بخشی از مقاله

چکیده:

این تحقیق جهت بررسی تعداد روزهای برفی جهت تشخیص ماههای که دارای بیشترین میزان برف را دارا میباشند تا در جهت مدیریت منطقه الالخصوص خسارت منطقه مورد مطالعه در این ماهها جلوگیری شود.با استفاده از دادههای ایستگاه سینوپتیک ایلام - 2012-1986 - خصوصیات زمانی و روزهای برفی با روشهای آماری مورد مظالعه قرار گرفته است.

و از روش تحلیل خوشه ای ادغام بر حسب روش پیوند متوسط با معیار فاصله اقلیدیسی برای طبقه بندی روزهای برفی استفاده شده است. این تحقیق نشان داده است که ماه های دی، بهمن و اسفند دارای بیشترین میزان ریزش برف و فراوانی روزه های برفی هستند.خط روند برای ماههای که دارای برف هستند از شروع سال آماری تا پایان آن رسم گردید که در تمامی آنها نشان داده است که میزان بارش برف بصورت برازش خطی کاهش یافته است و بصورت نزولی میباشد.

مقدمه:

در کشورهای که دارای کمبود منابع آب شیرین هستند استفاده از منابع برفی می تواند کمک شایانی به جبران این کمبود نماید. ایران یکی از کشورهای کم آب منطقه میباشد .شفیعی - 1367 - در مطالعه موردی خود در سد امیر کبیر، به بررسی مکانیسم ذوب برف پرداخته و با استفاده از رگرسیون چند متغیره و بر اساس داده های برف سنجی،دبی ورودی به سد را براورد نموده است.

حجام و شرعی پور - 1382 - ذوب برف رادر حوضه آبریز طالقان مورد بررسی قرار داده و ضریب برفی را برای تمام ماه های سال و برای حوضه براورد نمودند. به کمک معادلات گردیان دما و بارش توانستند ذخیره برفی حوضه را براورد نمایند.

مطالعات غیور و همکارانش - 1383 - ،در حوضه رودخانه تجریش نشان می دهد که برفگیری در این حوضه از ماه اکتبر شروع شده و در ژانویه به حداکثر می رسد. پر همت و ثقفیان - 1386 - ابراز داشتند که در حوضه برفپیر حوضه کارون واقع در زاگرس ایران، مساحت پوشش برفی در تصاویر ماهواره ای نوا و لندست در دو تاریخ متفاوت،یکی در اوایل فصل ذوب و دیگری در اواخر آن، به ترتیب 15 و 17 درصد باهم اختلاف دارند

عابدینی و همکاران - 1386 - نیز به منطور شناسایی سطوح برفگیر در ارتفاعات البرز مرکزی از داده های ماهواره ای MPDIS و AVHRR و سامانه اطلاعات جغرافیایی - GIS - استفاده نمودند. .پژوهش های صورت گرفنه حاکی ازان است که حدود یک سوم اب مورد نیاز برای کشاورزی در جهان ناشی از ذوب برف ها میباشد.

همچنین اب مورد نیاز بیش از یک میلیارد نفرازساکنان کره زمین از رواناب حاصل ازذوب برف ها تامین میگردد

حوضه های ابخیز برفگیر بیش از %50از منابع ابی خود را از ذوب برفهایشان تامیین میکنند و این رقم در برخی نقاط جهان به بیش از 90 درصد هم میرسد

به طور یقین پیش بینی پیش بینی جریان اب حاصل از برف در رودخانه ها بسیار عملی تر از باران است زیرا اب برف هفته ها وحتی ماهها در زمین باقی مانده و برای پیش بینی قابل ارزشیابی است و حتی با ابزار سنجش ازدور نیز می تئان ان را اندازه گیری کرد.درحالیکه یک رگبار شدید سریعا به سیلاب تبدیل گردیده و فرصتی برای ارزشیابی و بررسی توزیع ان نیست

درسال 1390 تحقیقی در زمینه اب معادل برف تحت عنوان برآورد توزیع آب معادل برف در زمان اوج انباشت برف با استفاده از مدل درجه- روز توسط علی فتح زاده و رفعت زارع بیدکی صورت گرفت ونتایج زیرحاصل شد: مدل درجه روز علیرغم ایراداتی که به آن وارد است به دلیل سادگی و در دسترس بودن پارامترهای آن با دقت قابل قبولی توانسته است ارقام آب معادل برف را شبیه سازی نماید.

مواد و روشها:

شهر ایلام در استان ایلام با مساحتی حدود 19086 کیلومتر مربع، در غرب کشور، بین 31 درجه و 58 دقیقه تا 34 درجه و 15 دقیقه عرض شمالی نسبت به استوا و 45 درجه و 44 دقیقه تا 48 درجه و 10 دقیقه طول شرقی نسبت به نصفالنهار گرینویچ قرار دارد. این استان یک منطقه کوهستانی و مرتفع است که در غرب و جنوبغربی کشور در میان رشته کوههای کبیرکوه از سلسله جبال زاگرس قرار دارد.

از شمال به استان کرمانشاه، از جنوب به قسمتی از خوزستان و کشور عراق، از شرق به استان لرستان و از غرب به کشور عراق محدود است. استان ایلام حدود 425 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.کوههای ایلام از جمله ناهمواریهای سلسله جبال زاگرس است. در حاشیه غربی این رشتهکوه و به صورت چینهای موازی در جهت شمال غربی، جنوب شرقی امتداد یافته است.

این چینها از جمله رسوبات دوران اول تا چهارم زمینشناسی است. نواحی شمال و شمال شرقی استان کوهستانی و دارای ارتفاعات مهمی است. مناطق غرب و جنوب غربی آن از زمینهای پست و کمارتفاع و تپه ماهور، تشکیل شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید