بخشی از مقاله

چکیده

یک ازضروریات کنونی درحوزه تبلیغ گسترش اندیشه ها ومبانی شیعی با رویکردعلمی – کاربردي- نوین ونیازمحوردرعرصه بین الملل می باشد. براساس یافته هاي اخیر سازمان بهداشت جهانی معنویت نیازهمه انسانها وشرط لازم وضروري براي سلامت بشر می باشد. مدل معنویت نیایش محوربراساس ادعیه اهل بیت علیهم السلام بامحوریت صحیفه سجادیه با فرایند علمی و با هدف کاربردي سازي الگوهاي دینی براساس پژوهشهاي تجربی و بالینی نگارنده طراحی شده است. این مدل نیازمحور اثربخش و ماندگار با سنجش و فرایند علمی بوده که میتواند یک مصداق قدرت نرم شیعی باشد و بصورت کارآمد و غیرمستقیم در گسترش فرهنگ شیعی در عرصه بین الملل با رویکردنوین علمی ارائه گردد. همچنان که قدرت نرم نگرشی نوین در عرصه بین الملل بوده و عامل آن قصد دارد برنگرشها ارزشها وفرهنگ افراد بگونه اي اثرگذار باشد که افراد را همراه و همسو با اهداف خود سازد و امام سجاد - ع - از این الگوي کارآمد در زمان خود براي گسترش فرهنگ شیعی بهره جست و سبب نشر مبانی شیعه در جهان شد.این نوشتار، نخست در صدد تبیین قدرت نرم سجادي و ارائه مدل با نام - پی اس اچ - سپس فرایند بروزرسانی واهداف این شیوه جهت کاربردي سازي الگوهاي دینی و اثربخشی آن بر سلامت و روابط افراد است.

مقدمه

هر یک از ائمه اطهار بر حسب شرایط زمان، رسالت خود را پیش بردند و هرگز شرایط زمانه مانع ایفاي نقش آنان در پیشبرد اسلام نشد. امام سجاد - ع - از این قاعده مستثنی نیست.شیعه در زمان امام سجاد - ع - رو به افول گذاشت چنانچه روایات بیانگر آن است که در مکه و مدینه تعداد شیعیان محب اهل بیت به 3 نفر یا 20 نفر رسیدند.1 رعب و وحشت براساس حادثه کربلا به ارکان شیعه آسیب وارد ساخت و بخاطر بی توجهی به مباحث دینی فرهنگی انحطاط فکري سراسر دنیاي اسلام را فراگرفت و فساد سیاسی شخصیت هاي بزرگ را متوجه تمنیات دنیوي خود ساخت. فساد اخلاقی به گونه اي توسعه یافت که بزرگترین خوانندگان، رقاصه ها، نوازنده ها و عیاشان از مکه و مدینه بودند.2 مساله اصلی این نوشتار آن است که با توجه به شرایط مذکور امام سجاد - ع - که زعیم شیعه بود با چه روشی توانست احیاگر شیعه و توسعه دهنده مبانی شیعی به جهان باشد؟.به عبارت دقیق تر ابزار قدرت نرم سجادي براي خروج شیعه از این بن بست چه بود؟آیا این ابزار قدسی در دنیاي کنونی کارآمد و اثرگذار است ؟ با توجه به چالش هاي و تعارضات امروزه، ابزار قدرت نرم سجادي به چه روشی وچه اهدافی بروزرسانی شود تا بتواند در گسترش و تبلیغ فرهنگ شیعی در سطح بین الملل موفق گردد؟از مهمترین نیازها و گمشدهي انسان امروزچه بوده که سبب چالشهاي جدید وتحولات جدي درسبک زندگی ومسائل آن شده است؟
سوالات فرعی این پژوهش است از:
-1قدرت نرم چیست و ابزارهاي آن کدام است؟

-2مقصود از قدرت نرم سجادي چیست ابزار وکارکرد آن چه بوده است؟

-3روش کاربردسازي وکارآمد کردن قدرت نرم سجادي درزمان کنونی چیست؟ و ادبیات علمی چگونه اثربخشی این الگو را تایید می کند؟

براي پاسخ به موارد فوق نخست خلا دنیاي کنونی وسپس روش امام سجادتبیین می گردد بنظرمیرسد سست شدن پایههاي معنویت، فضیلت، انسانیت و نوع دوستی، انسان را به ماشینی تبدیل کرده که فقط به جنبههاي اقتصادي و منافع شخصی خود توجه کند و بین انسانها رابطهاي بجز منافع شخصی عریان و پرداخت نقدي عاري از احساس و عاطفه باقی نگذارد. روابط شخصی، پیوندهاي خانوادگی، عشق و دوستی، علاقه هاي همسایگی و تعلق اجتماعی همگی در هجوم بیرحمانه منافع شخصی و تجاري قومی و نژادي، رنگ باخته یا به تباهی کشیده است.3 از طرف دیگر علم آنقدر به بشر قدرت داده که ظاهر طبیعت و انسانها را متحول و دگرگون نماید و بهرجا و هر گونه که بخواهد سفر کند در خانه خود باشد و با هر که بخواهد در هر دیاري به گفتگو نشینید - تلگرام واتساپ... - . این امکانات - ماهواره، اینترنت، موبایل و... - آنقدر بشر را فرا گرفته که لحظهاي او را تنها نمیگذارد و همه این اموروعوامل دیگر سبب شده تا خود را فراموش کند و نتواند با دنیاي درون خود رابطهاي ساده بر قرار نماید وتحولات جدي درسبک زندگی ومسائل مختلف براي وي پیش آید. بگونه اي که چالشهاي جدید و روزافزونی در زمینه مفاهیم بنیادینی ازجمله معنا و ارزش زیستن و همچنین در زمینه روابط انسان با خداوند، خود، دیگران و طبیعت اطراف بهوجود اید1؛ لذا درپاسخ به این خلاها نیاز به کاربردي سازي وبروزرسانی شدن الگوهاي دینی و معنویت و سلامت معنوي هرچه بیشتر موردتوجه قرار گرفته و از آن به عنوان یکی از مهمترین نیازها و گمشدههاي انسان امروزي یاد میشود.
قدرت نرم و ابزارآن چیست ؟

قدرت نرم نگرشی نوین به جنگ دانش بنیان است که طی سالیان اخیر در حوزه روابط بین الملل شکل گرفت. نظریه پرداز قدرت نرم، جوزف ناي، محقق معاصر در بیان روابط بین الملل است. جوزف معتقد است مبناي قدرت یا جنگل سخت بر اجبار و مبناي قدرت یا جنگ نرم بر اقناع است.2 جوزف در تعریف آن می گوید: قدرت نرم آن است که ارزش ها، فرهنگ ها وسیاست ها و حتی رسوم شما بتواند دیگران را در شرایطی قرار دهد که آنچه را که شما می خواهید آنان نیز بخواهند. قدرت نرم گاهی مبتنی بر اقناع و یا مبتنی بر اغوا و فریب می باشد.3 قدرت نرم داراي ویژگی، ابعاد و ابزارهاي متعدد می باشد. برخی از ویژگی هاي قدرت نرم عبارت است از: -1 آرام و تدریجی و زیر سطحی است. -2

پایدار و بادوام است. -3 قدرت نرم آسیب محور است یعنی میدان مانور جنگی قدرت نرم آسیب هاي اجتماعی می باشد. برخی از ابزارهاي قدرت نرم عبارت است -1: مطبوعات و خبرگزاري ها -2 شبکه هاي اجتماعی . -3 ماهواره و تلویزیون و رادیو.-4 فیلم و سینما. -5 بازي هاي رایانه اي برخی از ابعاد قدرت نرم عبارت است از : بعد شناختی- 2 4بعد عاطفی-3  5 بعد اخلاقی- 4 6بعد معنوي7 با توجه به محوریت ابعاد قدرت نرم تبیین قدرت نرم سجادي به اختصار مورد بررسی خواهد گرفت.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید