بخشی از مقاله

مقدمه

بازاریابی الکترونیک عبارتست از بکارگیری کانالهای الکترونیکی ارتباط با مشتریان به منظور نشر پیامهای بازاریابی .

در همین ارتباط، بازاریابی اینترنتی اصطلاحی است کهعموماً بدین معنی است: دستیابی به اهداف شرکت از طریق برآوردن و فراتر رفتن از نیازهای مشتریان به نحوی بهتر از رقبا با استفاده از فناوری های دیجیتالی اینترنت .

بازاریابی اینترنتی عبارتست از فرایند ایجاد و حفظ روابط مفید متقابل با مشتریان از طریق فعالیتهای اینترنتی به منظور تسهیل تبادل ایدهها کالاها و خدمات به نحوی که اهداف هر دو طرف را محقق سازد.

در سال 1960 نخستین بار بحث شبکههای اجتماعی در دانشگاه ایلی نیوز در ایالت متحده آمریکا مطرح شد، پس از آن در سال 1997 نخستین سایت شبکه اجتماعی به آدرس اینترنتی SixDegress.com راهاندازی شد. اما بعد از سال 2002 انفجار تجارت در وب سایت های شبکه اجتماعی مانند LinkedIn و Orkut و .... باعث تحول عظیم در این عرصه و شکوفایی شبکه های اجتماعی شد. درسال 2004 شبکه اجتماعی فرینداستربا 7 میلیون کاربرومایا سپیس با 4 میلیون کاربرمقامهای اول راداشتند.دراین سال سایت فیس بوک نیز راه اندازی شد .

سال 2005، سال ظهور قوانین، برای شبکه های اجتماعی بود زیرا بسیاری از اطلاعات شخصی افراد در اختیار این شبکه ها بود که قوانینی مشخص برای حفظ این اطلاعات و نوع ارتباطات ایجاد کردند. سرانجام سال 2006، سال گسترش روزافزون کاربران و بازدیدکنندگان وبسایت های شبکه اجتماعی بود از سال2007به بعد با توسعه ابزارهای نرم افزاری تحت وب که به کاربران اجازه به اشتراک گذاری، ایجادیا استفاده ازمحتوای تولید شده رامی دهد عنوان رسانه اجتماعی یا Social media برای چنین شبکه های اجتماعی رایج گردید .

آنالیز شبکه های اجتماعی

آنالیز شبکه های اجتماعی از طریق احکام نظری و روش ها و تحقیق های مربوط به آن از یک صنعت ضمنی به معبری تحلیلی برای پارادایمها تغییر یافته است برهان های تحلیلی از کل گرفته تا جزء، از ساختار گرفته تا روابط و ا فراد، از اخلاق گرفته تا رفتار همگی شبکه های سراسری را مورد بررسی قرار میدهند که در آن ها، همه رشته ها شامل روابط ویژهای در میان جمعیتِتعریف شده اند و یا شبکههای فردی شکل یک شبکه اجتماعی به تعیین میزان سودمندی شبکه برای افراد آن شبکه کمک میکند.

به طور جزئی شبکه های محکم برای اعضایشان نسبت به شبکه هایی که تعداد زیادی اتصالات ضعیف برای افراد خارج از شبکه اصلی دارند، کمتر مفید واقع میشوند. بیشتر شبکه های باز با اتصالات اجتماعی و رشتههای ضعیف، شانس بیشتری برای دسترسی به ایده ها و دست آوردهای جدید نسبت به شبکه های بسته با رشته های طویل فراهم میآورد . به بیان دیگر گروهی از دوستان که تنها دارای ارتباط با یکدیگر هستند اطلاعات و دست آورد های یکسانی را به اشتراک میگذارند. اما گروهی از افراد که دارای ارتباط با بخش های اجتماعی دیگر هستند شانس بیشتری برای دسترسی به محدوده وسیع تری از اطلاعات دارند. افراد برای دستیابی به موفقیت بهتر است که با شبکه های گوناگونی ارتباط داشته باشند تا اینکه ارتباطات زیادی درون یک شبکه داشته باشند.

به طور مشابه افراد میتوانند تأثیرگذاری و ایفای نقش به عنوان واسطه در برقراری ارتباط بین دو شبکه که به هم متصل نیستند را تمرین کنند. - این کار پر کردن سوراخهای ساختاری نامیده میشود - 5 را مورد بررسی قرار میدهند که شامل رشته ها یی است که افراد مشخصی آن ها را دارند از قبیل انجمن های خصوصی 3 شبکه های اجتماعی برای بررسی چگونگی تأثیرات متقابل میان تشکیلات ، توصیف بسیاری از اتصالات غیررسمی که مجریان را به یکدیگر متصل میکند، نیز مورد استفاده قرار گرفته است و در این زمینه ها نیز به خوبی برقراری ارتباطات فردی میان کارمندان در سازمان های مختلف عمل میکند. شبکه های اجتماعی نقش کلیدی در موفقیت های تجاری و پیشرفت های کاری ایفا میکنند. شبکه ها راههایی را برای شرکت ها فراهم میکند که اطلاعات جمع آوری کنند، از رقابت بپرهیزند و حتی برای تنظیم قیمت ها و سیاست ها با هم تبانی کنند

اقسام شبکه های اجتماعی

الف:ازجهت ساختاری

میکروبلاگ یامیکروبلاگینگ بلاگ نویسی کوچک تاحداکثر 140 حرف

موبلاگ نوشتن پیغام های کوتاه درحد پیامک های تلفن همراه 3مورد

پرتال وبگاه ی برای جمع آوری داده هاازمنابع گوناگون ازجمله کاربران

تالار گفتگو به انگلیسی فروم وب گاهی که کاربران درآن پرسش میکنند وپاسخ میدهند

انجمن محلی برای گردآمدن افراد بااهداف مشترک

ب:ازجهت جنسیت کاربر

شبکه های اجتماعی ازجهت جنسیت کاربرانی که ازآن شبکه ها بهره میبرند نیزدارای انواع زیر است.

-1شبکه های اجتماعی عمومی دراین نوع همه اقشار جامعه میتوانند درآن سرویسها دارای عضویت باشند.

-2 شبکه های اجتماعی اختصاصی

شبکه های اجتماعی ویژه بانوان3مورد

شبکه های اجتماعی ویژه کودکان6مورد

ج:ازجهت حرفه وتخصص اعضا

شبکه های اجتماعی ازجهت حرفه یاتخصص ودانش اعضا نیز دارای انواع گوناگونی است.طبق بررسیهای غیررسمی درکشورایران تاکنون شبکه های اجتماعی ویژه جدول شماره 1 ایجادشده است

جدول-1شبکه های اجتماعی ویژه

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید