بخشی از مقاله

چکیده:

در این تحقیق با استفاده از دادههای بورس اوراق بهادار تهران به تجزیه و تحلیل رابطه بین بازده سهام، ارزش معاملات، و نوسانات بازده پرداخته شده است . دوره زمانی این تحقیق شامل دادههایی مربوط به حجم معاملات و بازده سهام در بازه زمانی 1391 تا 1393، شامل شاخص کل، شاخص بازده نقدی، شاخص صنعت، شاخص50 شرکت برتر بورس اوراق بهادار تهران میباشد. روش آماری به کار رفته شده در این تحقیق شامل تحلیل رگرسیون و آزمونهای LM ARCH و دیکی فولر و ریشه واحد است.

نتیجه بررسیهای انجام شده حاکی از آن است که رابطه مثبت بین ارزش معاملات و بازده سهام وجود دارد، همچنین رابطه مثبتی بین بازده سهام و ارزش معاملات، و نوسان بازده و ارزش معاملات است. با استفاده از مدل VAR-NGRJ-GARCH علیتی مثبت از ارزش معاملات گذشته به نوسان بازده در سطح معنا داری ده درصد معنادار میباشد. با توجه به تحلیلهای پارامتری MGRJ-GARCH اثر نامتقارن در بازده سهام و ارزش معاملات رد میشود.

واژههای کلیدی: بازده سهام، ارزش معاملات، نوسانات بازده، مدل GARCH، شاخصهای بورس اوراق بهادار.

-1 مقدمه

امروزه نقش سرمایهگذاران نهادی به عنوان واسطه انتقال وجوه و پساندازها به بازارسرمایه و مدیریت منابع دربازارهای مالی سایرکشورها نسبت به قبل اهمیت بیشتری پیداکرده است، به طوری که افزایش معاملات سرمایهگذاران نهادی دربازارهای جهانی سهام ازاواخر دهه1980، منجربه افزایش توجه محققان مالی به بررسی تاثیر این نهادها بر تغییرات قیمت سهام شده است؛ به گونهای که سرمایه گذاران نهادی را میتوان به عنوان گروهی ازسهامداران شرکت تلقی کرد که برتغییرات قیمت و متعاقبا نوسان بازده سهام نقش دارند. بازده شرکتها و به تبع آن بازده بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل مختلفی میباشد که این عوامل را میتوان در سه بخش کلی به شرح زیر مورد بررسی قرار داد.

1.عوامل سیاسی
2.عوامل کلان اق تصادی، از جمله نرخ بهره، نرخ ارز، تورم، تولیدناخالص داخلی، حجم نقدینگی، قیمت جهانی طلا و نفت.                                                                          3.روند تاریخی شاخص علاوه بر آن نو سان پذیری بازده سهام، یکی از مو ضوعهای بحث برانگیز مالی ا ست که در سالهای اخیر مورد توجه محققان بازار سرمایه در بازارهای نوظهور قرار گرفته است. دلیل این گرایش به ارتباط بین نوسانپذیری قیمت و به تبع آن بازده و تاثیر آن بر عملکرد بخش مالی و همچنین کل اقتصاد بر میگردد. از طرف دیگر، فایدهمندی مطالعه نوسانپذیری بازده سهام از طرف سرمایهگذاران از این جهت است که آنها نوسانپذیری بازده سهام را به عنوان معیاری از ریسک در نظر میگیرند و همچنین خط مشیگذاران بازار سرمایه میتوانند از این معیار بهعنوان ابزاری برای اندازهگیری میزان آسیبپذیری بازار سهام استفاده نمایند.

ریسک سرمایهگذاری یکی از مهمترین مسایلی است که سرمایهگذار در بورس با آن مواجه میشود. به طور کلی سرمایهگذار به دنبال سرمایه گذاری است که بازده بالا و ریسک پایینی داشته باشد. از طرفی نتیجه بسیاری از مطالعات وجود رابطه مثبت بین ریسک و بازده را نشان داده است. یکی از چالشهای پیشرو تشکیل سبد سهام تعیین نسبت بین سهامهای مختلف، برای کاهش ریسک است. در تحقیقات اندکی رفتار این سه متغیر به طور همزمان مورد مطالعه قرار گرفته است. برخی از تحقیقات با استفاده از سیستم معادلات دو متغیره، رفتار دینامیک بازده سهام و حجم معامله را ارزیابی کرده، سپس با استفاده از معادلات میانگین شرطی بازده سهام و حجم معامله بهعنوان اتورگرسیون برداری - VAR - ؛ و همبستگی همزمان این دو متغیر از طریق سنجش ضریب همبستگی، ارتباط علی میان بازده سهام و حجم معامله را مورد بررسی قرار داده اند.

مسئله اصلی تحقیق حاضر این است که آیا رابطهی همزمانی بین بازده سهام، حجم معاملات و تغییرات بازده سهام وجود دارد؟ آیا میتوان با استفاده از مدل GARCH این رابطه را بهصورت بلند مدت و با دادههای روزانه مورد مطالعه قرار داد؟

با توجه به این که یکی از مهمترین ویژگیهای این مدل، تخمین ماتریس کوواریانس شرطی زمان-متغیر است، با در دست داشتن این ماتریس در طول زمان میتوان مسأله بهینهسازی سبد سهام را در هر لحظه از زمان بهکار گرفت. در واقع در هر لحظه از زمان با در دست داشتن این ماتریس و بازده مورد انتظار هر سهام موجود در سبد سرمایهگذاری، وزن بهینه هر سهم در سبد را تعیین نمود. با توجه به اندک بودن مطالعات داخلی در این زمینه و نیز در خصوص بورس اوراق بهادار تهران و همچنین نیاز فعالان و ذینفعان بازار، لازم است مطالعاتی انجام شود که رابطه بلند مدت بین متغیرحجم معاملات، ارزش سهام و نوسانات بازده را از نظر علمی بررسی کرده و جایگاه و ارزش خاص آن را مورد بررسی قرار دهد.

بر این اساس هدف کلی، بررسی رابطه بین بازده سهام و ارزش معاملات در شاخصهای بورس اوراق بهادار تهران و همچنین مقایسهای بین بازده سهام و ارزش معاملات با نوسانات بازده در شاخصهای بورس اوراق بهادار تهران میباشد. در این پژوهش با توجه به مطالب گفته شده فرض وجود رابطه علی بین بازده سهام، حجم معاملات، و نوسانات بازده، مورد آزمون قرار گرفته است.

-2 مبانی نظری و پیشینه تحقیق

تاکنون پژوهشی مستقل در این خ صوص انجام ن شدها ست. اما پژوهشهایی مرتبط با این مو ضوع انجام شدها ست که در جدول زیر به برخی از آنها اشاره میگردد:
نتیجه

آنها به وجود ارتباط همزمان مثبتی بین حجم معاملات و نوسانات بازده در هنگ-کنگ، سنگاپور، چین، اندونزی، و تایلند پی بردنددر بین بازارهای کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس، حرکت سرریز نوسان بسیار ضعیف است مشارکتکنندگان در بازارهای مالی، از پیشبینی بازدههای آتی بین دو دورهی ز مانی به عنوان مع یار های عدم ا ط م ینان در بازار استفاده کرده و منافع خود را افزایش میدهند به یک همبستگی مثبت بین دو متغییر فوق دست یافتند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید