موضوع خود موجب بالا رفتن حقوق و مزایای مدیران میشود.

عملکرد رایج شرکتها به هنگام سنجش بهوسیله دادههای حسابداری موضوعی برای قابلیت خطوط موازی است. بنابراین ما عملکرد صحیح را بهعنوان متغیری وابسته برای داراییهایی که مقدار افشاسازی را افزایش میدهد آزمایش میکنیم. بر اساس مطالعات مدیریت شرکت مقدار تحریف نیز متأثر از عوامل کنترل مدیریت مانند متغیر مستقل است. بنابراین تحلیلهای تجربی هم میانگین تأثیر افشاگری روی عملکرد صحیح شرکت را آزمایش میکند هم تأثیر تعامل مستقل روی استحکام افشاگری را بررسی خواهد کرد.

بنابراین در این تحقیق به تأثیر وسعت افشاسازی بر روی مدیریت درآمدها و عملکرد صحیح مالی در شرکتهای پذیرفتهشده بورس اوراق بهادار پرداخته میشود. در این راستا سؤال اصلی زیر مطرح میشود:

آیا بین وسعت افشاسازی بر روی مدیریت درآمدها و عملکرد صحیح مالی در شرکتهای پذیرفتهشده بورس اوراق بهاداررابطه ای وجود دارد؟

-3-1 افشاء اطلاعات
افشاء به عنوان یکی از اصول حسابداری مطرح است و براساس این اصل، باید کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت شرکت به نحو مناسب و به موقع در اختیار گروههای مختلف استفاده کنندگان قرارگیرد. در واقع هدف اصلی از افشاء عبارت است از:

کمک به استفادهکنندگان در تصمیمگیری مربوط به سرمایه گذاری، تفسیر وضعیت مالی شرکتها، ارزیابی عملکرد مدیریت، پیش بینی جریانات وجوه نقد آتی.

بنابراین کلیه واقعیتهای با اهمیت واحد اقتصادی باید به گونهای مناسب و کامل افشاء شوند، تا امکان اتخاذ تصمیم فراهم گردد و از سردرگمی جلوگیری به عمل آورد. شرکتها افشاء را از طریق گزارشهای قانونی شامل صورتهای مالی، یادداشتهای توضیحی، تحلیل-های مدیریت و سایر موارد فراهم میکنند. صورتهای مالی اساسی باید حاوی تمامی اطلاعات با اهمیت، مربوط و به موقع باشد و این اطلاعات به گونهای قابل فهم و حتی الامکان کامل ارائه شود، تا امکان اتخاذ تصمیمهای آگاهانه را برای استفادهکنندگان فراهم سازد. نظریههای بسیاری در مورد منافع و هزینههای بالقوه افشاءوجود دارد

کمیته ویژه تحقیق در مورد گزارشگری مالی وابسته به انجمن حسابداری رسمی آمریکا1 در سال 1994 بیان داشت:

افزایش افشای اطلاعات برای استفادهکنندگانی که قادر به تعیین چشمانداز آتی شرکت نیستند، سودمند است و این سودمندی از طریق کاهش احتمال تخصیص نادرست سرمایههایشان میباشد. روشن است که این نفع مستقیمی است که تک تک استفادهکنندگان از گزارش-های واحد تجاری میرسد

در ادبیات مالی در خصوص موضوع افشا، تعاریف مختلفی بیان شده است که مهمترین آنها عبارتند از:
هندریکسن و ونبردا2 در تعریف افشاءچنین گفتهاند:"افشاء در حالت کلی به معنای انعکاس اطلاعات است. اما حسابداران از این واژه معنای محدودتری را اختیار میکنند و آن را به معنای انعکاس اطلاعات مالی واحد تجاری در قالب گزارشهای مالی، که معمولاً به صورت سالیانه است، میدانند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید