بخشی از مقاله

چکیده

هدف از بررسی حاضر تحلیل رفتار دسترسی کاربران برای ارتقاء توانایی هوش کسب وکار در وبسایتهای تجاری الکترونیک می باشد که این پژوهش ازنظر نتیجه اجرا و هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها و اطلاعات و آزمون فرضیههای پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، افرادی هستند که در شهر ارومیه زندگی می کنند و از سایت فروش اینترنتی ایران مهر خرید می کنند. در اینجا سه دسته مختلف از پیشنهاد ها که آن ها را بانامهای لاگ، معنایی و ترکیبی - بر اساس روش های تولید - می شناسیم. سه مجموعه به صورت تصادفی در اختیار کاربران قرارگرفته شده و از آن ها خواسته شده تا آن ها را به صورت "بدون تفاوت"3، "مفید"4 و یا "بسیار مفید"5 درجهبندی کنند. در حالتی که فقط از لاگ استفاده شده، چون بر اساس عملکرد بر اساس تجربه کاربران است، درصد سایتهای مفید قابل توجه است. حالت های بی اهمیت درواقع پیشنهاد هایی هستند که چیزی از آن ها استنباط نمی شود. در حالت معنایی، عملکرد به حالت لاگ بسیار نزدیک است با این تفاوت که حالات بی اهمیت به نسبت بیشتر است. این حالات نتیجه خطاهای احتمالی موجود در فرآیند های پیش پردازش صفحات، استخراج کلمات کلیدی، ریشه یابی، نگاشت به ترم های آنتولوژی و ... است. بهترین عملکرد در حالت ترکیبی مشاهده میشود. در این حالت به دلیل استفاده از دو منبع داده، نتایج بهتری داریم. بهترین عملکرد در حالت ترکیبی مشاهده میشود. در این حالت به دلیل استفاده از دو منبع داده، نتایج بهتری داریم. در اینجا هم حالات بیاهمیت کاهش داشته و هم اینکه کیفیت گزینههای پیشنهادی بهبود قابل توجهی داشته است. این نکته بسیار مهم و ارزشمند است. با بهبود بخشهای مختلف سیستم میتوان حالات بیاهمیت را نیز کاهش داد.

مقدمه

اینترنت اطلاعات زیادی را در دسترس انسان قرار می دهد .[1] امروزه اینترنت قوانین کسب وکار را تغییر داده است .[2] در عصر اطلاعات، به کارگیری فن آوری هایی مثل شبکههای رایانهای و بالأخص اینترنت، در راستای انجام فعالیتهای تجاری و خصوصاً خریدوفروش کالا و خدمات گسترش روزافزونی پیداکرده است .[3] تجارت الکترونیک به خریدوفروش از طریق اینترنت گفته می شود [4]؛ که با استفاده از وب به عنوان یک زیرساخت، مزایای ملموس و ناملموس مختلفی را ارائه می دهد .[5] از مزایای تجارت الکترونیک عدم محدودهی فیزیکی مکانی برای خریدوفروش، سطح وسیعی از مشتریان از مسافتهای بسیار دور و نزدیک، سرعت بالا و هزینه کم برای مشتری و صاحب وب سایت ها می باشد، از اثرات غیرمستقیم آن میتوان به اثرات زیست محیطی اشاره کرد که با فراهم آوردن امکان خرید و استفاده از خدمات در منزل سبب کاهش رفت وآمدها می شود و از میزان آلودگی هوا و ترافیک میکاهد در وبسایتهای تجاری الکترونیک شما توانایی فروش، تبلیغات و معرفی خدمات مختلف و محصولات را خواهید داشت .[6] این فکر که موفقیت شرکتها مرهون خلق ارزشها است، تازگی ندارد. آنچه تازگی دارد شیوه ارائه این ارزشهاست.

امروزه این ارزشها به مدد تکنولوژی جدید مبتنی بر اینترنت ارائه می شوند .[7] طی سالیان گذشته، تجارت الکترونیک باعث شده که سازمان ها رشد اقتصادی خود را افزایش دهند، موانع ورود به بازار را کاهش دهند، کارایی و اثربخشی خود را بهبود دهند و هزینه-های خود را نیز کاهش دهند .[8] اولین گزینهای که به ذهن میرسد خرید از خردهفروشیهایی همچون آمازون و دیجی کالا است، اما این واژه فراتر از اینها و شامل دادن سفارش، انجام مناقصات کاریابی و مبادله اطلاعاتی است که با استفاده از فنآوریهای اطلاعات صورت میگیرد .[9] برای مثال با پیادهسازی سیستم کسب وکار الکترونیکی در دانشگاه تهران میتوان فرآیندهای آموزشی را بهبود بخشید به گونه ای که فعالیتهای مختلف دانشگاه بهتر انجام میشوند. آموزشهای از راه دور، کلاسهای مجازی، کمکهای آزمایشگاهی، دریافت ریزنمرات، گواهی نامه ها، ثبت نام، برگزاری امتحانات از راه دور ازجمله این قابلیتهاست [7]؛ اما باوجود گسترش استفاده از اینترنت، تجارت و خریدوفروش اینترنتی در ایران کمتر رواج یافته است. استقبال چندانی از سوی کاربران و مشتریان ایرانی برای خرید محصولات و خدمات الکترونیک از مؤسسات و سازمانهایی که این امکانات تسهیلات را فراهم نمودهاند. ازجمله عواملی که مصرفکنندگان به استفاده از خرید الکترونیکی ترغیب میکند، درجه اعتماد مشتریان می باشد که از ناکارآمدی وب سایت های فعال در برقراری ارتباط اثربخش و آسان با کاربران است .[10] امروزه توجه کشورهای پیشرفته به مؤلفه جذابیت وبسایتهای تجارت الکترونیک معطوف شده است، اما هنوز به توجه بیشتری نیاز دارد. بااین حال در ایران کمتر به این موضوع پرداخته شده است. از معایب طراحی ضعیف وب سایتها میتوان به از دست دادن 50 درصد از فروش به دلیل ناتوانایی مشتریان در پیدا کردن آنچه میخواهند ناشی شده است. ازآنجاکه هدف اصلی تجارت الکترونیک کسب رضایت مشتریان است [7]، تحلیل داده-های سایتها یک بخش مهم برای مطالعه برای نگهداری و ارتقای عملکرد وبسایتها میباشد، تحلیل رفتار مشتریان با استفاده از تحلیل دادههای وب سایتها، استخراج اطلاعات دقیق از رفتار دسترسی مشتریان می باشد که سعی دارد یا پیشگویی رفتار کاربران بر میزان بازدهی وبسایتها و همچنین میزان تجارت الکترونیک بیفزاید .[11] این اطلاعات کاربردهای مختلفی همچون شخصیسازی وب سایتها، هوش کسب وکار و وبسایتهای تلفیقی استفاده کنند. این مطالعه در نظر دارد با تحلیل رفتار کاربران، استفاده از تجارت الکترونیک و همچنین میزان اعتماد مشتریان راهکارها برای افزایش ارتقاء کیفیت و کمیت تجارت الکترونیک در ایران را ارائه دهد.
پیشینه تحقیق

 

مشبکی و همکاران - 1389 - موانع موجود پیش روی صنایع غذایی در استفاده از تجارت الکترونیک را موردمطالعه قراردادند و موانع تجارت الکترونیک در سه دسته از سیستم های بازخوردی منفی را موردبررسی کردند. از شیوه ی ترکیبی فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی و تاپسیس فازی برای سطح بندی موانع تجارت الکترونیک و محاسبه درجه اهمیت عوامل شکل دهنده آن ها استفاده کردند. نتایج نشان داد موانع سطح مشتری از اهمیت بیشتری نسبت به سطح تجارت برخوردار است. تعیین درجه ی اهمیت هر یک از دسته موانع در سطوح مشتری و تجاری نشان داد که هر دو سطح موانع اقتصادی بیشترین اهمیت را دارد اما؛ در سطح مشتری، موانع شناختی نسبت به موانع اجتماعی- سیاسی از درجه اهمیت بالاتر برخوردار میباشد درحالیکه این وضعیت در سطح تجارت بالعکس گزارش میشود .[12]
جعفرنژاد و همکاران - 1388 - بررسی مدل های مختلف تجارت الکترونیک و نحوه به کارگیری و مزایای استفاده از سیستم های مبتنی بر آن، برای موانع تجارت الکترونیکی درزمینه صادرات فرش دستباف ایران شناسایی شود. برای این تحقیق از پرسش نامه استفاده شد و با در نظر گرفتن طیف پنج نقطه ی لیکرت و=3 به عنوان شاخص عوامل مربوط به مدل پیشنهادی راهکاری های برای افزایش صادرات فرش ارائه گردد. درنهایت موانع تجارت الکترونیکی درزمینه صادرات فرش دستباف ایران به ترتیب اولویت به صورت زیر تعیین گردید:-1 مشکلات و موانع مربوط به زیر ساختار اطلاعاتی -2 مشکلات مربوط به زیر ساختارهای قانونی، حقوقی و امنیتی -3مشکلات و موانع زیر ساختار انسانی، آموزشی، فرهنگی و رفتاری-4مشکلات مربوط به زیر ساختارهای گمرکی، بازرگانی و مالیاتی -5 مشکل اینترنت -6 مشکلات مربوط به زیر ساختارهای فنی و سختافزاری -7مشکلات مربوط به زیرساختارهای مالی و نرمافزاری .[13] آبراها - 2003 - در مورد اهمیت تحلیل رفتار کاربران و چندین کاربرد عملی آن بحث میکند. برای آنالیز از آنالیز فازی و الگوریتم خوشه بندی فازی برای بررسی رفتار مختلف بازدیدکنندگان استفاده کرده است. نتایج نشان داد که اطلاعات مفیدی از دادههای خوشهبندیشده به دست آید. خوشهبندیFCM نتایج بیشتری نسبت به روشSOM نشان داد. همچنین i-Miner نتایج بهتری با کمترین میزان RMSE را داشت .[14]

روششناسی تحقیق

این پژوهش ازنظر نتیجه اجرا و هدف، کاربردی و ازنظر جمعآوری دادهها و اطلاعات و آزمون فرضیههای پژوهش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش، افرادی هستند که در شهر ارومیه زندگی میکنند و از سایت فروش اینترنتی ایرانمهر خرید میکنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید