بخشی از مقاله

چکیده

امروزه اعمال سیاست نگهداری و تعمیرات صحیح بر روی تجهیز، بخصوص در محیط های رقابتی با اتوماسیون بالا، نقش عمده ای را در بالا بردن قابلیت اطمینان تجهیز، کیفیت محصولات، کاهش مدت زمان تحویل و در نهایت رضایت مشتری ایفا میکند. پس از پیاده سازی سیستم نگهداری و تعمیرات بهبود آن است که مورد توجه مهندسان قرار میگیرد. مطالعات صورت گرفته در زمینه مدل های تلفیقی نت و کنترل فرآیند آماری - - SPC اغلب بدلیل پیچیدگی، مدل نت کامل درنظرگرفته شده است که دور از واقعیت است.

در این مقاله سیاست نگهداری و تعمیرات مبتنی بر پایش تاخیر که از SPC برای پایش وضعیت تجهیز استفاده میکند را با درنظرگرفتن فاکتور اثربخشی نت توسعه میدهیم. به این صورت که نت پیشگیرانه را ناکامل و نت اصلاحی را کامل ولی با هزینه بیشتر درنظرمیگیریم. همچنین هزینه از دسترس خارج شدن سیست م را به مجموع هزینه ها اضافه میکنیم در حالی که تابحال در بیشتر موارد نادیده گرفته شده است . مدل سازی برای مدل توسعه داده شده به روش شبیه سازی انجام گرفته و در انتها نیز عملکرد هزینهای مدل پیشنهادی که به واقعیت نزدیکتر است به وسیله یک مثال عددی با مطالعات قبلی انجام شده مقایسه میشود. نتایج به خوبی بهبود عملکرد مدل پیشنهادی را نشان میدهد.

.1 مقدمه

کنترل فرآیند آماری و برنامه ریزی سیستمهای نگهداری و تعمیرات دو دغدغه اصلی سازمان های تولیدی و خدماتی است. در دنیای رقابتی امروزکیفیت یک فاکتور اساسی در استراتژی های مربوط به بازار محسوب میشود. بنابراین برنامه ریزی برای بهبود موثرکیفیت در رشد و موفقیت سازمان ها حیاتی است. علاوه بر آن سرعت تغییر بازار و گسترش تنوع محصولات باعث افزایش اتوماسیون شده است که به دنبال آن بر پیچیدگی تجهیزات افزوده میشود. بنابراین نقش سیستم نگهداری و تعمیرات مناسب تجهیزات تولیدی برای پاسخ گویی به موقع به گستره زیادی از تنوع محصولات بیش ازپیش احساس میشود 1]، .[2 پیوستگی روزافزون بین دو حوزه کنترل کیفیت و برنامه ریزی سیاست های نگهداری و تعمیرات سازمانها را مجبور به توسعه سیستم های نگهداری و تعمیرات تلفیقی میکند.[3]

کنترل کیفیت آماری و مدیریت نگهداری دو حوزهای هستند که به طورمجزا توجه زیادی به آن ها شدهاست ولی به ندرت این دو حوزه با یکدیگرترکیب شدهاند، در حالی که کاملا به یکدیگر مرتبط هستند. پژوهش هایی که در زمینه یکپارچه کردن این دو حوزه انجام گرفتهاند نشان میدهد که این یکپارچه سازی دارای پتانسیل کاهش دادن هزینه های عملیاتی است و نباید از این فرصت بهبود چشم پوشی کرد .[4] رحیم و بانرجی[5] 1F2 اولین کسانی هستند که فعالیت های نت پیشگیرانه - 2PM3F - را در یک مسئله کیفیتی برای نگهداری در مقابل تغییرات کیفیتی معرفی کردند. آن ها توامان پارامترهای طراحی بهینه یک نمودار کنترل x و زمان انجام نگهداری پیشگیرانه را برای یک سیستم تولیدی که نرخ خرابی افزایشی دارد، تعیین کردند.

کسادی3F4 و همکاران[6] بررسی مقدماتی را برای مدلسازی و تحلیل رابطه بین نگهداری و تعمیرات و کیفیت با تلفیق رویکردهای مبتنی بر عمر و SPC انجام دادند. بن دایا و رحیم4F5 مدل تلفیقی را به منظور بهینگی توام سطح نت اجرا شده و طراحی اقتصادی نمودار کنترل x ارایه کردند، به گونه ایی که متوسط هزینه کل حداقل میشود. لیندرمان5F6 و همکاران[3] یک مدل تحلیلی کلی با 3 سناریو برای تعیین سیاست بهینه توام نت و SPC ارایه کردند که هزینه کلی مربوط به کیفیت، نگهداری تعمیرات و بازرسی را حداقل میکند. در حالی که در مطالعات گذشته برنامه ریزی نت به صورت دورهایی مدنظرقرارگرفته است، در این مقاله از سیاست نت سازگار با فرآیند تولید استفاده میشود.

ژاو و ژو[7]6F7 مدل تلفیقی مشتمل بر 4 سناریو را با هدف بهینه سازی کیفیت محصولات، کاهش زمان از کارافتادگی و کاهش هزینه نت ارایه میکنند. پاناجیتودا و ننس[8]7F8 و واو و وانگ8F9 [9] به طراحی اقتصادی نمودار کنترل شوهارت با پارامترهای متغیر برای پایش میانگین فرآیند میپردازند که منجر به 8 سناریو میشود و توزیع زمان تا خرابی نمایی در نظرگرفته میشود. پاناجیتودا و تاگاراس[10]9F10 مدل ریاضی عمومی را برای بهینگی توام پارامترهای نمودار کنترل و زمان نت توسعه میدهند و با استفاده از محاسبات عددی نشان میدهند که ارتباط و پیوستگی بین دو حوزه نت و SPC غیر قابل انکار است و البته انکار آن منجر به ناکارامدی مدلهای جایگزین میشود.

کرانرتاناساکل و پانگول پانسک[11]10F11 مدل ارایه شده توسط ژاو و ژو را با درنظرگرفتن حدود هشدار کنترل توسعه میدهند که به دنبال آن مدل تلفیقی شامل 6 سناریو حاصل میشود. مهرافروز و نورالسنا[12] مدل تلفیقی از دو حوزه نت و SPC ارایه کردند که خرابی های کامل و نت برنامه ریزی شده را هم زمان در نظر میگیرد که منجر به 6 سناریو مختلف میشود و در مدل ارایه شده توسط این دو از توزیع نمایی برای شیفت در فرآیند استفاده میشود. پاناجیتودا و تاگاراس[13] مدل تلفیقی از SPC و نت پیشگیرانه در سه حالت ارایه میکنند، که دو حالت عملیاتی و یک حالت غیر عملیاتی یا خرابی کامل را شامل میشود. کو[14] 1F12و یانگ[15] 2F13 فرآیند تخریب را به عنوان زنجیره مارکوف گسسته درنظرمیگیرند و مدل تلفیقی از SPCو نت را به طور توام بهینه میکنند.

 لی و تان[16]3F14 رویکرد نت مبتنی بر بازرسی را برای یک سیستم چند ایستگاهی ارایه میکنند که در آن بازرسی برای تشخیص درستی تا نادرستی سیگنال هشدار انجام میشود با این هدف که تصمیمگیری مناسبی در انجام سیاست های نت بشود. لیو و همکاران[17]15F4 طراحی اقتصادی و آماری- اقتصادی نمودار کنترلx را برای دو دو واحد مشابه یک سیستم مورد مطالعه قرارداده اند. ین5F16 و همکاران[18] مدل ارایه شده توسط مهرافروز و نورالسنا[12] را با با استفاده از تاخیر در نمونه گیری توسعه می دهند. نقطه قوت مدل توسعه داده شده در مقاله آن ها این است که با در نظرگرفتن تابع توزیع وایبول برای شیفت فرآیند حالتی که به واقعیت نزدیکتر است را مدلسازی میکنند، که در مقایسه با مدل قبلی مشابه عملکرد هزینهای بهتری دارد.

اغلب مدلهای موجود مفروضات سادهایی را برای حالت خرابی فرآیند درنظرگرفتهاند. برای نمونه توزیع زمان تا خرابی را نمایی یا توزیعی عمومی در نظر میگیرند. فاکتور دیگری که در مطالعات گذشته مدل های توام SPC و نت مغفول مانده اثربخشی نت است . اغلب به دلیل پیچیدگی مسائل تلفیقی فرض میشود که نت کامل باشد به این مفهوم که عملیات نت شرایط سیستم را به حالت خوب قبل از خرابی باز میگرداند. [15] در حالی که این فرض در عمل به ندرت اتفاق میافتد. هدف ما در این مقاله توسعه مدل بهبود یافته ین و همکاران[18] میباشد، بادرنظرگرفتن مفروضاتی که به واقعیت نزدیکتر باشد.

در ادامه ساختار مقاله به این صورت است. در قسمت 2 به بیان مسئله و فرضیات آن پرداخته شده و پارامترهای مورد نیاز برای مدل سازی معرفی شدهاند. بخش سوم به توسعه مدل تلفیقی با درنظرگرفتن نت کامل پرداخته میشود. در بخش چهارم عملکرد هزینه ای مدل توسعه یافته با مثال عددی بررسی میشود و سپس به تحلیل حساسیت ri پرداخته میشود و در بخش انتهایی نیز نتیجه گیری و پیشنهادات آتی آورده شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید