بخشی از مقاله

چکیده

عدم تطابق نیازهاي انسان با منابع در دسترس، اصل رقابتی شدن بازار و تغییرات فزاین ده محیط سازمان ها، بشر را به سوي افق هاي تجاري جدید از جمله بازاریابی شبکه اي و بازاریابی کارآفرینانه سوق می دهد ؛ در نتیجه شناخت بازاریابی شبکه اي و بازاریابی کارآفرینانه و سنج ش اثربخشی و کارایی آن ها بسیار با اهمیت است. هد ف از پژوهش حاضر، تحلیل اثرگذاري بازاریابی شبکه اي بر اثربخشی و کارایی کسب و کار از طریق بازاریابی کارآفرینانه می باشد.

پژوهش حاضر از نظر طرح پژوهش، توصیفی- همبستگی است. ابزار اصلی گردآوري داده ها در این پژوهش، پرسش نامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن به روش آلفاي کرونباخ و اخذ نظرات اساتید صاحب نظر مورد تأیید قرار گرف ت. جامعه آماري این پژوهش را 126 نفر از بازاریابان فعال در شرکت بازاریابی شبکه اي مروارید پنبه ریز شهر سمنان در سا ل 1395 تشکیل دادند.

براي تحلیل ویژگی هاي جمعیت شناختی نمونه آماري از آمار توصیفی و نرم افزار SPSS استفاده شد و براي تعیین روابط بین اجزاي مدل از SEM و نرم افزار PLS استفاده شد. یافته هاي پژوهش نشان می دهد که چهار فر ضیه اثرگذاري بازاریابی شبکه اي بر بازاریابی کارآفرینانه، بازاریابی کارآفرینانه بر اثربخشی، بازاریابی کارآفرینانه بر کارایی و اثربخشی بر کارایی معنادار بوده است. همچنین یافته هاي پژوهش نشان می دهد که دو فرضیه اثرگذاري بازاریابی شبکه اي بر اثربخشی کسب و کار و بازاریابی شبکه اي بر کارایی کسب و کار معنادار نمی باشد.

مقدمه

بیان مسأله

سازمان ها در محیط پویاي رقابت جهانی امروز، با وجود تغییرات سریع جهانی، براي بقا و دستیابی به موفقیت هاي رقابتی، به طور فزاینده اي به اجراي فعالیت هاي کارآفرینانه متعهد شده اند. به علاوه این که روح کارآفرینی که بازاریابی شبکه اي ایجاد کرد به نظر بسیاري از آن هایی که متوجه فعالیت هاي کارآفرینی مستقل خارج از محیط تجاري قدیمی بودند، جذاب است.

زمانه تغییر کرده است. دوره مشاغل ثابت و مادام العمر سپري شده است. هرروز شاهد اخراج بسیاري از کارگران و کارمندان هستیم. سوالی که امروز فکر جوانان ما را به خود مشغول کرده است این است که" آیا می توان به چتر حمایتی دولت ها اعتماد کرد، در حالی که آن ها خود در هزارتوي هزاره جدید گم شده اند؟" طرح این سوال، کاملا طبیعی است. ما دیگر نمی توانیم به سیاق پدرانمان زندگی کنیم. آن ها بازماندگان دوران صنعتی هستند و ما فرزندان عصر اطلاعات.

شاید توقعات ما با توجه به دنیایی که در آن کار و زندگی می کنیم دست نیافتنی به نظر برسد. شاید ما براي مبلغ کمی به سختی کار می کنیم و یا پول کافی در اختیار نداریم. شاید زمان به کندي برایمان می گذرد و احساس می کنیم در دنیاي کاري خود به سختی درگیر شده ایم. ما باید براي شخص دیگري کار کنیم و تا ابد هم به این کار ادامه دهیم. این مطلب، ایده هاي بسیاري از افراد یا شرکت هایی است که امیدي به بهبود فعالیت کار خود ندارند و همیشه تلاش می کنند که در ورطه زندگی کاري و شخص ی خود، از شرایط محیطی تبعیت کرده و خود را با شرایط موجود ولو به سختی وفق دهند. چیزي که امروزه در دسترس است ، دنیاي بین المللی بازاریابی شبکه اي است. شرکت ها می توانند به کمک آن به استقلال مالی برسند و این تجارتی است که راه را براي بسیاري از افراد و شرکت ها نشا ن داده تا بتوانند به استقلال واقعی برسند

بازاریابی شبکه اي یکی از جدیدترین انواع استرات ژي هاي بازاریابی در دنیا می باشد. این نوع فعالیت اقتصادي با نام هاي مختلف دیگري چون بازاریابی چندسطحی، بازاریابی نفر به نفر و بازاریابی مستقیم مصرف کننده نیز معرفی می شود

بازاریاب شبکه اي یکی از روش هاي فروش مستقیم و پخش محصولات است که قدمت آن از 70سال
تجاوز نمی کند

در بازاریابی شبکه اي، به هر فروشنده فرصتی براي ایجاد سازمان خود به
وسیله استخدام، آموزش و ایجاد انگیزه در دیگران به فروش محصولات و خدمات مشابه داده می شود

بازاریابی شبکه اي سریع ترین روش در جهان براي توسعه یک کسب و کار نوپاست. این چنین است که آن را گام بعدي در تکامل اقتصاد آزاد می نامند

امروزه اصول کلی که باعث موفقیت شرکت ها در بازاریابی شبکه اي است در دانشگاه هاي سراسر جهان تدریس می شود و در حال حاضر، حدود دو درصد جمعیت جهان فعالیت در این رشته را به عنوان شغل اصلی شان برگزیده اند

هدف کلی در این تحقیق، تحلیل اثرگذاري بازاریابی شبکه اي بر اثربخشی و کارایی کسب و کار از طریق بازاریابی کارآفرینانه می باشد. با توجه به این که پژوهشی در زمینه بکارگیري هم زمان تاثیرگذاري بازاریابی شبکه اي و بازاریابی کارآفرینانه بر اثربخشی و کارایی کسب و کار صورت نگرفته است، به این نتیجه رسیده شدکه این پژوهش صورت پذیرد.

اهمیت موضوع

موضوع بازاریابی شبکه اي از جمله موضوعات بحث برانگیز در ادبیات تجاري و بازاریابی تلقی می شود. یکی از شاخه هاي بازاریابی، بازاریابی شبکه اي است که متاسفانه درك درستی از آن وجود ندارد و در این عرصه برداشت هاي متناقص فراوان به چشم می خورد. بازاریابی بکه اي نوعی طرح جبران خدمات فروشندگان مستقل است که هزینه هاي توزیع شرکت را کاهش می دهد. این نوع بازاریابی اثرات مثبتی دارد و در حال حاضر مهم ترین اثر آن با توجه به معضل بیکاري، ایجاد اشتغال است

از خصوصیات بارز این عصر ، تغییرات سریع و غیرمنتظره آن است. هیچ کس قادر نیست حتی آینده نزدیک را پیش بینی کند. هماهنگی با این همه تغییرات در تمامی زمینه هاي زندگی به افرادي مبارزه طلب و ثابت قدم نیاز دارد. بازاریابی شبکه اي به شکل یک کسب و کار پر درآمد وارد کشور ما شده و به همین دلیل توجه افراد بسیار را به خود جلب کرده است اما درآمد کمترین چیزي است که م ی توان از این کسب و کار جذاب انتظار داشت چون کسب و کاري که بجز پول چیز دیگري تولید نکند همچون جسمی بی ج ان است. بازاریابی شبکه اي یکی از موثرترین و اقتصادي ترین راه هاي دستیابی به مالکیت کسب و کار، درآمد مستمر و استقلا ل مالی در عصر اینترنت است.

خوشبختانه در کشور عزیزمان ایران نیز چند شرکت بازاریابی شبکه اي با اخذ مجوز فعالیت از وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار هستند. در تاریخ هجدهم آذرماه 1388 نخستین دستورالعمل نحوه صدور مجوز و نظارت بر فعالیت شرکت هاي بازاریاب به تصویب معاونت توسعه بازرگانی داخلی و امور اصناف در وزارت صنعت، معدن و تجارت رسید. با تصویب معاونت توسعه تجارت، بازاریابی شب که اي به رسمیت شناخته شده و داستان شرکت هاي هرمی و غیر قانونی در ایران به تاریخ پیوست. از این پس شرکت هاي آبرومند و قانونی می توانند در زیر پرچم این قانون به فعالیت بپ ردازند. شرکت مروارید پنبه ریز و سایر شرکت هاي داراي مجوز تا زمانی که از قوانین بازاریابی شبکه اي در ایران پیروي نماین می توانند به فروش محصولات خود ادامه دهند.

با توجه به اینکه حدود 45هزار نفر در حال حاضر در بازاریابی شبکه اي شرکت مروارید پنبه ریز مشغول به فعالیت هستند و موجب اشتغال زایی منحصر بفردي بخصوص در بین جوانان شده است و هر روز به این تعداد اضافه می شود، تحقیق حاضر می تواند کمک کننده به خ یلی از صنایع که دوست دارند از این روش محصولات خود را به فروش برسانند شده و همچنین می تواند موجب افزایش کارایی و اثربخشی افراد مشغول در صنعت بازاریابی شبکه اي ود.

بنابراین با توجه به موارد گفته شده و همچنین کمبود پژوهش در زمینه بکارگیري بازاریابی شبکه اي در عملکرد شرکت هاي فعال تجاري، مطالعه و بررس ی موضوع حاضر لازم و ضروري به نظر می رسد.

اهمیت این پژوهش از دید اه نظري، توسعه سیستم بازاریابی شبکه اي با استفاده از بازاریابی کارآفرینانه است. سازمان هاي موجود در هر جامعه با استفاده از منابع محدودي که در اختیار دارند، به گونه اي به رفع نیازهاي فردي و گروهی افراد جامعه می پردازند و از آن جا که منابع تولید همواره با یک ویژگی یعنی کمیابی مواجه هستند ، اغلب اصلی ترین هدف سازمان ها، استفاده بهینه از عوامل تولی د و رسیدن به اثربخشی و کارایی است.

اهمیت این پژوهش از دیدگاه عملی، کاربرد این پژوهش در حوزه افزایش اثربخشی و کارایی در سازمان با استفاده از بازاریابی شبکه اي و بازاریابی کارآفرینانه است. در این پژوهش سعی بر این است که نکات مورد نیاز جهت سنجش اثربخشی و کارایی یک شرکت با مدل بازاریابی شبکه اي و نیازمندي هاي آن تشریح گردد تا مورد استفاده شرکت هاي تولیدي و بازرگانی در راستاي انتخاب روش بازاریابی باشد.

ادبیات و پیشینه بازاریابی شبکه اي
از اواسط قرن بیستم، بازاریابی شبکه اي به عنوان یکی از روش هاي بازاریابی در کشورهاي مختلف مورد استفاده قرار گرفت. این شکل از بازاریابی در طول زمان توسعه یافت و روش هاي مختلفی براي آن ارائه شد. امید به کسب درآمد بالا به همراه کاهش هزینه هاي بازاریابی باعث شد تا بازاریابی شبکه اي جذابیت زیادي براي شرکت ها داشته باشد. به ویژه با افزایش فشار رقابت برخی از شرکت ها براي فروش محصولات خود به این شیوه متوسل شدند. در سمت مشتري نیز، امیدواري به کسب درآمد بالا از طریق عضویت در شبکه هاي فروش محصول، باعث استقبال بسیاري از مردم از این شیوه فروش گردید

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید