بخشی از مقاله

چکیده

سوارکاری از ورزشهایی است که در چند دهه ی اخیر مورد توجه خاصی قرار گرفتهاست، با این وجود سابقهای طولانی داشتهاست و میتوان آن را از کهنترین ورزشها بهشمار آورد. این ورزش امروزه نه تنها به عنوان یک رقابت سالم و مفید، بلکه به عنوان سرگرمی و به منظور گذراندن اوقات فراغت مورد توجه قرار گرفتهاست، و با این که نسبت به بسیاری از ورزشها پرهزینه به نظر میرسد، هر ساله تعداد بیشتری طرفدار به سوی خود جلب میکند. کسانی که در ورزشهای اسبی فعالند، از اهمیتی که نقش اسب در زندگیشان ایفا میکند، آگاهند. و برای پاسخگویی به نیازی که در ارتباطشان با اسب احساس میکنند، تقاضاهای متفاوتی برای اسب و کالاها و خدمات مرتبط با آن دارند.

بنابراین در اینجا میتوان دو نوع تقاضا را در این صنعت تعریف کرد یکی تقاضا برای خود اسب - تقاضای اسبی - دیگری تقاضا برای کالاها و خدمات مرتبط با این حیوان. بر این اساس، اکنون میتوان گفت اسب برای برآوردن آرزوها و نیازهای مصرفکنندگان و متقاضیان این صنعت یک عنصر اساسی است. اما برای برآوردن این نیازها دامنهای از کالاها و خدمات باید در کنار اسب به متقاضیان ارائه شود، خدمات و کالاهایی که بدون آنها اسب قابل استفاده نخواهد بود.

این تحلیل در پی پاسخ به این سوال است که تاثیرات اقتصادی صنعت اسب برای شرکت هایی که فرصت های کسب و کار جدیدی را برای دنیای اسب تعریف می کنند شامل چه مواردی می باشد و تحلیل این موضوع که مقامات دولتی می توانند با نگاهی به این بخش و برنامه ریزی صحیح از آن به عنوان فرصتی برای اشتغال زایی و توسعه اقتصاد ملی کشور استفاده کنند. روش این تحقیق مطالعات توصیفی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات مقالات کتابخانه ای، اسنادی و مقالات علمی چاپ شده در نشریات کشور می باشد.

مقدمه و طرح مسأله

جهان اسب واقعیت پیچیدهای است که مشتمل میشود از فعالیتهایی چون پرورش اسب، ورزشهای اسبی، توریسم با اسب و فعالیتهای بسیار دیگری نظیر اسبدرمانی که مربوط میشود به ارتباط درازمدت بین انسان و اسب. دست اندرکاران صنعت اسب میتوانند در امتداد نوعی تعامل بین حرفه و تفریح در رفت و آمد باشند. به عنوان مثال یکدسته از سوارکاران یا همان دستاندرکاران صنعت اسب هستند که سوارکاری برای آنان یک حرفه و وسیله امرار معاششان است، همچنین دسته دیگری از سوارکاران یا اسبهایی هستند که صرفاً به خاطر تفریح با صنعت اسب در تعامل هستند 

در میان این دو طیف از دستاندرکاران این صنعت گروه دیگری هستند که به طور نیمهحرفهای دارای منافعی در آن هستند. این دسته از فعالان منافعشان در دو جهت کسب درآمد و صرفاً کسب لذت و تفریح در نوسان است. برای تجزیهوتحلیل دنیای اسب باید

ابتدا از این نکته آغاز کرد که امروزه انسانها آرزوی کسب هرگونه تفریح، لذت و رضایتی را در سر میپرورانند - همان چیزی که اقتصاددانان بدان عنوان کسب منفعت - را در ارتباط بین انسانها و اسب دادهاند. این دسته از مردم کسانی هستند که عنوان »اسبجو« برایشان پیشنهاد شده و هسته اصلی صنعت اسب را تشکیل میدهند. دارندگان خصوصی اسب که صرفاً برای تفریح از آن استفاده میکنند، معمولاً کالاها و خدماتی را میخرند که در ارتباط با نگهداری و مراقبت از اسبهایشان قرار دارند، سپس به کلاسهای آموزش سوارکاری میروند و شاید در میادین رقابتی سوارکاری حضور یابند و نشریات مرتبط با این رشته را مطالعه کنند.

سوارکارانی که خود مالک اسب نیستند نیز معمولاً در زمینههای دیگر مرتبط با اسب به غیر از خرید تجهیزات و خدمات نگهداری از اسب پول خرج خواهند کرد. اسب برای گروهی هم که ارتباط حرفهای با آن دارند یا استخدامشده صنعت اسب هستند، اهمیت دارد: مهتران، نعلبندان، دامپزشکان، زینسازان، مربیان، مدرسان و مانند اینها در فعالیتهایشان به طور مستقیم بهوجود اسب وابسته هستند همچنین افرادی که میخواهند سوار اسب شوند یا از آن نگهداری کنند در این دسته قرار میگیرند.

برای سالهای طولانی استفاده انسان از اسب مختص میشد به سوار شدن بر پشت آن یا اشکال دیگری نظیر بارکشی اما بعدها استفاده اقتصادی انسان از اسب به جنبه های دیگر نظیر ساخت و تولید وسایل و کالاهای مرتبط با اسب، همچنین ارائه خدمات مرتبط گسترش یافت

 مطالعات صورتگرفته آشکار میکنند هرچه درآمد سرانه کشوری بالاتر میرود، تقاضای اسب نیز در آن کشور افزایش مییابد. در نتیجه، مصرف جهانی نیز تحت تاثیر میزان علاقه افراد به اسب قرار میگیرد. به عنوان مثال وجود 500 هزار اسب و 9 هزار پرورشدهنده در کنار 50 هزار کسب وکار مرتبط با اسب در کشور اسپانیا نشان دهنده اهمیت بخش اسب در این کشور اسبخیز اروپایی است.

ارتباط بخش اسب با تولید ناخالص ملی یک کشور هنگامی عمیق تر میشود که مخارج محلی تولید اسب آن کشور با کل تولید ملی آن جمع شده و این کالاها و خدمات محلی با تقاضاهای مرتبط با اسب هم ردیف شوند. زیرمجموعههای مختلف مرتبط با دنیای اسب تابع متنوعی است از تعداد اسبهای موجود در یک کشور، فعالیتهای مرتبط با آنها و تقاضا برای هر فعالیت خاص. به عنوان مثال فعالیتهای مرتبط با ورزش در اسپانیا بیشترین تاثیرات اقتصادی صنعت اسب را داشته که برآوردها رقمی معادل هشت هزار یورو برای هر راس اسب را نشان میدهند. این رقم با در نظر گرفتن هزینه کل و اشتغالزایی که هر راس اسب در این کشور موجب میشود، محاسبه شده است .

یافته ها و ترکیب نتایج

طبق مدل ساده چرخه جریان درآمد، در صنعت اسب هرگونه دخالت بخشهای بیرونی و بخش دولتی در این صنعت کنار گذاشته میشود و صنعت اسب کاملا به میزان تقاضا برای کالاها و خدمات پرورش اسب که از جانب مصرف کنندگان ارائه میشود، متکی میشود. برای امر حملونقل مصرفکنندگان کالا یا خدمات میبایست امکان برقراری تماس با کسبوکارها و سازمانهایی که اینگونه خدمات را ارائه میدهند، داشته باشند

این ارتباط در بازار شکل میگیرد پس فقدان هرگونه بازار مناسب برای حملونقل اسب میتواند تاثیرات اقتصادی صنعت اسب را کاهش دهد. چنان که گفته شد، اگر تقاضا برای اسب با تقاضا برای برخی کالاها و خدمات دیگر در ارتباط باشد، ضروری است که بازارها پاسخگوی تمامی نیازهای مصرف کنندگان باشند. از این لحاظ، نمایشگاههای تجاری برای افزایش ارزش اقتصاد این بخش فرآیند خوبی است. اما در کنار وجود بازارهای مناسب برای کالاها و خدمات لازم است فاکتورهای موثر بازارها نیز توسعه داده شود.

در میان این فاکتورها توجه به نوع حرفههایی که در امتداد دنیای اسب قرار میگیرند حائز اهمیت است. در میان این فاکتورها فقدان آموزش و برنامههای آموزشی برای حرفه های داخل صنعت اسب مانعی اصلی است که میتواند در برنامههای اقتصادی توسعه این بخش مد نظر قرار گیرد.

بخشهای اصلی اقتصادی و متنوع صنعت اسب

به منظور آشنا کردن کارآفرینان و فعالان اقتصادی در بخشهای گوناگون با فرصتها و امکانات نهفته کاری که در قبال افزایش تقاضاهای مربوط به این صنعت برای آنان فراهم میشود و همچنین تشویق مقامات دولتی برای توجه بیشتر به این بخش و لحاظ کردن آن در برنامهریزیهای اقتصادی باید شناخت صحیحی از دادهها و ارتباطات گوناگون شرکتکنندگان مختلف این بخش به دست آورد. مطالعه و تحقیق در این زمینه برای کلیت یک اقتصاد ضروری است و ارزیابی کافی در این مورد که اقتصاد اسب چه تاثیری بر سایر بخشهای اقتصادی و مجموع اقتصاد دارد مفید به فایده خواهد بود .

تحول اسبی سرانجام نقش اسب به عنوان اساسی برای ورزش و تفریح به طور قطع و یقین جایگزین نقش این حیوان به عنوان ابزاری برای کار و خوراک شد. این جاذبههای جدید اسب گروههای انسانی جدیدی، متقاضی کاربردهای نوین اسب - اسبدرمانی یا توریسم اسبی - را به این بخش جذب کرد و هسته صنعت اسب را از جنبه پتانسیلهای اجتماعی و اقتصادی بزرگتر کرد. این تغییر و تحولات اجتماعی باید برای درک بهتر پتانسیل اقتصادی صنعت اسب بیشتر شناخته شود.

مطالعات نشان میدهند بسیاری از فعالیتهای نوین مرتبط با اسب - ورزش، سرگرمی، تولیدات توریستی و... - میتوانند از لحاظ تجاری سودآور باشند.

مطالعه روی تاثیر اقتصادی صنعت اسب بیشتر در کشورهایی صورتگرفته که در آنها سنتهای اسبانه رواج فراوان دارد و تقاضای اسبی به سرعت دستخوش تغییرات میشود. یافته ها و نتایج اصلی این مطالعات این ایده را تقویت میکند که باید تحقیقات مستقلی روی اقتصادهای متکی به دنیای اسب بنیان گذاشته شوند.        

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید