بخشی از مقاله

مقدمه

معرفی تجهیز مدارتراک یکی از تجهیزات بحرانی در صنعت حمل و نقل ریلی که از نظر ایمنی بسیاز حائز اهمیت میباشد، تجهیز مدار خط - مدار تراک - میباشد. یکی از اصلیترین وظایف مدارتراک تشخیص و آشکارسازی قطار است. به عبارتی یک مدارالکتریکی جهت تشخیص وجود قطار برای کنترل مستقیم و غیرمستقیم سیستمهای ایمنی مانند سیستمهای سیگنال، سیستمهای تعویض سوزن و ... از طریق تشکیل مدار الکتریکی با ریل و اتصال کوتاه آن به وسیله محورهای وسایل نقلیه ریلی میباشد.

سه نوع مدار تراک DC، فرکانسی و ایمپالسی در حال حاضر در صنعت حمل و نقل ریلی موجود است . با توجه به اهمیت مدارتراک فرکانسی و قابلیتهای آن مانند مقاومت در برابر اغتشاشات الکتریکی، مناسب برای پیاده سازی تبادل اطلاعات با قطار، حذف عایقهای فیزیکی در تمام طول تراکهای ساده، امکان جداسازی منابع فرستنده و گیرنده از واحدهای خط، در مقایسه با دونوع دیگر مدارتراک به عنوان تجهیز مورد تحلیل در این مقاله انتخاب شده است.

در این مقاله ناحیه خراسان به عنوان یک ناحیه پر اهمیت از نظر تعداد خطوط علائمی ایستگاه و تعدد قطارهای زیاد در این مسیر انتخاب شده است و بعد از تحلیل آمار خرابی ثبت شده - آمار مربوط به 9 ماهه ابتدایی سال - 93 تجهیزات علائمی موجود در این ناحیه، مشخص گردید که تجهیز مدار تراک از بین سایر تجهیزات دارای بیشترین آمار خرابی ثبت شده میباشد به همین دلیل تحلیل ریشهای عیوب به روش PROACT را برای این تجهیز خاص در این ناحیه مورد بررسی قرار دادیم.

روش تحقیق

تجزیه و تحلیل ریشه ای عیوب تجزیه و تحلیل و ریشهیابی عیوب  روشی سیستماتیک جهت شناسایی و جلوگیری از رخدادهای ناخواسته قبل از وقوع میباشد. در واقع RCFA با پرداختن به علت بوجود آورنده خرابیها، توانایی ارائه اقدامات اصلاحی مناسب در جهت پیشگیری از وقوع مجدد آنها را دارد، لذا میبایست چراهایی را که موجب رسیدن به ریشه خرابیها میشوند بصورت دقیقتری مورد ارزیابی قرار داد.

بطور کلی برای مشخص نمودن علت اصلی یا ریشه معایب مراحل زیر صورت میپذیرد : -1علامت، نشانه یا عارضه-2مسئله -3  علت اصلی یا ریشه علت ریشه ای خرابی، اصلی ترین علت خرابی است که امکان تشخیص آن به صورت منطقی وجود دارد و مدیریت ان را برای تعمیر کنترل می نماید. تحلیل علت ریشه ای خرابی از روش های اصلی افزایش قایبلیت اطمینان است، که اگر با استفاده از تکنیک های معروف حل مسئله و در قالب گروه منسجم و هماهنگ انجام شود بسیار مؤثر خواهد بود.

نکته حائز اهمیت این است که پس از کشف و شناسایی ریشه اصلی خرابی، میبایست اقدامات مقتضی در اسرع وقت و با توجه به امکانات موجود صورت پذیرند. پیاده سازی واجرای RCFA در پنج فاز صورت میپذیرد که عبارتند از : – 1 جمع آوری اطلاعات– 2 ارزیابی – 3 اقدامات اصلاحی – 4 پشتیبانی– 5 پیگیری فاز : 1 جمع آوری اطلاعات  جمع آوری اطلاعات میبایست بلافاصله پس از بروز عارضه خرابی انجام شود. اطلاعات جمع آوری شده باید شامل وضعیتهای قبل از خرابی، حین خرابی، و بعد از آن بوده و عوامل محیطی و انسانی نیز درآن مد نظر قرار گرفته شوند. در این مرحله باید سعی گردد تا از شواهد فیزیکی موجود استفاده شود، بعنوان مثال عکسبرداری از ناحیه علت خرابی گام موثری محسوب میشود .در خاتمه یک بازبینی جهت صحت اطلاعات کسب شده ضروری میباشد.

فاز 2 ارزیابی

هدف از انجام این فاز، ارزیابی یافتههای بدست آمده از مرحله قبل برای تعیین نوع خرابی میباشد. بطور کلی در این مرحله نوع علت خرابی مشخص میگردد . مهمترین علل خرابیها عبارتند از : ریشههای فیزیکی خوردگی ، زنگ زدگی ، ارتعاش ، نشتی و .... ریشههای انسانی خطاهای اپراتوری ، عدم مهارت پرسنل ، آموزش نامناسب و .... ریشههای پنهان - : - Latent roots سوء مدیریت ، رویههای اشتباه ، خطاهای طراحی و .... علتهای خرابی را میتوان به صورت فیزیکی، انسانی یا پنهان دسته بندی کرد: علت فیزیکی بیان کننده علت خرابی یک دارایی - توضیح فنی برای چرایی خرابی یا شکست تجهیزات - است. علت انسانی شامل خطاهای انسانی - غفلت یا ارتکاب خطا - که منجر به خطای فیزیکی میشود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید