بخشی از مقاله

چکیده :

منطقهی مورد مطالعه - حوضهی گلیان - در البرز شرقی قرار دارد. در این پژوهش برای ارزیابی میزان فعالیت تکتونیکی شاخصهای SL، Vf، Hi و Hc محاسبه گردید. مقدار شاخص SL در حوضهی گلیان بین 120 تا 980 متغییر میباشد، بیشترین مقدار شاخص SL ،980 میباشد و مربوط به قسمت جنوبی حوضهی گلیان است. مقدار شاخص Vf در حوضه-ی گلیان بین 0.4 تا 1.3 در تغییر میباشد. کمترین مقدار شاخص Vf، 0.4 است که نشان دهندهی بیشترین نرخ بالاآمدگی در قسمت جنوبی حوضهی گلیان میباشد، وجود درههای V شکل در قسمت جنوبی منطقهی مورد مطالعه نیز گویای این مطلب میباشد. مقدار شاخص Hi در منطقهی مورد مطالعه 0.58 میباشد، که نشان میدهد حوضهی گلیان در مرحلهی جوانی به سر میبرد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بیشترین مقدار فعالیت تکتونیکی مربوط به قسمت جنوبی منطقهی مورد مطالعه میباشد.

کلیدواژهها: نئوتکتونیک، البرز شرقی، فعالیت تکتونیکی، شاخصهای مورفومتریک

مقدمه :

شاخصهای مورفومتریک برای تعیین سطح فعالیتهای تکتونیکی مفید هستند، این شاخصها برای ارزیابی سریع و کمی تغییر شکل سریع تکتونیکی استفاده میشود . - Keller and Pinter, 2002 - البرز شرقی در طول تاریخ شاهد زمین-لرزههای مخربی بوده است و با وجود گسلها و زمینلرزههای منطقه، البرز شرقی از نظر ایجاد زمینلرزه دارای پتانسیل بالایی است . - Ambraseys and Melville, 1982; Berberian and Yeats, 1999 - منطقهی مورد مطالعه در البرز شرقی بین طولهای 57 44 تا 57 58 و عرضهای 37 07 تا 37 23 قرار دارد. در این پژوهش برای ارزیابی میزان فعالیت تکتونیکی منطقه مورد مطالعه که در البرز شرقی واقع شده است از شاخصهای مورفومتریکی استفاده گردید. تا کنون تحقیقات مختلفی در رابطه با تکتونیک البرز صورت گرفته است که در اینجا به چند نمونه اشاره شده است:

بحث:

حوضهی گلیان یکی از زیرحوضههای رودخانهی اترک است و در البرز شرقی واقع گردیده است - شکل . - 1 در این پژوهش برای تفکیک مناطق فعال از مناطق با فعالیت کمتر شاخص های SL، Vf، Hi و Hc محاسبه گردید. منطقهی مورد مطالعه - حوضهی گلیان - در بین طولهای 57 44 تا 57 58 و عرضهای 37 07 تا 37 23 قرار دارد و از لحاظ سنگشناسی شامل آهک اوربیتولیندار، مارن اوربیتولیندار و آبرفت میباشد - شکل . - 2 در این پژوهش برای

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید