بخشی از مقاله

چکیده

امامان ما همچون نوري واحد تاریخ اسلام را روشن ساخته و هریک به لحاظ شرایط دوران، تجلی ویژهاي داشتهاند. دوران امام کاظم - ع - اوج خفقان و ستمکاري بنیعباس است و امام با شناخت زمانه، تاریخ را به گونهاي رقم زدهاند که تجلیات وجودشان تا انتهاي تاریخ پرتوافشان است. امام موسی کاظم - ع - در طول زندگی سختیهاي بسیاري را متحمل شدند اما هیچگاه عقب نکشیدند و میدان جهاد را رها نکردند. ایشان در طول زندگی پربارشان براي احقاق حق و رهبري امت، از هیچ کوششی فروگذار نکردند. آنچه که در این تحقیق می خوانید معرفی برخی از ابعاد زندگی و شخصیتی ایشان است.

-2 امام موسی کاظم - ع -

امامان ما به عنوان الگوي صبر و پایداري در راه حق مطرح شده و سرمشق رهروان راه فضیلت گشته اند. آنچه در این مقاله به آن می پردازیم معرفی یکی از ستارگان آسمان امامت است. امام موسی بن جعفر - ع - به عنوان اسوه صلابت و ظلم ستیزي در طول زندگی پربارشان براي احقاق حق و رهبري امت، از هیچ کوششی فروگذار نکردند. پیشواي هفتم، امام موسی بن جعفر - ع - - لقب شان کاظم - که در هفتم صفر 128 ق در روستاي الواء، میان مدینه و مکه بدنیا آمدند، همانند دیگر امامان براي احیاي فرهنگ اسلامی و گسترش ارزش هاي الهی در طول 35 سال امامت، تمامی مشکلات و سختی ها را تحمل نمودند و به فرهنگ صبر و مقاومت معنایی دیگر بخشیدند.

1-2 شخصیت امام موسی کاظم - ع -

در عصر آن حضرت، کسی را توان برابري با ایشان نبود و از نظر علم و تقوا و زهد و عبادت سرآمد روزگار خویش بشمار می آمدند. شیخ مفید در مورد آن حضرت می گوید: "ابوالحسن - ع - پارساترین، فقیه ترین، سخیترین و با شخصیت ترین اهل زمان خود بود". همچنین شیخ طبرسی می نویسد: " آن حضرت حافظترین مردم به کتاب خدا بود ... و مردم مدینه او را زینت عبادت کنندگان می نامیدند." و ابن ابی الحدید دربارهي آن حضرت چنین می نویسد: " فقاهت، دیانت، پرهیزکاري و بردباري و شکیبایی، همه در آن حضرت جمع بود" - جعفریان، . - 1376 یعقوبی، مورخ شهیر، درباره ایشان می نویسد: "موسی بن جعفر - ع - عابدترین مردم زمان خود بود. آن حضرت از صالحان، عابدان، سخاوتمندان و بردباران بود و شخصیتی بس بزرگ داشت" - انصاري، . - 1386 ذَهَبی، در مورد امام کاظم می نویسد: "موسی بن جعفر از سخاوتمندان حکما و از پرهیزگاران عبادت کنندگان بود" - جعفریان، . - 1376

-3-2 مبارزه با طاغوت

امام موسی کاظم - ع - هرگز در برابر طاغوت سر خم نکردند و تسلیم نشدند، بلکه ایشان در مقابل طاغوت ایستادند. آنجا که بحث دفاع از دین مطرح است امام تا مرز شهادت پیش می رود و ذرهاي سازش در وجود مبارکش پیدا نمی شود. موضع گیري امام کاظم - ع - در مقابل طاغوت بقدري قاطع و جدي بود که آن حضرت یکی از شاگردانش به نام زیاد بن سلمه را از همکاري با دستگاه طاغوت نهی کرد، و زمانی که او عیالمندي و نیاز خود را دلیل همکاري با طاغوت عنوان کرد امام به او 1 براساس مطلبی که از سوي بنیاد بین المللی فرهنگی هنري امام رضا - ع - به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم - ع - ، در تاریخ 19 خرداد سال 92 منتشر شده است، علاوه بر عبارت "حسبی االله" عبارت دیگري که بر انگشتر امام موسی کاظم - ع - نقش بسته بود، عبارت "الملک الله وحده" می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید