بخشی از مقاله

تحلیل استراتژی های سازمانهای موفق و ناموفق از دیدگاه کارکنان (مطالعه موردی: شرکت ایمن آسا و آریا ارتباطات)


چکیده

در بازار رقابتی امروز، شناسایی عوامل موفقیت و شکست سازمانهادارای اهمیت ویژه ای در تدوین استراتژی ها و تصمیم گیری های آتی می باشد. یکی از راه های شناسایی این عوامل کارکنان خود سازمان می باشند از این رو در این پژوهش دو شرکت ایمن آسا و آریا ارتباطات که در صنعت سیستمهای نظارتی و امنیتی در استان اصفهان فعال هستند ، با استفاده از روشهای مشاهده ، مصاحبه و پرسشنامه ای که در ده حوزه مختلف آماده شده بود ، مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. تحلیل داده های بدست آمده نشان داد به دلیل یادگیری و تجربه ، شرکت آریا ارتباطات عملکرد بهتری نسبت به ایمن آسا داشته است اما آمارها در مقایسه با سابقه طولانی این شرکت خیلی قابل قبول نمیباشند و شرکتهای کوچک مانند ایمن آسا با برنامه ریزی و سازماندهی منابع خود میتوانند تهدیدی برای پیشکسوتان صنعت باشند.

واژگان کلیدی: تحلیل و مقایسه، استراتژی، سیستم های نظارتی و امنیتی

1

 

- 1 مقدمه

تحلیل استراتژی و مقایسه شرکتهای موفق وناموفق در یک صنعت ما را در شناسایی عوامل پیروزی ، شکست و کسب تجارب در راه پیشبرد اهداف یاری می نماید.در این پژوهش دو شرکت فعال در صنعت سیستم های امنیتی در شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته اند که از نظر سابقه فعالیت و تجارب کاری تفاوت قابل توجهی دارند اما نکات قابل توجهی در عملکرد این دو شرکت وجود دارد که استفاده از نکات توسط مدیران مجموعه در تدوین مجدد استراتژی کمک شایانی می نماید.

- 2 معرفی صنعت سیستم های نظارتی و امنیتی :

امروزه با توجه به پایین آمدن سطوح عمومی امنیت، تامین امنیت و آسایش برای محیط های مختلف از قبیل صنعتی، تجاری، مسکونی و ... یکی از نیازهای مهم افراد شده است. با اینکه گروه وسیعی از شرکتها در زمینه نظارت تصویری و سیستمهای امنیت فعال هستند ولی اکثر اوقات مشتریان از حداکثر کیفیت بهره نبرده و رضایت کامل آنها برآورده نمی شود. از این رو شرکتهای موفق در این صنعت شرکتهایی خواهند بود که باتدوین استراتژی های موثر ، موفق به ارائه ی خدمات و محصولات با کیفیت شده ، رقبا را پشت سر گذاشته و رضایت مشتری را هدف اصلی خود قرار دهند.

-1-2 معرفی شرکت آریا ارتباطات:

شرکت آریا ارتباطات در سال 1384 در راستای همکاری به صورت پیمانکار با شرکتهای بزرگ در زمینه شبکه های پسیو تأسیس و فعالیت خود را در شهر اصفهان آغاز نمود . این شرکت در ابتدای کار به دلیل عدم تجربه کافی فقط در زمینه شبکه های پسیو فعال بود ولی پس از مدت کوتاهی با استخدام نیروی متخصص در زمینه سانترال به فعالیت رو به رشد خود ادامه داد و پس از چند سال همکاری با شرکتهای مختلف و کسب تجربه در بازار کار و فنون بازاریابی به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه داده و

2


زمینه های فعالیتش گسترش پیدا کرد . در سال 1389 با استخدام نیروی متخصص ، بخش حفاظتی که در زمینه دوربین های مدار بسته و سیستمهای امنیتی اماکن میباشد شروع به کار کرد و با استقبال خوبی مواجه شد . با افزایش تقاضای مشتریان و پیشرفت تکنولوژی تجهیزات و همچنین نیاز به روز بودن در سطح بازار کار شرکت با ایجاد دوره های آموزش تخصصی برای پرسنل ، فعالیت خود را در حوزه های دیگر همچون BMS و اتوماسیون ساختمان گسترش داد و مسیر پیشرفت خود را هموارتر نمود.در حال حاضر دراین شرکت تعداد 18 نفر مشغول به کار هستند .

-2-2 معرفی شرکت ایمن آسا :

شرکت ایمن آسا با هدف فعالیت در حوزه سیستمهای امنیتی و نظارتی ، در سال 1393 در شهر اصفهان تأسیس و آغاز به کار نمود و پس مدتی با وارد شدن در زمینه اتوماسیون ساختمان و سیستمهای اعلام و اطفاء حریق فعالیت خود را ادامه داد . در ابتدا با توجه به رقابت شدید در این صنعت و همچنین نوپا بودن ، فعالیت برای شرکت بسیار سخت بود ولی با همت کارکنان و تلاش بی وقفه توانست جایگاه خود را ارتقا بخشد و روز به روز بر تجربه وکیفیت کار خود بیفزاید . این شرکت تلاش دارد با اتکا بر نیروهای متخصص و تأکید بر رعایت استانداردها و همچنین استفاده از کالاهای با کیفیت بهترین کار را به مشتریان خود ارایه دهد و با پشتیبانی نیروهای متخصص خدمات قابل قبولی به آنها ارائه دهد . در حال حاظر ده نفر در شرکت فعالیت دارند .

- 3 روش انجام پژوهش :

در این تحقیق از پرسشنامه ، مصاحبه ، نمودار ، تحلیل و مقایسه دو شرکت با هم استفاده شده است . این پرسشنامه شامل 57 سؤال است که وضعیت شرکت ها را در ده حوزه مختلف ارزیابی میکند . پاسخ ها 9 گزینه ای می باشد که جهت مقایسه و تحلیل بهتر، جوابهای کیفی تبدیل به عدد و درنهایت به میانگین تبدیل شده است . جامعه آماری شامل ده نفر از بخشهای مختلف برای هر شرکت میباشد .

- 4 تحلیل و مقایسه دو شرکت :

در این قسمت با استفاده از پاسخ های بدست آمده از جامعه آماری و تبدیل آن به نمودارهای جداگانه به بررسی وضعیت دو شرکت در هریک از ده حوزه مذکور پرداخته و عملکرد آنها را تحلیل مینماییم .

-1-4برنامه ریزی

توانایی طراحی و اجرای یک برنامه منظم به روشهای علمی و فنی منطبق بر نیازها و متکی بر منابع موجود به منظور نیل به یک هدف معین است .(ناصری نژاد،(1385

برنامه ریزی راهبردی با دوراندیشی و در جریان فراگردی نظام یافته در قالب فعالیتهای زیر انجام میشود:

تعیین مأموریتها و اهداف بلند مدت

تفکیک اهداف بلندمدت در قالب هدفهای کمی و کوتاه مدت


3


تنظیم و تدوین خط مشی ها و سیاست های کلی طرح ریزی و تنظیم برنامه های عملیاتی

هرچند با برنامه ریزی راهبردی وضعیت آینده پیشگویی نمیشود ولی در موارد زیر به مدیران کمک میکند : فائق آمدن بر مسائل ناشی از مقتضیات آتی ایجاد فرصت کافی برای تصحیح خطاهای اجتناب ناپذیر ایجاد تصمیم های صحیح در زمان مناسب


جدول (1) سوالات برنامه ریزی


-1-1-3 تحلیل دو شرکت در زمینه برنامه ریزی:

نمودار (1) و جدول (1) نشان می دهند که این دو شرکت در زمینه برنامه ریزی، تعریف ماموریت و ارزشهای شرکت و درک پرسنل از چشم انداز آن تفاوت خیلی زیادی باهم ندارند ولی عملکرد بهتر شرکت آریا ارتباطات در این زمینه و انعطاف پذیری بالاتر آن نسبت به ایمن آسا موجب موفقیت بیشتر شرکت در بازار متلاطم سیستم های امنیتی امروزی شده است. شرکت ایمن آسا باید با بهره گیری از مشاوران خوب و کسب تجربه توان خود در این قسمت را تقویت نماید .

-2-4 سازماندهی:

نتیجه ی سازماندهی، ایجاد ساختار است و ساختار روابطی منظم و منطقی که لازمه عملیات اصلی سازمان است، بوجود می آورد.از طریق فراگرد سازماندهی، افراد به صورت گروهی در ساختار و روابط متشکلی قرار می گیرند تا با توانایی های لازم و کافی ، کار موثری را برای رسیدن به اهداف تعیین شده انجام دهند و موجب هم افزایی و افزایش کارایی منابع موجود گردند .(رضاییان، (1390

جدول(2)سوالات سازماندهی

5
 
نمودار(2) سازماندهی


1-2-4 مقایسه دو شرکت در زمینه سازماندهی:

همانطور که از نمودار (2) مشخص است سازماندهی در دو شرکت، امتیازهای تقریبا برابری گرفته اند ولی نسبت به استاندارد متوسط هستند و این نشان می دهد اهمیت نیروی انسانی در دو شرکت به یک میزان می باشد و هردو رویه کاهش بروکراسی و استفاده از ساختار ساده را سرلوحه برنامه استراتژیکی خود قرار داده اند ولی باید دو شرکت برای تقویت این حوزه برنامه های توسعه شغلی مناسب در نظر بگیرند.

-3-4 بسیج منابع و امکانات :

6


آغازگر برنامه ریزی توسعه منابع انسانی، اطمینان از دسترسی به منابع انسانی به هنگام نیاز است و یکی از حساس ترین و پیچیده ترین وظایف مدیران ارشد سازمان حفظ منابع مورد نیاز است.(رضاییان،(1390 امروزه حتی میزان بهره وری یک سازمان را با توانمندی در استفاده بهینه از منابع انسانی میشناسند .(ساعتچی ،(1367 اگر سازمان بخواهد حتی با برخورداری از رسالتی روشن و راهبردهایی مطلوب و ساختارهای سازمانی کارآمد و طراحی شغل مناسب ، به طور کامل به هدفهای خود دست یابد ، به نیروی انسانی توانمند و متعهد و منابع و امکانات کافی نیازمند است .(واکر، (1375


جدول (3) سوالات بسیج منابع و امکانات

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید