بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تاثیر تنوع درآمدهای غیرمشاع بانکی و اندازه بانک بر سود آوری و ریسک بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. جامعه آماری این تحقیق، تمامی بانک های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1388 الی 1393 می باشد، باتوجه به محدود بودن تعداد جامعه آماری، نمونه گیری صورت نگرفت و 11 بانک پذیرفته شده مورد بررسی قرار گرفت.

در این تحقیق، از روش اثرات ثابت و تصادفی پانلی برای برآورد مدل رگرسیون چند متغیره و جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شده است. یافته های این تحقیق نشان می دهد که، بین تنوع درآمد غیر مشاع بانک و سودآوری بانک رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین اندازه بانک و بازده حقوق صاحبان سهام رابطه معناداری وجود دارد این در حالی است که بین اندازه بانک و بازده دارایی ها رابطه معناداری وجود ندارد. هم چنین نتایج دیگر حاکی از آن است که بین تنوع درآمد غیر مشاع بانک و ریسک بانک رابطه معناداری وجود دارد.

مقدمه

صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست و گسترش روزافزون دانش بشری در زمینه علوم الکترونیکی سبب شده است که این صنعت نیز از این دانش، بهره فراوان داشته باشد. امروزه بانک ها در کشورهای پیشرفته به عنوان رهگشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند و یکی از موتورهای محرک اقتصادی هر کشور محسوب می شوند.

دو مقوله مهم و بنیادی در صنعت بانکداری، عملکرد و ریسک می باشد - رحیمی، . - 1394 هرگونه اقدامی در جهت بهبود و ارتقا عملکرد سیستم بانکداری موجب خواهد شد که جریان پسانداز، سرمایهگذاری و تخصیص منابع بهبود یابد و امکانات بالقوه، پراکنده و نهفته در کشور برای پیشرفت و رفاه عمومی به کار گرفته شود. از سویی دیگر، مدیران ارشد بانک ها نیز بسیار زیاد نیازمند ارزیابی عملکرد، سنجش کارایی و رتبه بندی شعب هستند

با توجه به اهمیت موضوع و نکات مطرح شده، تحقیق حاضر با درک این مهم به بررسی تأثیر اندازه و درآمد غیرمشاع بانک ها بر عملکرد آن ها از منظر سودآوری و همچنین ریسک در 11 بانک - ملت، تجارت، پارسیان، صادرات، اقتصادنوین، کارآفرین، سینا، پاسارگاد، سامان، سرمایه، انصار - پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می پردازد. به این منظور، در این فصل مروری بر کلیات تحقیق خواهیم داشت.

در واقع بانک ها، نهادهای مالی هستند که طیف وسیعی از خدمات مالی - به ویژه خدمات اعتباری، پس اندازی و خدمات پرداختی - را ارائه می نمایند و همچنین، وظایف بسیاری از شرکت های تجاری را انجام می دهند. این فراوانی خدمات و وظایف، بانک ها را در حوزه فروشگاه های مالی طبقه بندی کرده است. این موارد با عنوان بانک شما تبلیغ می شود، یعنی یک نهاد مالی که تمام خدمات مالی مورد نیاز شما را ارائه می دهد

امروزه بانک ها خدمات متعددی را ارائه می کنند، ولی می توان فعالیت های اصلی بانک ها را در عرصه اقتصاد به دو گروه عمده »جمع آوری سپرده های صاحبان وجوه مازاد« و »اعطای تسهیلات و اعتبارات به متقاضیان« طبقه بندی نمود؛ یعنی بانک ها از یک طرف، وجوه مازاد مردم، مؤسسات، شرکت ها و دولت را در قالب انواع سپرده جذب می کنند و از طرف دیگر، به متقاضیان وجوه مانند مصرف کنندگان، فعالان اقتصادی، مؤسسات خیریه و دولت، تسهیلات کوتاه مدت، میان مدت، بلندمدت و اعتبار می دهند و چنان که به حق تشبیه کرده-اند، یک نظام بانکی سالم در کشور همانند قلب سالم در بدن عمل می کند و سرمایه های راکد غیرمولّد را از سراسر کشور جذب کرده و به دستان پرتوان و بخش هایمولّد اقتصادی می رسانند 

اهداف پژوهش

بررسی اثر تنوع درآمد غیرمشاع بر سودآوری بانک؛ بررسی اثر تنوع درآمد غیرمشاع بر ریسک بانک؛ بررسی اثر اندازه بانک بر سودآوری بانک ؛ بررسی اثر اندازه بانک بر ریسک بانک.

فرضیه های پژوهش

تنوع درآمد غیرمشاع بر سودآوری بانک تأثیرگذار است. تنوع درآمد غیرمشاع بر ریسک بانک تأثیرگذار است. اندازه بانک بر سودآوری بانک تأثیر دارد.

اندازه بانک بر ریسک بانک تأثیر دارد.

ادبیات تحقیق

امروزه بانک ها در زمره بزرگترین نهادهای مالی هستند و اختلافات زیادی در چیستی دقیق بانک ها وجود دارد؛ به طور کلی، می توان بانک ها را با استفاده از وظایفشان در اقتصاد، تعریف نمود، ولی مشکل اصلی اینجاست که نه تنها وظایف بانک ها در حال تغییر است بلکه وظایف رقبای اصلی آن ها نیز به همان نسبت تغییر می نماید. در واقع، بسیاری از نهادهای مالی شامل شرکت های کارگزاری، صندوق های سرمایه-گذاری مشترک و شرکت های بیمه در تلاش اند تا خدماتی مشابه بانک ها ارائه دهند

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، روابط اقتصادی و مالی دنیای جدید هم دچار تحول و دگرگونی-های شگرفی شده است. روابط اقتصادی نیز پیچیده تر و گسترده تر شده اند. در دنیای جدید، بانک ها باید نقش های جدیدی را برای باقی ماندن در میدان رقابت و پاسخگویی به نیازهای عمومی بپذیرند. لذا بانک ها در راستای ایفای نقش و انجام وظیفه های واسطه گری، سیاست گذاری، ضامن و پرداخت کننده و ...، بایستی خود را با پیشرفت ها و تحولات رخ داده شده در روابط تجاری و مالی تطبیق دهند و در این راستا به ارائه خدمات جدید روی آورده اند که به شکل خلاصه در زیر به عمده نقش های مختلف بانک ها اشاره می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید