بخشی از مقاله

چکیده
هدف: تحلیل آسیبهای اخلاقی و فرهنگی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای در سطح شهر ایلخچی میباشد.

روش بررسی: توصیفی- پیمایشی، با جامعه آماری 100 نفر افراد با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه 20 سئوالی با محوریت آسیبهای اخلاقی و فرهنگی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای که پس از جمع آوری، اطلاعات حاصله تلخیص و طبقه بندی شده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی مستقل و آزمون آنالیز واریانس استفاده شدهاست.

یافتهها: -1 میانگین کلی وضعیت نگرش پاسخگویان نسبت به آسیبهای اخلاقی و فرهنگی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای در این مطالعه 75 درصد به دستآمد. به عبارت دیگر 75 درصد پاسخگویان معتقد به آسیبهای اخلاقی و فرهنگی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای هستند. -2 میانگین وضعیت نگرش افراد نسبت به آسیب های اخلاقی و فرهنگی شبکه های اجتماعی و ماهوارهای بر اساس متغیر جنسیت در بین دو گروه زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. -3 میانگین وضعیت نگرش افراد نسبت به آسیبهای اخلاقی و فرهنگی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای بر اساس متغیر تحصیلات تفاوت معناداری وجود دارد. -4 میانگین وضعیت نگرش افراد نسبت به آسیبهای اخلاقی و فرهنگی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای بر اساس متغیر شغل تفاوت معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری: با توجه به یافتههای تحقیق مشخص گردید بر اساس متغیرهای تحصیلات و شغل، در نگرش افراد نسبت به آسیبهای اخلاقی و فرهنگی شبکههای اجتماعی و ماهوارهای تفاوت معنی داری وجود دارد، ولی در متغیر جنسیت چنین تفاوتی وجود ندارد.

-1 مقدمه
قدرت کلیدی ترین مؤلفه تعیین کننده مناسبات و جایگاه کشورها در عرصه بین المللی و نهادها در عرصه داخلی می باشد. واقعیت های جهان مبین آن است که اغلب کشورها درصددند قدرت سخت را به قدرت نرم، زور را به قانون، قدرت را به اقتدار و حمله را به نفوذ تبدیل نمایند. بنابراین مشخص است که حرکت به سوی بعد نرم افزاری قدرت در دستور کار بیشتر کشورها قرار دارد. قدرت نرم، قدرت هدایت کردن، جذب کردن و سرمشق بودن است. در این راستا بدون تردید عمق استراتژیک و راهبردی هر نظام با ثبات واقعی، خانواده ها هستند. خانواده در تمام فرهنگ ها کانون شکل گیری هویت فرد است. هیچ فردی جدا از خانواده اش قابل تعریف نیست و خانواده رکن اصلی سازنده فرد و شخصیت اوست - ثنایی، . - 1379 کانون مقدس خانواده بهترین مکان برای تربیت جسم و روان است - فراست، . - 1381 خانواده چیزی بیشتر از مجموعه افرادی است که در یک فضای فیزیکی و روان شناختی با هم مشارکت دارند - نظری و نوابی نژاد، . - 1384 آنچه در خانواده از اهمیت برخوردار است، توجه به ارزش ها به ویژه ارزش های خانوادگی و اجتماعی است.

ارزش های اجتماعی از اساسی تریت عناصر نظام اجتماعی هستند که از طریق آن ها می توان جامعه را کنترل کرد و به سوی تعالی یا زوال سوق داد - کفاشی، . - 1389 امروزه شیوه های ضربه زدن به فرهنگ، هویت و امنیت ملی و اجتماعی یک کشور تغییر یافته و دشمنان سعی می کنند از طریق جنگ نرم افزاری به فروپاشی بنیان خانواده ها و آراء و عقاید جوانان آن مرز و بوم نایل آیند. گسترش فناوری های نوین در عرصه الکترونیک و رایانه در چند دهه گذشته درست است که باعث آسان تر شدن زندگی شده است، اما در آن سوی سکه نمی توان از آسیب های ناشی از این فناوری های نوین غافل ماند، لذا در این پژوهش سعی شده است به تحلیل آماری دیدگاههای افراد نسبت به آسیب های اخلاقی و فرهنگی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای در سطح شهرستان ایلخچی پرداخته شود. البته لازم به ذکر است در این زمینه مقالاتی به شرح ذیل نگارش شده است:
الف- سمیرا ابراهیم پور و کامران خزایی در مقاله ای با آسیب های نوپدید، شبکه های اجتماعی مجازی در کمین خانواده ایرانی مندرج در کتابچه نخستین کنگره ملی فضای مجازی و آسیب های اجتماعی نوپدید در سال 91 می نویسد: والدینی که بیشتر با اینترنت و فضای مجازی آگاهی ندارند، فرزندانشان بیشتر در معرض آسیب های نوپدید فضای مجازی قرار دارند.

ب - اسماعیل کاووسی و حبیب صبوری در مقاله ای با عنوان جهانی شدن و بررسی آسیب های اجتماعی ماهواره در خانواده ها مندرج در فصلنامه مطالعات راهبردی جهانی شدن در سال 1391 می نویسند: گسترش روز افزون استفاده از ماهواره سبب سست شدن بنیان خانواده ها و تزلزل اخلاقی و بحران هویت در افراد می شود.

-2 تبیین یافته های جامعه آماری پژوهش
در این قسمت به کلیات پژوهش و تبیین یافته های توصیفی و تحلیلی جامعه آماری پرداخته می شود.
-1/2 کلیات پژوهش

در این قسمت به روش تحقیق، جامعه آماری، ابزار جمع آوری اطلاعات و فرضیات پژوهش پرداخته می شود.
-1/1/2 روش تحقیق

روش تحقیق عبارت از یک روش گام به گام، منطقی، منظم و دقیق برای شناسایی مشکلات، گردآوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها و استنباط معتبر از آن هاست. از این رو تحقیق علمی صرفاً مبتنی بر تجربه یا برداشت های شخصی و درک مستقیم نیست، بلکه هدفمند ودقیق است - سکاران، . - 1381 تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و تحلیلی است.

-2/1/2 جامعه و نمونه آماری

جامعه آماری، به کل افراد گروه، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آن ها بپردازد. به طوری که حداقل در یک صفت مشترک باشند - سکاران، . - 1381 جامعه آماری تحقیق حاضر، 100 نفر از افراد شهرستان ایلخچی می باشد، که با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده اند.
-3/1/2 ابزار اندازه گیری و جمع آوری اطلاعات ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه 20 سوالی که برای متغیرهای تحقیق و عملیاتی نمودن آنها تنظیم شده است.

-4/1/2 فرضیه های پژوهش اول: افراد بیشتری از جامعه آماری معتقد به آسیب های اخلاقی و فرهنگی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای هستند.

دوم: وضعیت نگرش افراد نسبت به آسیب های اخلاقی و فرهنگی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای براساس معیار جنسیت متفاوت می باشد سوم: وضعیت نگرش افراد نسبت به آسیب های اخلاقی و فرهنگی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای براساس معیار تحصیلات متفاوت می باشد.
چهارم: وضعیت نگرش افراد نسبت به آسیب های اخلاقی و فرهنگی شبکه های اجتماعی و ماهواره ای براساس معیار شغل متفاوت می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید