بخشی از مقاله

چکیده

با توجه به حجم بالاي دادها در فرآیندهاي تولیدي منجمله صنایع پتروشیمی در خصوص بررسی دادها و چگونگی ارتباط میان آنها و یافتن علل و مشکلات در سیستم هاي پیوسته به نظر می رسد تلفیق حل پروزه ها با روش شش سیکما و استفاده از کنترل فرآیندهاي آماري کمک شایانی در تحلیل داده ها و یافتن روابط و از بوجودآمدن مشکلات تکراري جلوگیري کرد.

در این مقاله با توجه به اجراي چند پروژه و تحلیل داده با روش مذکور، روند تغییرات داده ها ابتدا بررسی می گرددحدادهایی که برهم تاثیر گذارند شناسایی و روند تغییرات این دادها نیز بررسیمی شود . در زمان بروز مشکلات تغییرات ثبت و جهت جلوگیري از تکرار مشکل برنامه ریزي می گردد حبا توجه به اهمیت صنایع مادر و کنترل سخت داده ها در این صنایع اهمیت تحلیل داده ها و جداسازي داده هاي کلیدي جزو ملزومات به حساب می آیدح

.1 مقدمه

توجه و گرایش جوامع مختلف به جذب و بکارگیري علوم و فنون جدید پویایی لازم را در جهت حفظ و افزایش توانمندیهاي آن جامعه بوجود می آورد. اعمال یک برنامه موثر کنترلی و نظارتی بر وضعیت تولید و توزیع باعث کاهش توقفات و پیرو آن کاهش هزینه ها خواهد شد.

با توجه به پیوسته بودن روند تولید و مشخص بودن برنامه تولید نسبت به طراحی و محدود بودن شرایط نگهداري محصولات تا مقدار استاندارد و نحوه نگهداري از نظر مکان و شرایط نگهدار ي و .... داشتن برنامه مشخص و مدون کمک شایانی به تولید و رفع نواقص قبل از کاهش تولید خواهد داشت. داشتن برنامه ریزي مشخص قبل از بوجود آمدن مشکلات باعث صرفه جویی در مصارف و افزایش راندمان تولید و بهبود وضعیت واحدهاي تولیدي خواهد شد.

شاید این امر در بسیاري از واحدها و مجتمع ها در حال اجرا باشد اما رسم نمودارهاي کنترلی و استفاده از شاخصهاي مربوطه روند اجراي کار را سریعتر خواهد کرد. در این راستا قبل از انجام کنترل فرآیندهاي آماري و بیان چگونگی استفاده آن در برنامه ریزي انجام شده تولیدي، توضیح مختصري راجع به ماهیت شش سیگما و هبح ارایه خواهد گردید. در ادامه با انجام روشهاي ذکر شده به چگونگی انجام و کنترلها پرداخته خواهد شد.

.1  شش سیگما چیست ؟

بیشتر سازمانهایی که به سطوح بالایی از کارایی رسیده اند از روشهاي قدرتمندي استفاده می کنند که هم داراي ابزار هاي کاربردي و آماري دقیق براي جمع آوري داده ها و حل مشکلات می باشند و هم توانایی تسریع در بهبود فرآیند را داشته باشد. سیگما حرف هیجدهم از حروف الفباي یونانی و اصطلاحی در آمار است که به نمایش انحراف از وضع مطلوب می پردازد.

شش سیگما یک فلسفه است که بیان می کند در انجام هر کاري کمتر اشتباه کنید. شش سیگما معیاري از سیستم اندازه گیري و یک استراتژي تجاري براي بالا بردن کیفیت محصول است. بنابر این می توان گفت شش سیگما تلفیقی هوشمندانه از دانش و آگاهی سازمان با روش هاي کاراي آماري در جهت بهبود کارایی و اثر بخشی سازمان و بر آورده سازي الزامات حقیقی مشتري است.

کیفیت بالا در محصول سبب پایین آمدن هزینه ها و ورود به بازار رقابتی می شود. شش سیگما سه هدف اصلی را دنبال می کند که شامل افزایش رضایت مشتري و کاهش زمان انجام فعالیت ها و تعداد نقصها می باشد. شش سیگما را معادل 3/4 نقص یا خطا در میلیون تعریف کرده اند و نقص یا خطا را هر چیز خارج از رضایت مشتري می نامند. امروزه بیشتر شرکتها در حد 3یا 4 سیگما یا به ترتیب معادل 66807 یا 6210 در میلیون به تولید می پردازند. محدوده سیما طبق نمودار شماره 1 تعریف می شود.

نمودار شماره -1 محدوده شش سیگما

براي اجراي شش سیگما در یک سازمان باید ابتدا تیمهایی تشکیل شود نقشی که هر یک از اعضاي تیم ایفا خواهند نمود تعیین کننده نوع و سطح آموزشی است که در یافت می کنند. علاوه براین تیمها گروههاي حمایت کننده نیز در اجراي پروژه ها همکاري می کنند.

1,1    اهداف مهم شش سیگما

1.    کاهش تغییرات و نوسانات - بزرگترین هدف - و ایرادات

2.    بهبود بازده - کاهش خطا -

3.    افزایش رضایت مشتري

4.    کاهش هزینه تمام شده و افزایش سود

در یک جمع بندي ویژگی ها و عناصر و مفاهیم کلیدي رویکرد هاي شش سیگما را مطابق جدول شماره 1 بیان کرد

جدول شماره -1 مفاهیم و مشخصه هاي کلیدي شش سیگما

2.  الزامات اجراي : SPC

برنامه هاي استراتژیک مجتمع و کنترل وضعیت و پایش اثر بخشی و کارایی فرایندهاي کلیدي مطابق مدل تعالی سازمانی و استانداردهاي حقع از جمله مواردي است که وجود طژک را در فرآیند هاي آماري و تولید ملزم می کند

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید