بخشی از مقاله

چکیده

زلزله شاخص ترین بلای طبیعی باخسارت وهزینه های بسیارجانی ومالی است که فکران هم کافی است تاانسان رادچارنگران ی واضطراب کندبخصوص اگردرمنطقه زلزله خیز هم باشد. ایران از جمله کشورهای زلزله خیزاست که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی ،اقلیمی و مکانی خوددرمعرض زم ین لرز ه ها ی متعددوشدید قراردارد.بنابراین مطالعات لرزه خیزی در کشورحائزاهمیت است. شهرشهرضاباتوجه به قرارگرفتن درپهنه ساختاری سنندج-سیرجان ونزدیکی باپهنه زاگرس مرتفع ،دارای گسل های متعددی نیزمی باشدوخطرزمین لرزه دران بالا می باشد.باتوجه به ساختارسنتی شهروسابقه زمین لرزه ها ی متعددمطالعات لرزه خیزی دران ضروری به نظر می رسد.

1 -مقدمه            

2 -بررسی گسل های مهم اطراف شهرضا
روش استفاده شده در این تحقیق روش HAZARD US  می باشد. این شهرضادارای سابقه بروززمین لرزه های تاریخی می باشد .ازسال 1928 روش که در حقیقت دستورالعمل نرم افزار می باشد ، اگرچه بسیار کامل و به    میلادی تاکنون حدودچندصدزلزله بابزرگی  2 الی 6.5 ریشتردرشهرضا اتفاق تفصیل مستند شده است ولی با توجه به اینکه نرم افزار برای ایالات متحده    افتاده است .که لزوم بررسی وضعیت لرزه ای وتحلیل خطرپذیری این آمریکا خصوصی سازی شده است ، امکان استفاده از نرم افزار در مناطق دیگر    شهررامشخص می کند .

[1] باتوجه به سابقه لرزه خیزی شهرضا وباتوجه به وجود ندارد. بنابراین از نرم افزار SELENA استفاده شده است . با توجه به    اینکه مهم ترین قدم درمطالعات لرزه ای شناسایی گسل ها می باشد،اهمیت عدم دسته بندی مناسب سازه های موجود از تقسیم بندی سازه ها در    شناسایی گسل های این محدوده مشخص می شود .باپردازش تصاویرماهواره HAZUS  استفاده شده است    .منظورازاین تحقیق تحلیل لرزه خیزی    ای،مطالعات صحرایی و به کارگیری کهلرزه های ثبت شده درشعاع شهرضادراثرزلزله طرح استاندارد    2800 ایران می باشد .با توجه به اطلاعات    صدکیلومتری شهرضاوضعیت گسل های ان بررسی شده است.

در این بدست امده واطلاعات قبلی با استفاده از    نرم افزار SELENA وپارامترهای محدوده تعداد زیادی گسل از جمله  22  گسل فعال مهم شناسایی شده لرزه خیزی شهر شهرضا میزان خسارات مناطق 9 گانه شهرشهرضا تعیین می است.این گسل هاده ها تا صد هاکیلومتر درازا دارند .از 22 گسل شناخته شده گردند. در اطراف شهرضاگسل هایی که دارای طول بیشتر از    80  کیلومتر هستند جهت محاسبات و تحلیل خطر لرزه ای انتخاب شده است.

این گسل ها به شرح زیرند:              

- الف - گسل شمال شهرضا : - F37 - این گسل با طول نزدیک به 130 کیلومتر درازا در جنوب منطقه قرار گرفته است .انتهای جنوب غربی این گسل در شهر گندمان به گسل F53 میرسد در این گسل میزان حداکثربزرگی زمین لرزه احتمالی 7.2 ریشتروبیشینه شتاب افقی .32شتاب ثقل زمین به دست امده است .[1]

- ب - گسل شهرضا - : - F44گسل شهرضا با روند NW-SE وسازوکارمعکوس و امتدادلغزراستگردمرز غربی ارتفاعات شهرضا را تشکیل میدهد . در این گسل میزان حداکثر بزرگی زمین لرزه احتمالی 7.28 ریشتر و بیشینه شتاب افقی .36 شتاب ثقل زمین بدست امده است .[1]

- پ - گسل دهاقان : - F54 - گسل دهاقان با روند NW-SE و با سازوکارمعکوس وامتداد لغزراستگردمرزغربی ارتفاعات شهرضارا تشکیل می دهد . در این گسل میزان حداکثر بزرگی زمین لرزه احتمالی 7.33 ریشترو بیشینه شتاب افقی .34 شتاب ثقل زمین بدست امده است .

3 -انتخاب وروش نرم افزار

در این مطالعه از نرم افزار SELENA ver6 استفاده شده است . این نرم افزار برپایه اصول روش HAZUS نوشته شده است و در سال 2007 با همکاری اسپانیا و نروژ تولید گشته و در سال 2010 نسخه 5 آن ارائه گردیده است. نرم افزار بصورت رایگان بوده و تحت زبان برنامه نویسی MATLAB اجرا می گردد. سازه ها به انواع و کاربری های مختلف تقسیم شده اند و اطلاعات هر منطقه از داده ها و سرشماری های سال 1392 مرکز آمار ایران و نقشه GIS شهر شهرضابدست آمده است. این اطلاعات شامل زیربنای سازه هابه تفکیک نوع سازه هاشامل سه نوع سازه های اجری،بتنی وفولادی برای 6 نوع کاربری شامل کاربریهای اداری،اموزشی،خدماتی، بهداشتی،مسکونی وتجاری با طبقه بندی تعدادطبقات 3-1 سقف ، 8-4 سقف و 8 سقف به بالاانجام شده است.

همچنین جمعیت ،نوع خاک و شتاب طیفی مشخص شده است واثرمیرایی سازه هاباروش ذکرشده در FEMA 440 اعمال می گردد.منحنی ظرفیت ازجداول HAZUS بدست امده ودرنهایت عملکردسازه تعیین می گردد.با توجه به اطلاعات بدست امده واطلاعات قبلی زیربنای اسیب دیده وهمچنین تعدادافراداسیب دیده تعیین می گردند .درقدم بعدی نسبت اسیب متوسط برای هریک ازسازه هاومناطق بدست می اید.نمودارهای اسیب پذیری به تفکیک مناطق ارایه می شوند .جهت ارایه نتایج ازنرم افزار ARCGIS 10 استفاده شده است . در ارزیابی خطرپذیری لرزه ای اطلاعات موجودمنطقه ازاهمیت ویزه ای برخورداراست.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید