بخشی از مقاله

چکیده
هدف از تحقیق حاضر، استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها برای تعیین بهره وری و رتبه بندی هیئتهای ورزشی استان البرز است به اینمنظور 47 هیئت ورزشی استان البرز به عنوان جامعه و نمونه انتخاب گردید که در نهایت 41 هیئت در جمع آوری دادهها همکاری داشتند.یکی از مهمترین روشهای غیرپارامتری برای ارزیابی عملکرد واحدهای تصمیم گیرنده، مدل تحلیل پوششی دادهها 1 - DEA - میباشد و ازمهمترین مدل های این روش که به دنبال یافتن وزنهای ورودیها و خروجیها و محاسبه میزان بهره وری از آن طریق هستند، مدل BCC است که در آن بازده نسبت به مقیاس ممکن است متغیر - افزایش، ثابت یا کاهش - باشد.

در این روش ابتدا دادههای جمع آوری شده به شاخصهای ورودی که در این تحقیق شامل ورزشکارن، مدرسان، داوران، مربیان، باشگاهها و اماکن و تاسیسات میشود و شاخصهای خروجی که در این تحقیق شامل خدمات آموزشی، خدمات تخصصی و دستاوردها میشود تقسیم میشود. پس از تلفیق و ارزش گذار - دادن وزن مناسب - به ورودی و خروجیها که با استفاده از نظر خبره صورت میپذیرد، دادهها وارد مدل ارزیابی عملکرد میشوند که در این زمینه نرم افزار EMS2 مورد استفاده قرار میگیرد و بهره وری واحدها مشخص میشود. نتایج یافتهها نشان میدهد 6 هیئت ورزشی با توجه به منابع ورودی، خروجی مطلوب در مجموع عملکرد آموزشی، پژوهشی و خدمات تخصصی داشتهاند و از نظر بهره وری در حد مطلوبی قرار دارند - - %100 و بقیه هیئتهای ورزشی زیر حد مطلوب قرار دارند. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت بهبود بهره وری اشاره شده است.

واژگان کلیدی: بهره وری، هیئتهای ورزشی، تحلیل پوششی دادها

مقدمه

در دنیای رقابت آمیز امروز، بهره وری به عنوان یک فلسفه و یک دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود، مهمترین هدف سازمان را تشکیل میدهد که میتواند همچون زنجیری فعالیتهای کلیه آحاد جامعه را در بر گیرد. بهبود بهرهوری یک تفکر و جهان بینی است مبتنی بر بالا بردن توان آفرینش و قدرت خلق و میزان استعداد تطبیق و تلفیق جامعه و سازمانها با تحولات اقتصادی،علمی و فنی جهان. فلسفه بهبود بهرهوری در سازمانها موجب میشود نیروی انسانی بتواند بهتر فکر کند، بیندیشد، بیافریند، نوآوری کند و نگرشی سیستمیک پیدا کند. تفکری که هدف گیری آن به جای حال و گذشته، خلق و ساختن آینده است - جمالزاده، . - 1380

بهره وری در اغلب سازمانها به عنوان یکی از کلیدیترین مباحث مطرح میباشد و تاثیر آن بر کلیه امور سازمانی میتواند منشا حرکت و ایجاد تحول در سازمان گردد . عامل اصلی ارتقاء بهره وری انسانها هستند و شرط اصلی تلاش انسانها در این ارتباط تمایل به انجام کار در راستای رفع کمبود روانی و فیزیولوژیک و جذب دستاورد لازم وکاهش هزینهها و رضایتمندی مشتری و پویای سازمان میباشد . از طرفی پیتر دراکر از سده بیست و یکم به عنوان چالش خود مدیریتی یاد میکند . به اعتقاد او تاکید از کنترل مدیریتی کارکنان به سمت عدم تمرکز قدرت و مهیا نمودن فرصت لازم برای کارکنان تا از نفوذ بیشتری برخوردار گردند ، تغییر یافته است .

خود مدیریتی عبارت است از افزایش اعتماد به ظرفیتهای فکری و قوه خلاقه کارکنان نه کار فیزیکیشان . خود مدیریتی ، امروز به صورت یک ابزاربرتری رقابتی درآمده است . تقریبا همیشه خود مدیریتی کارکنان در سازمانها از طریق ایجاد تیم های کاری توانمندحاصل گردیده است . از همین رو ، در بسیاری از سازمانها کارها بر پایه گروههای کوچکی که برای انجام وظایف سنتی مدیران از قبیل تعیین وظایف ، حل مشکلات کیفیت ، گزینش ، آموزش و مشورت دادن با اعضای تیم همکارتوانمند شدهاند ، سازماندهی گردیده است که بهره وری را نیز به دنبال خواهد داشت .

امروزه بهره وری فراتر از یک معیار به عنوان یک فرهنگ و نگرش در کار و زندگی مطرح شده و بهبود آن منشا اصلی توسعه اقتصادی است . ارتقاء بهره وری بر پدیدههای اصلی اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی جامعه تاثیرات وسیعی دارد - میبدی،. - 1379بهره وری فقط به عنوان عاملی جهت رشد اقتصادی به حساب نمیآید ، بلکه در درجه نخست به عنوان مکتبی مطرح میشوند که همواره سعی در بهبود وضع موجود را دارد . در این دیدگاه انسان میتواند فعالیتها و وظایفش را هر روزبهتر از قبل انجام دهد که اصل راهنمای این دیدگاه و این حرکت ، ایمان راسخ به پیشرفت انسانها میباشد .

گرایش عمومی در بهره وری حول محور انسان و ارتقاء دانش و توانائیهای انسانی ، انگیزش و خلاقیتهای او و بهبود وضعیت روانی ، فیزیکی محیط و به طور کلی توسعه کمی و کیفی منابع انسانی فعال و خلاق متمرکز میباشد .نهضتی که در دنیای پیشرفته صنعتی در اراتباط با مساله بسیار مهم بهره وری به راه افتاده ، خود گویای این مدعاست . مدیرانی که امروز روی چالشها کار میکنند و خود و نهادهای خود را برای رویارویی با چالشهای جدید آماده میکنند ، در واقع رهبران آینده بوده و سلطه در دست آنها خواهد بود . آنهایی که در انتظار به سر میبرند تا این چالشها به راستی به موضوعاتی داغ مبدل شوند احتمالا عقب خواهند افتاد و هرگز نخواهند توانست این عقب ماندگی را جبران کنند. - طلوع، - 1378

منافع و دستاوردهای حاصل از افزایش بهرهوری در فرایند توسعه ملی بسیار است و مهمترین آنها عبارتاند ازافزایش سود و عایدی تولید کننده، افزایش دستمزد و بهبود شرایط محیط کار برای نیروی کار، بهبود کیفیت محصول تولیدی وکاهش قیمت تمام شده آن،افزایش رضایت مشتری و مصرف کنندگان، پرداخت بیشتر مالیات به دولت و درنتیجه تقویت بنیه دولتها در تامین امنیت و رفاه اجتماعی و ارتقاء منزلت اجتماعی، اقتصادی و قدرت سیاسی کشور در بین سایر ملل نیز که از جمله این دستاوردهاست و بالاخره باعث رونق اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کلیه بخشها و زیر بخشهای اقتصادی میگردد.

بهرهوری معیاری برای سنجش عملکردها بوده و رابطه بین ورودیها - یعنی آنچه در جریان تولید به کار میبریم - با خروجیها یا تولید یا ستانده - یعنی آنچه به دست میآوریم - را ارزیابی میکنداما از آنجایی که منابع - ورودیها - محدود میباشند، باید با اجرای مدیریت بهرهوری به نحو بهینه ای از آنها استفاده شود.هیئت ورزشی تشکیلاتی است که به منظور فراهم نمودن زمینه مساعد در جهت گسترش رشته ورزشی مربوطه و ایجادانگیزه و نیز جذب آحاد مردم به امر ورزش و کشف استعدادها و بالا بردن سطح مهارتهای ورزشی بر اساس اصول و مبانی پیش بینی شده  ایجاد میگردد. هیئتها، نماینده و جانشین فدراسیون ورزشی مربوطه در استان بوده که فعالیتهای مرتبط در سطح استان را با هماهنگی اداره کل ورزش و جوانان استان و با رعایت کامل قوانین و مقررات مربوطه اجراء و نظارت مینماید - اینترنت - .

هیئتهای ورزشی به جهت اینکه محل تربیت مربیان و داوران و قهرمانان هستند و نقش مهمی در تعمیم و گسترش ورزش در سطح استان را بر عهده دارند ، در این میان هیئتهای ورزشی نیازهای ضروری جامعهی ورزشی میباشند که میبایست با ابزار علمی دقیق بهره وری آنها تعیین گردیده و در ارتقائ آن کوشید.با توجه به آن که ارتقاء سطح بهره وری در ورزش یکی از مهمترین رسالتهای مدیران ورزشی محسوب میشود، موضوع تعیین بهره وری و کارایی هیئتهای ورزشی به شنوبه خود کار جدیدی است که محقق در این پژوهش با مقایسه نسبت دادهها - تعداد ورزشکاران، باشگاهها، امکانات و تاسیسات ورزشی، مربیان ، داوران بین المللی - به ستاده ها - خدمات تخصصی، آموزشی و دستاوردها - از روش تحلیل پوششی دادهها - - DEA1 آن را مورد بررسی قرار خواهد داد.

در این تحقیق هدف بررسی بهره وری هیئتهای ورزشی استان البرز در طی سالهای 1388 تا 1390 میباشد. تعداد کل هیئتهای موجود در استان البرز47 هیئت میباشد که محقق از طریق پرشنامه اقدام به جمع آوری اطلاعاتاز آنها خواهد نمود. به طور کلی توانایی مهم روش - DEA - در پژوهش حاضر این است که با دادن وزن مناسب به شاخصهای ورودی و خروجی ، میزان بهره وری هیئتهای ورزشی را محاسبه خواهد نمود .

اهداف تحقیق
1.تعیین بهره وری و رتبه بندی هیئتهای ورزشی استان البرز با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها.

2.تعیین عملکرد هیئتها که شامل تعداد مربیان و داوران در سطح بین المللی و مدارک علمی ایشان، تعداد ورزشکاران، تعداد قهرمانان در رشتههای مختلف، وضعیت باشگاههای فعال زیر نظر هیئت و تعداد مسئولان و مدیران میباشد؛

3.تعیین بهره وری نسبی هیئتها؛

4.رتبه بندی هیئتها از نظر میزان بهره وری

5.تعیین واحد کارا برای واحدهای ناکارا.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید