بخشی از مقاله

چکیده

تعلیم و تربیت به مثابه جریانی است که باید در کنار آموزش دانش، قدرت تفکر را در فرد رشد دهد و تسلط او را بر محیط زندگی افزون کند. در آموزش و پرورش هم از علم صحبت میشود و هم از تفکر. هم پرورش عقلانیت مورد توجه است و هم از جنبه اجتماعی بودن انسان سخن به میان آمده است . دین اسلام به تعلیم وتربیت اهمیت فراوان داده به طوریکه درآیات واحادیث وروایت وورفتار پیامبر وپیشوایان دینی این مهم به فراوانی مورد تاکید قرار گرفته و در جای جای قرآن مجید سخن از آن آمده است و متعالی ترین تربیت که همان تربیت الهی است بارها مورد تأکید قرار گرفته است. پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به بررسی نقش و ضروت تعلیم و تربیت در تحقق رشد جوانان جامعه اسلامی با اشاره به اصول و آموزه های معنوی می پردازد.روش تحقیق حاضر توصیفی تحلیلی است و محققین با بهره گیری از آموزه های دینی،پایگاه های اطلاعاتی در راستای آموزه های تربیت اسلامی و عناصر برنامه درسی معنوی به جمع آوری اطلاعات پرداختند.

کلید واژه: دین ،مدل برنامه درسی معنوی،جامعه اسلامی،رشد جوانان

-1مقدمه

دین از عوامل مهم و تأثیرگذار در سلامت روان است. دین چهره جهان را در نظر فرد دیندار دگرگون می سازد و طرز تلقی او را از خود، خلقت و رویدادهای پیرامون تغییر میدهد. فرد دیندار خود را تحت حمایت و لطف همه جانبه خداوند، بزرگترین نیروی موجود می بیند و بدین ترتیب احساس اطمینان و آرامش و لذت معنوی عمیقی به وی دست می دهد. چنین فردی به واسطه ناملایمات و ناکامیهای زندگی دچار نامیدی و اضطراب نمی گردد، زیرا خداوند را حامی خویش می داند - کراس4، - 2003 انسان موجودی برتر و پیچیده است و شناخت درست آن نیاز به دانش برتر دارد که این دانش به مدد وحی و در پرتو قرآن تامین می شود.

تربیت اسلامی ، با پرورش روح و جسم انسان بوسیله این دانش برتر ، نیازهای روانی انسان را به نیکی بر آورده میکند. تربیت اسلامی در عرصه شناختی ، میزان خطا را در انسان را به حداقل می رساند و با تقویت شعلههای کم سوی فطرت ، بستر آرامش روان را فراهم می کند وجود اصول و قواعد کلّی درمناسبات انسانی و مرجعیت آن برای تفسیر رفتارها آنچنان آشکار است که غالباً نیازی به بیان تشریحی آن وجود ندارد. بدیهی است که هیچ کنش و واکنش انسانی نمیتواند در خلأ و بدون ضابطهای مشخص آغاز، و بیهدف پایان پذیرد. رفتارهای یکسان زیادی میتوان یافت که خاستگاه واحدی ندارند؛ به منظور متفاوتی انجام میشوند و احتمالاً نتایج مختلفی نیز به بار میآورند.

امر تربیت که یکی از زمینههای مهم در مناسبات انسانی است نیز از این قاعده مستثنا نیست. نحلهها و مکاتب تربیتی هیچگاه خود را فارغ از چارچوبهای بنیادین و اصول نظری معرفی نمیکنند. حتی مکتبهایی چون رفتارگرایی، که بر رفتار تأکید میکنند و اهداف کلی و آرمانی را چندان قابل مطالعه و تحقیق نمیدانند، نیز هرگز ادعایی در شکستن حصر قواعد و اصول کلی حاکم بر رفتار را ندارند؛ چرا که پذیرش همین قواعد و اصول کلی سبب امتیاز و تشخیص مکاتب تربیتی و جدایی آنها از یکدیگر میشود. آنچه همه، بر سر آن اتفاق نظر دارند داشتن هدف و روشهای متناسب با آن است. انتخاب هدفهای تربیتی ریشه در نوع انسان شناسی مختلف دارد و هدفها، تعیینکننده نوع روشهای تربیتیاند.

بنابراین، میتوان هماهنگی اصول را با مبانی انسان شناسی از طریق هدف و غایتشناسی کاملاً توجیه کرد. - میرز ،2000م و اینگلهارت ،1990 م - . درآیه 23 سوره یوسف هر چه ظلم و ستم کنید به ، نا حق منحصرا به نفس خویش کنید . - خیاط ، 2009، ص - 5 آیات دیگری که در مورد فاکتور های سلامت روان گفته شده است 7-55 - :تا - 9 ، - 23-10 - ، 6-82 - تا - 7 ، 1-87 - تا - 2 ، - 4-94 - ، - 87 -5تا - 88 ، - 17-13 - ، - 170-4 - - همان منبع، ص - 15 لذا با توجه به اهمیت نقش پیشگیری ،ایجاد آرامش روانی و پذیرش نقش تکاملی انسانها ، تقویت تربیت اسلامی ،نقش بسیار مهمی ایفا می کند . از آنچه درباره دین و تربیت گفته شد، روشن گردید که مفهوم »تربیت دینی« در ارتباط با سه محور شناخت، ایمان و عمل قابل تحقق است.

این سه عنصر در تربیت دینی هر کس، نقش اساسی دارد و مربی بر همین اساس باید عمل تربیت دینی را اجرا کند. بنابراین، میتوان گفت: » تربیت دینی« فرایندی است که از طریق اعطای بینش، التزام قلبی و عملی به فرد هماهنگ با فطرت و به دور از جبر و فشار، به منظور نیل به سعادت دنیوی و اخروی انجام میگیرد.به بیان دیگر ؛ تربیت دینی فرایندی دو سویه میان مربی و متربی که ضمن آن مربی با بهره گیری از مجموعه عقاید ، قوانین و مقررات دینی تلاش می کند تا شرایطی فراهم آورد که متربی آزادانه در جهت رشد و شکوفایی استعدادهای خود گام برداشته به سوی هدف های مطلوب رهنمون گردد - خیاط، 2009 ،ص - 4 باز آموزشهای الهی می توانند به اشکال مختلف در پیشبرد برنامه های بهداشت روان فرد و اجتماع موثر باشند .

این آموزشها چون خصوصیت الهی و انسانی دارد ، می تواند حداکثر حمایت و کمک فردی و اجتماعی را برای خانواده و جامعه ایجاد نمایند . - گازر پور و برخوردار ،1382،ص. - 166کسانیکه ایمان ندارند و دنیا طلبی و مادیات فضای ذهن آنها را پر کرده است بطور طبیعی دچار محرومیتها وشکستها می شوند که نتیجه آن اضطراب و دلهره است که درد و رنجهای فکری ناشی از آن مانند یک خوره خطر ناک آدمی را از پای در می آورد . - برزگر شانی ،1386،ص - 198 در حقیقت هر وقت انسان نتواند از لحاظ نظری نتواند پدیده های مهم زندگی خود را تبیین کند ،دستخوش سر در گمی می شود ومساله پوچی و بی معنا شدن پیش می آید ، که منشا افسردگی ها و بیماریهای روانی است. - امینی و جوادی ،1385،ص - 30

ویلیام جیمز روانشناسی گوید : درمان موثر نگرانی را باید در ایمان مذهبی و اعتقادات مذهبی جستجو کرد . - برزگر شانی ،1386،ص - 198 در دید گاه دینی آرامش و سکون چیز ی نیست که به دست بشر طرح ریزی باشدواو تنها با تمسک به قدرتی بالاتر از خود می تواند به آرامش برسد . "هو الذی انزل السکینه فی قلوب المو منین لیزدادو ایمانا مع ایمانهم" اوست آن کسی که در دلهای مومنان آرامش فرستاد تا ایمانی بر ایمان خود بیافزاید. - اعرافی وهمکاران ،1386،ص. - 46هادیان فر - 1384 - ؛ دانشگاه شیکاگو ،2007؛چاوشی و همکاران،1387؛ موسوی و موحدی نیا،1390؛ رحمنی ،1391؛ نور بالاف1387؛ باقری،1384؛ابراهیمی و نصیر ؛به نقل ازپناهی،1382؛طهرانی ،1997؛ به نقل از: بهشتی، 1388؛پناهی ،1382؛ جانسون5؛2004؛ جیمز6،2005؛.موریس 7،1983؛ کونیگ8 ، - 1994 درپژوهشهای خود به تاثر باورهای دینی درجامعه پرداختند.

-2روش شناسی پژوهش

روش پژوهش در قالب مطالعه موردی با استناد به منابع علمی و روایی است و تلاش شده با استفاده از این منابع، ضرورت پرداختن به جایگاه دین و تاثیرات فردی و اجتماعی آن از منظر مبانی دینی، مورد بررسی قرار بگیرد؟علاوه بر این روش تحقیق حاضر تحلیلی و توصیفی بوده است . محقق با استناد به کتابهای معتبر در این راستا و نیز پژوهشهای انجام شده در این راستا به اطلاعاتی دست یافته و در این زمینه الگویی به منظور تبیین عناصر برنامه درسی معنوی به منظور تسهیل رشد روان شناختی فراگیران ارائه نموده است.

-3نقش آموزه های تربیت اسلامی در تحقق شاخصهای جوان مسلمان

-تفکر و تدبر:غالبا » بصیرت « را با روشن بینی ، بینش و آگاهی در سطح عالیتر ، مترادف می دانیم . قرآن کریم ، منشأ بینشها را به پروردگار نسبت داده است و می فرماید : » قد جایکم بصایر من ربکم فمن ابصر فلنفسه و من عمی ".« به راستی چنین بینشهایی از نزد رب شما برایتان آمده است ،پس هر که در پرتو آن بینا شود به سود خود چنین کرده است و هر که کوری ورزد ، به زیان خود عمل کرده است". - شرفی ، 1378،ص - 140 بصیرت نگاه فرد را از سطح و پوسته رویدادها می گذراند و به عمق باطن آنها نفوذ می کند . برنامه ریزی براساس عقل بهترین وسیله نزدیکی به خداوند است - حسینی،1379،ص - 108 در آیین اسلام ،از عقل به عنوان محبوبترین مخلوق الهی یا شده است و نکته قابل توجه اینست که فکر واندیشه و نحوه اداره ،تنظیم و هماهنگی سایر عملکرد ها را بر عهده دارد و آنها را حمایت می کنند..پیامبر اکرم فرموده اند :"اذا هممت بامر فتدبر عاقبته " هر کاری که به آن تصمیم می گیری ، آن آخر هایش را نگاه کن. - مطهری ،1388،ص - 34اما منظور از این تفکر، تفکر خلاق است به نحوی که بتواند به کشف موقیعتهای تازه وحل مشکلات جدید بپردازد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید