بخشی از مقاله

چکیده

پوشاک یکی از نیازهای اساسی مادی انسان است که برای تطبیق با محیط طبیعی و اجتماعی که از آغاز پیدایش بشر تاکنون براساس شرایط مختلف اقلیمی و اجتماعی و اقتصادی به وجود آمده ، دچار تغییر و تحول شده است. با شروع فصل سرد همیشه یکی از دغدغه های زنان پوشیدن لباس های مختلف و نحوه ست کردن آن ها بوده است. افراد در فصول سرد تمایل به پوشیدن لباسی دارند که علاوه بر گرم نگه داشتن آن ها سبک نیز باشد و این امکان را بدهد که آزادانه راه بروند، بنشینند و از طرفی به گونه ای باشد که عیوب بدن را تا حد امکان کم رنگ جلوه دهد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر انتخاب و سبک پوشش زمستانه زنان و دختران شهرهای متفاوت و در رده های مختلف سنی صورت گرفته است. برای این منظور برای پوشش زمستانه پارامترهای جنس، ساختار، نوع لباس، کیفیت و استحکام، مدل، رنگ، سایز، وزن و ظرافت درنظر گرفته شدند. نمونه آماری شامل افراد زیر 18 سال تا بالای 28 سال به تعداد 180 نفر می باشد که با استفاده از نرم افزار spss و آزمون رتبه بندی فریدمن داده ها تحلیل و نتایج استخراج گردید. بر اساس نتایج به طور میانگین بالاترین رتبه مربوط به پارامتر کیفیت و استحکام و کمترین رتبه مربوط به پارامتر نوع لباس در انتخاب پوشش مذکور بوده است.

مقدمه

با ورود انسان به زندگی اجتماعی و توسعه فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و شکل گیری عقاید دینی، پوشاک و نوع، رنگ، جنس، شکل و سبک دوخت آن زمینه فرهنگی یافت و کارکرد اجتماعی و فرهنگی آن نمادین شد.[1] در سال 2005 کریک عنوان می کند که پوشاک می تواند ابزاری برای اجتماعی شدن و کنترل اجتماعی و از سوی دیگر برای رهایی از محدودیت های فرهنگی به شمار آید که در این مورد می توان به ایجاد سبک های خرده فرهنگی پوشاک در نیم قرن گذشته اشاره کرد.[2] تاریخ پوشاک، بخشی از تمدن است که در آن به تحولات، شکل و فرم لباس از زمان های دور تاکنون اشاره میگردد و این تحولات با دیگر تغییرات تاریخی، اجتماعی و معیشتی مردم از جمله موقعیت آب و هوایی ارتباط مستقیم دارد. در هر حال منشأ لباس هر چه باشد نکته قابل توجه آن است که استفاده از لباس یک ضرورت است به گونه ای که در هر موقعیتی یکی از ضرورت ها نظیر زیبا شناسی یا محافظت در مقابل عوامل طبیعی - گرما و سرما - اهمیت بیشتری پیدا می
کند.

[3] یکی از مهم ترین عوامل تحریک کننده یا محدودیت آور در کیفیت و کمیت لباس مسأله درآمد و هزینه ها است. مخارج پوشاک از 8 درصد کل درآمدهای پایین تا 10 درصد و حتی بیشتر برای درآمدهای بالا متغیر است. شرایط جغرافیایی در انتخاب نوع لباس مورد نظر اهمیت ویژه ای دارد. مخارج پوشاک در آب و هوای ملایم بسیار کمتر از نواحی است که زمستان های سخت دارند. همچنین راحتی و تناسب لباس با بدن افراد از جمله عوامل مهم در انتخاب لباس است. افراد در فصول سرد تمایل به پوشیدن لباسی دارند که علاوه بر گرم نگه داشتن آنها سبک باشد و این امکان را بدهد که آزادانه راه بروند و بنشینند و از طرفی به گونه ای باشد که عیوب بدن را تا حد امکان کم رنگ جلوه دهد. مثلا افرادی که شانه های پهن و بزرگ دارند بهتر است از بارانی یا پالتوهایی استفاده کنند که اپل نداشته و عیوب بدن آنها را نشان ندهد و همچنین برای اندام های ظریف و ریز نقش پالتوهای ساده و بدون طرح مناسب تر است.[4] این مطالعه با هدف بررسی سبک پوشش زمستانه خانم ها در رده های سنی مختلف و عوامل مرتبط با آن با استفاده از آمون رتبه بندی فریدمن انجام گرفته است.

-2 تجربیات

پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و ابزار مورد استفاده در جمع آوری داده ها به صورت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. نمونه آماری شامل افراد زیر 18سال تا بالای 28سال شهر های مختلف با حجم نمونه 180 نفر می باشد. طبق اطلاعات بدست آمده از پرسشنامه ها 71/1 درصد پاسخگویان مجرد و 28/3 درصد متاهل و از این میان 71/7 درصد محصل، 6/7 درصد شاغل و 21/7 درصد خانه دار بوده اند. از این افراد 66/7 درصد دارای مدرک دیپلم و پایین تر، 13/3 و 20 درصد به ترتیب دانشجویان مقطع لیسانس و فوق لیسانس به بالا بوده اند. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون آماری فریدمن استفاده گردید. آزمون فریدمن یک آزمون ناپارامتری است که برای مقایسه سه یا بیش از سه گروه وابسته که در سطح رتبه ای اندازه گیری می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمون می تواند در مورد داده های پیوسته - فاصله ای یا نسبی - نیز به کاربرده شود، اما در هنگام محاسبه این داده ها نیز رتبه بندی آن ها مدنظر قرار می گیرد. آزمون فریدمن معادل ناپارامتری آزمون F وابسته در تحلیل واریانس اندازه های تکراری است. در این حالت برای اجرای تحلیل واریانس داده های تکرار شده ضرورتی به وجود فرضیاتی مانند نرمال بودن توزیع، برابری واریانس ها و پیوسته بودن مقیاس وجود ندارد. فرضیه صفر در این آزمون بیان می کند که توزیع مشاهدات در سنجش های تکرارشده یکسان است یا به عبارت دیگر میان توزیع های ایجاد شده در اثر سنجش های مکرر روی یک گروه و یا بین گروه های همتا در زمینه متغیر وابسته تفاوتی وجود ندارد.

-3 بحث و نتایج

با توجه به نتایج حاصل از تحلیل های آماری و آزمون رتبه بندی فریدمن انجام گرفته، در رده سنی زیر 18 سال پارامتر سایز و پارامتر رنگ به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین میانگین رتبه در انتخاب می باشند. در رده سنی 18 الی 22 سال پارامتر کیفیت و استحکام دارای بالاترین و پارامترهای رنگ و جنس دارای پایین ترین میانگین رتبه در انتخاب می باشند. در رده سنی 22 الی 28 سال پارامتر سایز دارای بالاترین و پارامترهای رنگ و جنس و نوع لباس دارای پایین ترین میانگین رتبه در انتخاب می باشند. در رده سنی 28 سال به بالا پارامتر سایز دارای بالاترین و پارامتر نوع لباس و مدل دارای پایین ترین میانگین رتبه در انتخاب می باشند. در شکل - 1 - میانگین رتبه پارامترهای مختلف در انتخاب لباس زمستانه در هر رده سنی ارائه شده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که در مورد پارامتر نوع لباس، در همه رده های سنی زیر 18 سال، 18 الی 22 سال، 22 الی 28 سال و 28 سال به بالا، سویی شرت دارای بالاترین میانگین رتبه در انتخاب می باشد. در مورد پارامتر جنس، در همه رده های سنی، بافت تریکو دارای بالاترین میانگین رتبه در انتخاب می باشد. در مورد پارامتر ساختار، در همه رده های سنی، قابلیت شستشو دارای بالاترین میانگین رتبه در انتخاب می باشد. در مورد پارامتر کیفیت و استحکام، در رده های سنی مذکور، استحکام دوخت، کیفیت و استحکام بافت، استحکام دوخت و کیفیت و استحکام بافت به ترتیب دارای بالاترین میانگین رتبه در انتخاب می باشند. در مورد پارامتر مدل، در همه رده های سنی، جیب دار بودن دارای بالاترین میانگین رتبه در انتخاب می باشد. در مورد پارامتر ظرافت، در رده های سنی مذکور، تقارن اجزای لباس، منطبق بودن برش ها، غیر قابل مشاهده بودن دوخت ها و منطبق بودن برش ها به ترتیب دارای بالاترین میانگین رتبه در انتخاب می باشند. در جدول - 1 - میانگین رتبه موارد مربوط به پارامترهای مختلف در انتخاب لباس زمستانه در رده های سنی مختلف ارائه گردیده است.

-4 نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده می توان دریافت که در حالت کلی از بین پارامترهای موثر مختلف در انتخاب لباس های زمستانه خانم ها، پارامتر کیفیت و استحکام - 6/51 - و پارامتر نوع لباس - 3/55 - به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین میانگین رتبه می باشند. همچنین در مورد پارامتر نوع لباس، سویی شرت - 4/78 - و جلیقه - - 2/52 به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین میانگین رتبه می باشند. در مورد پارامتر جنس، بافت تریکو - 2/33 - و معمولی و پارچه ای - 1/67 - به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین میانگین رتبه می باشند. در مورد پارامتر ساختار، قابلیت شستشو - 3/05 - و ضد آب بودن - 1/76 - به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین میانگین رتبه می باشند. در مورد پارامتر کیفیت و استحکام، استحکام دوخت - 1/50 - و کیفیت و استحکام بافت - 1/49 - به ترتیب دارای بالاترین و پایین ترین میانگین رتبه می باشند. در مورد پارامتر مدل، جیب دار بودن - 5/77 - و داشتن

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید