بخشی از مقاله

چکیده

نهشتههای کربونیفر پسین- پرمین پیشین - سازند دورود - در مقطع چلمکوه - شمال شرقی کیاسر - به ضخامت 300 متر به همراه 150 مقطع نازک مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. در این ناحیه سازند دورود با مرز-های ناپیوسته بر روی سازند قزلقلعه و در زیر سازند روته قرار دارد. در بررسیهای زیست چینه نگاری این برش، شناسایی چهار بیوزون مربوط به قزلین پسین- آسلین پیشنهاد گردیده است. بیوزون دوم حاوی فوزولینیدهای شاخص قزلین پسین مانند و بیوزن سوم و چهارم حاوی فوزولینیدهای شاخصآسلین مانند میباشد.بر این اساس توالی فوق با سایر نواحی تتیس جنوبی شباهت دارد.

کلید واژه ها: سازند دورود، چلمکوه، کیاسر، قزلین پسین، آسلین.

مقدمه

رسوبات کربونیفر پسین- پرمین پیشین در ایران چندان شناخته شده نیستند. این نهشتهها اولین بار در بلوک طبس و ناحیه ازبک کوه مطالعه شد و به معرفی سازند زلدو - قزلین آسلین - انجامید یاراحمدزهی و گرگیج  سازند وژنان را در برش اسدآباد به سن - قزلین آسلین - مطالعه نمودند. چندین برش در البرز مطالعه شد، که به معرفی سازند تویه - قزلین - و سازند عمارت - قزلین پسین آسلین - منجر گردید . برای روشن شدن سن سازند دورود در البرز شرقی، و مقایسه آن با سایر نواحی ایران توالی چلمکوه از منطقه کیاسر انتخاب شد، و با مطالعه بر روی 150 مقطع نازک میکروسکوپی نتایج زیر حاصل گردید.

توالی نسبتا کاملی از نهشتههای کربونیفر پسین- پرمین پیشین در برش چلمکوه رخنمون دارد که بوسیلهی ناپیوستگی فرسایشی از سازند قزلقلعه - موسکوین - در زیر و سازند روته در بالا جدا میشود، که لیتولوژی آن از پایین به بالا شامل ماسه سنگ، آهک دولومیتی، آهک ضخیم لایه، آهک آنکوییدی، آهک ماسهای و ماسه سنگ است. این برش در شمال شرق کیاسر و در موقعیت جغرافیایی 40' 18"ْ53 طول شرقی و 21' 28"ْ36 عرض شمالی، بخشی از زون البرز شرقی است. بهترین راه دسترسی به منطقه از جاده دامغان- کیاسر به روستای ارم میباشد.

بحث

بر مبنای انتشار چینه شناسی میکروفسیلهای موجود بیوزون محلی به شرح زیر مشخص گردید.

بیوزون تجمعی آنالیز توزیع چینه شناسی و جهانی تاکسای Lagenoid نشان میدهد که اینتروال قابل تطبیق از لحاظ بین المللی در آشکوب قزلین پسین باشد . زیستی 45 متر از سازند دورود را در بر میگیرد. از دیگر روزنبران میتوان به گونههای زیر اشاره نمود:جنس از آشکوب قزلین پسین روسیه شناخته شده است. از قزلین پسین سازند زلدو - منطقه ازبک کوه - ، و گونه از قزلین سازند زلدو در منطقه انارک شناخته شدهاست.مجموعهی از قزلین پسین سازند زلدو گزارش شدهاست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید