بخشی از مقاله

چکیده

بر آمدن صفویان و قاجارها علاوه بر تأثیرات بنیادی در حیات تاریخی ایرانیان موجب خروج عالمان دینی از کنج عزلت درس و بحث و ورود آنان به عرصه عمومی گردید. بی تردید حضور روحانیون در ابعاد مختلف سیاسی نقطه عطفی بوده و در بهبود شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ایران و حفظ تمامیت ارضی کشور اهمیت داشته است. بنا بر مستندات تاریخی در مسیر نهضت مشروطیت ایران هیچ یک از علما با مطالبات اولیه نهضت مخالفتی نداشتند چرا که اگر مخالفتی بود این نهضت به نتیجه نمی رسید. آنچه برای روحانیون اهمیت داشت از بین رفتن استبداد بود.

آیتا.. سید محمد کاظم یزدی طباطبایی نیز یکی از رو حانیونی هستند که در این دوره با نظرات خود در پیشبرد اهداف اسلامی گام بر میدارند. و از ایشان به عنوان مخالف مشروطه نام برده شده است. این پژوهش سعی دارد ضمن نگاهی گذرا به اوضاع اجتماعی – سیاسی ایران در دوره مشروطیت به ریشه فکری صاحب العروه اشاره وسپس نقش اورا در مشروطیت وپس از آن به عنوان یک روحانی مجاهد در مقابله با استعمار در تهاجم به دولتهای اسلامی بررسی نماید.

مقدمه

بروز رفتارها و اندی شههای متفاوت سیاسی از سوی همه کسانی که به سیاست روی میآورند امری طبیعی است در این مورد علما و مجتهدان بزرگ شیعه نیز م ست سنی نیستند. تا قبل از قاجار علما دخالت در مسائل سیاسی نداشتند و اختلافات آنان عموماً در سطح مباحث فقهی بود ولیکن تحولات سیاسی باعث شد که علما و مجتهدان به طور رهبران فکری و اجتماعی شیعیان محسوب شوند در امور سیاسی مداخله نمایند.

علت رفتار سیا سی متفاوت علما در دو سده اخیر به علت تنوع اندیشه فقهی و سیاسی آنان است که برگرفته از شرایط خاص تاریخی و برداشت شخصی آنان از مسائل دینی است. آیتا... سید محمد کاظم یزدی طباطبایی از جمله روخانیونی بودند که علاوه بر نظارت کامل بر م سائل داخلی ایران و تأثیرگذاری بر روند جریانات ایران تاثیر گذار بودند و ای شان به م سائل م سلمین جهان نیز اهمیت می دادند. و به طور کل با استعمار جهانی علیه مسلمین مبارزه می کردند. آیت االله سید محمد کاظم یزدی از رو حانیون بنام دوره خود محسوب می شدند و در جریانات سیاسی صاحب نظر بودند. موضعگیری ایشان در جریان مشروطه ایران و اشغال عراق توسط انگاستان دو گونه متفاوت بوده است و این بیانگر آنست که بر اوضاع سیاسی آگاهی کامل داشته اند. بنابراین بررسی اندیشه سیاسی ایشان لازم و ضروری است.

در مطالعات قبلی بر اندی شه سیا سی ای شان یا تقابل و تعامل با روحانیون موافق مشروطه اشاراتی شده است اما در این پژوهش سعی شده ضمن بررسی ابعاد فکری و جایگاه سیاسی این روحانی بر تأثیر اندیشه ایشان بر روند جریان مشروطه ایران و مقابله با ا ستعمار جهانی در تهاجم به دولتهای اسلامی در جریان جنگ جهانی اول پرداخته شود و در نهایت به سوالات ذیل پاسخ داده شود. اوضاع زمانه سید یزدی چه تأثیری بر جایگاه علمی و مرجعیت او بر جا گذاشت ؟

-2دیدگاه و اندی شه سید محمد کاظم یزدی ن سبت به حکومت و جامعه ا سلامی چگونه بود و چرا ایشان با مشروطیت مخالف بودند؟

فری ضه مطرح در پا سخ به سوال حقوق این است که آیت ا. . . سید محمد کاظم یزدی دارای اندیشه سنتی حکومت بوده ا ستو از پاد شاه ا سلام پناه که از کیان اسلامی دفاع کند حمایت میکند و به هر صورت با حضور استعمارگران در جوامع اسلامی مخالف هستند. شیوه جمعآوری مطالب در این مقاله کتابخانه ای صورت گرفته و در تحلیل داده ها نیز از روش توصیفی تحلیلی استفاده شده است.

معرفی سید محمد کاظم یزدی طباطبایی

سید کاظم یزدی در سال 1247 ه .ق در روستای کسنویه1 یزد به دنیا آمد. درس مقدماتی را در مدرسه علمیه دومنار یزد گذراند و برای فراگیری سطوح بالاتر به م شهد رفت در آنجا هیئت ریا ضیات را آموخت به اصفهان آمد و از محضر علمای وقت شیخ محمد باقر نجفی2، سید محمد باقر خوان ساری 3، میرزا محمد ها شم چهار سوقی، آیت االله ملا محمد جعفر آبادی کسب علم و فضل نمود وسطوح عالی فقه و اصول را گذراند و از مرحوم نجفی اجازه اجتهاد گرفت. با راهنمایی استادش در سال 1281ه به نجف رفت و از محضر فقهای بزرگی چون میرزای شیرازی4، شیخ مهدی جعفری، شیخ راضی نجفی، شیخ مهدی

1    این روستا امروز در شهر یزد قرار گرفته است.

2    فرزند شیخ محمد تقی نجفی مولف کتاب هدایه المستر شدین

3    مولف کتاب روضات الجنات

4    فقیه بزرگ شیعه در قرن 13 که فتوای تحریم تنباکو را صادر کرد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید