بخشی از مقاله

چکیده

شبه قارچ Phytophthora nicotianae ، یک بیمارگر بسیار مهم و مخرب در بسیاری از انواع گیاهان زراعی وباغی است. این تحقیق به منظور بررسی امکان کنترل بیولوژیک این بیمارگر مهم با استفاده از چهار گونه قارچ آنتاگونیست Trichoderma شامل: T. atroviridae 1-3، T. virens 6011، T. harzianum iso6 و T. koningii، در شرایط آزمایشگاهی و به روش کشت متقابل انجام گردید.

آزمون کشت متقابل روی دو محیط کشت PDA و V8 انجام شد. تمامی جدایههای فوق توانستند پس از 48 ساعت، باعث بازدارندگی از رشد بیمارگر روی محیطهای مختلف کشت گردند. بیشترین درصد بازدارندگی از رشد توسط T. virens 6011 و روی محیط کشت PDA حاصل شد.

در بررسیهای میکروسکوپی، جدایههای قارچ آنتاگونیست پس از رسیدن به ریسههای بیمارگر، با پیچش به دور آن به درون آن نفوذ نمودند. پس از گذشت 5 تا 7 روز روی محیط کشت PDA و 4 روز در مورد محیط کشت V8، جدایههای Trichoderma به طور کامل کلنی بیمارگر را پوشانده و روی آن اسپورزایی نمودند. نتایج این بررسی قارچ T. virens 6011 را با 42.59 درصد توان بازدارندگی از رشد فیتوفترا به عنوان یک عامل بیوکنترل علیه P. nicotianae معرفی میکند.

-1 مقدمه:

بیماریهای گیاهی ایجاد شده توسط بیمارگرهایی مثل Phytophthora spp., ، نقش مهمی در تخریب منابع طبیعی کشاورزی ایفا میکنند. آفتکشهای شیمیایی به طور وسیعی برای کنترل بیماریهای گیاهی قارچی استفاده میشوند اما کاربرد آنها در کنار اثر منفی روی موجودات غیرهدف و محیط زیست، باعث انتخاب استرینهای مقاوم به قارچکشها شده است

استفاده از عوامل زیستی در حال تبدیل شدن به یک جایگزین مهم و رو به افزایش برای کنترل شیمیایی علیه حشرات، علفهایهرز و بیماریها در کشاورزی است. توانایی میکوپارازیتی گونههای Trichoderma علیه برخی بیمارگرهای مهم اقتصادی اجازه گسترش راهکارهای کنترل زیستی را میدهد 

گونه Phytophthora nicotianae در میان گونههای دیگر این جنس، به دلیل داشتن دامنه میزبانی وسیع شامل گیاهان باغی، زینتی، گلخانهای، سبزی، صیفی و جالیزی از اهمیت خاصی برخوردار است. این گونه با ایجاد بیماریهایی نظیر مرگ گیاهچه، سوختگی اندامهای هوایی، شانکر ساقه و پوسیدگی طوقه و ریشه در بیش از 300 گونه گیاهی در اغلب نقاط دنیا به ویژه مناطق گرمسیر منجر به خسارت میگردد

P.nicotianae Breda de Haan  یک بیمارگر جدی برای حداقل 80 جنس گیاهی از سبزیجات، میوهها و گیاهان زینتی است. این گونه قادر است به صورت کلامیدوسپور در خاک یا بقایای گیاهی زنده بماند، و بنابراین، از فصلی به فصل دیگر پایدار میماند مگر اینکه خاک آلودگیزدایی شود. مقاومت به تدخینکنندههای خاک و ظهور جمعیتهای مقاوم به متالاکسیل یا غیرحساس به آن، تمرکز روی کنترل بیماری-های فیتوفتورایی را به روشهای جایگزین شامل استفاده از عوامل کنترل زیستی تغییر داده است 

در این تحقیق اثر چهار گونه تریکودرمای بومی مزارع جالیز بر بازدارندگی از رشد این بیمارگر مهم در شرایط آزمایشگاهی بررسی گردید.

-2 مواد و روشها

-2-1 جدایههای آنتاگونیست و بیمارگر

در این تحقیق از چهارگونه T. atroviridae 1-3، T. virens 6011، T. harzianum iso6 و T. koningii، که همگی بومی مزراع جالیز - خانواده کدوئیان - هستند، از گروه گیاهپزشکی دانشکده تولید گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تهیه شده بود، استفاده گردید. جدایه بیمارگر مورد استفاده نیز ،P. nicotianae، از موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور دریافت شد.

-2-2 بررسی اثر بازدارندگی از رشد آنتاگونیست

به این منظور از روش کشت متقابل استفاده گردید. آزمایشات روی دو محیط کشت سیبزمینی-دکستروز-آگار - - PDA و عصاره سبزیجات - - V8 انجام شد. ابتدا جدایهها به تنهایی روی محیط کشتهای پایه کشت شدند و پس از گذشت هفت روز، دیسک-های میسلیومی 5 میلیمتری از ناحیه انتهای رشد ریسهی تریکودرما و بیمارگر تهیه شد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید