بخشی از مقاله

چکیده

هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل تاثیر گذار برساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ؛و تفکیک شرکتهای بورسی به موفق وناموفق با استفاده از مدلG-SCORE ؛سپس به مقایسه ساختار سرمایه در شرکتهای موفق وناموفق در صنایع مورد مطالعه طی سالهای 1390 - 1386 می پردازد.جامعه آماری کلیه شرکت های موجود در صنایع خودرو وقطعات وصنایع مواد غذایی است.

روش نمونه گیری بکاررفته براساس روش حذف سیستماتیک براساس محدودیت های لحاظ شده شامل47 شرکت است. دراین پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از روشهای کتابخانه ای ومیدانی استفاده شده است.همچنین داده های مالی مورد نظر ازنرم افزارهای ره آورد نوین ونیز پایگاه های اطلاعاتی بورس اوراق بهادار ، استخراج گردید.

نتایج نشان دادبین شاخص اهرمی ونسبت سودخالص به فروش ضریب معناداری وهمبستگی به ترتیب 0.165 و0.873 بوده.این ضرایب بین شاخص اهرمی ودرجه اهرم عملیاتی به ترتیب 0.211 و0.113 وبین شاخص اهرمی واندازه شرکت برابر با0.873و0.701است.نتایج حاصل از تجزیه تحلیل رگرسیون وهمبستگی نشان داد که بین تمامی فرض های پژوهش رابطه معنی داری وجودندارد.در نتیجه بین ساختار سرمایه در شرکتهای موفق وناموفق گذاری شرکتهای موردبررسی رابطه معنی داری وجود ندارد.

-1    مقدمه

ساختار سرمایه یکی از مهمترین موضوعاتی است که در دو دهه اخیر به آن پرداخته شده است. امروزه درجه بندی شرکت ها از لحاظ اعتباری تا حدود زیادی به ساختار سرمایه آنان وابسته است و در واقع مبنای تولید و ارائه خدمات،به نحوه تامین و مصرف وجوه مالی مربوط می شود. از سوی دیگر نقش اصلی موفقیت در تجارت را توان رقابتی تعیین می کند و شرکت ها به رقابت می پردازند تا بازگشت سرمایه خود را افزایش دهند و جایگاه خود را در بازار تحکیم بخشند و رقبای خود را از دور خارج کنندو قدرت بازار را در دست گیرند

این تحقیق درصدد است تا تئوریهای ساختار سرمایه رااز لحاظ تئوریک بررسی کند وبا تفکیک شرکتهای موفق وناموفق ویژگی هایی که به نظر می رسد در ایران دارای اهمیت بیشتری است از طریق تجربی بررسی نموده ونشان دهد که آیا تئوری های ارائه شده در رابطه با ساختار مالی شرکت ها از سوی صاحبنظران کشور های دیگر درمورد کشور ما نیز صادق است؟آیا اعتبار دهندگان در اعطای اعتبار به ساختار های مالی توجه می کنند؟آیا ساختار مالی شرکت های موفق وناموفق وعوامل تاثیر گذار برساختار سرمایه در شرکت های فوق تفاوت دارد؟

در این تحقیق در نظر داریم بررسی عوامل تاثیر گذار برساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس پرداخته ؛وبا تفکیک شرکتهای بورسی به موفق وناموفق با استفاده از مدل جی اسکوور1 اثر عوامل فوق را در هر گروه از شرکت ها تعیین کرده وبه مقایسه ساختار سرمایه در شرکتهای موفق وناموفق در صنایع مورد مطالعه بپردازیم.

.2مبانی نظری و پیشینه پژوهش

از آنجا که این پژوهش درصدد بررسی عوامل تاثیر گذار برساختار سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس پرداخته ؛ وبا تفکیک شرکتهای بورسی به موفق وناموفق با استفاده از مدلG-SCORE اثر عوامل فوق را در هر گروه از شرکت ها تعیین کرده وبه مقایسه ساختار سرمایه در شرکتهای موفق وناموفق در صنایع مورد مطالعه بپردازد. در ادامه توضیحهای لازم و نحوهی اندازهگیری هریک از این متغیرها و سپس فرضیه های این پژوهش شرح داده شده است .

·    مدل:G-SCORE

در این تحقیق برای شناسایی شرکت های موفق از ناموفق در نمونه انتخابی از شرکت های پذیرفته شده در بورس از مدل فوق استفاده می کنیم.در این مدل از6متغیر مستقل شامل بازده حقوق صاحبان سهام،بازده سهام در بازار سرمایه،شاخص سود آوری - سود عملیاتی به فروش - ،متغیر رشد فروش،نسبت سود نقدی به سود هر سهم وبازده جاری داراییها استفاده خواهیم کرد.

هر یک از متغیر های فوق در مدلG-SCOREدارای امتیاز یک یا صفر می باشد.بدین طریق برای محاسبه امتیاز هر شاخص بدین گونه عمل خواهیم کرد،مثلابرای محاسبه متغیر مستقل G-SCORE چنانچه شاخص شرکت بزرگتر از میانه صنعت باشد نمره 1ودر غیر اینصورت نمره شرکت صفر خواهد بود.در نهایت نمره متغیر های فوق برای هر شرکت با هم جمع می گردد وشرکت هایی با نمره صفر ویک - چارک اول - ناموفق وشرکت هایی با نمرات پنج وشش - چارک چهارم - شرکت های موفق خواهند بود.

·    ساختار سرمایه:

ساختار سرمایه به عنوان مهمترین پارامتر مؤثر بر ارزش گذاری و جهت گیری بنگاههای اقتصادی در بازارهای سرمایه مطرح می باشد که ضمن حفظ و افزایش سودآوری، تداوم فعالیت آنها را تضمین می نماید. ساختار سرمایه در واقع تعیین ترکیب بهینه بدهی ها وحقوق صاحبان سهام می باشد.

·    اهرم عملیاتی:

شاخص ریسک تجاری - عملیاتی - است که بیانگر میزان حساسیت سود عملیاتی نسبت به فروش - درآمد - می باشد. هر چه مقدار این اهرم بالا باشد، نشان دهنده این است که با اندک تغییری در درآمد شرکت، سود عملیاتی آن تغییر قابل توجهی را تجربه خواهد نمود .بالا بودن مقدار این شاخص بیانگر ریسک تجاری بالا میباشد. که ازدرصد تغیر سود قبل از بهره ومالیات در مقابل یک درصدتغییر در فروش بدست می آید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید