بخشی از مقاله

چکیده

در این مقاله سعی شده است به تحلیل موانع و ارائه راه حل ارتقای کیفیت ساخت وسازبه صورت موردی در شهر رشت بپردازیم.در واقع هدف این مقاله بیان نقش موانع در ارتقای کیفیت ساخت وساز می باشد.مفهوم مسکن علاوه بر مکان فیزیکی، کل محی مسکونی را نیز در برمی گیرد که شامل تمامی خدمات و تسهیلات ضروری موردنیاز برای بهزیستن خانواده و طرح های اشتغال، آموزش و بهداشت افراد است .

صنعت ساختمان نقشی بنیادی درحفظ وحراست ثروت ملی کشورهادارد.ازمهمترین مواردی که باعث عدم ارتقای کیفیت در ساخت وساز می شود می توان به وجود خطاهای طراحی - خطا در محاسبه،خطا در تهیه نقشه ها،عدم توجه به جزییات اجرایی - خطاهای اجرایی - خطادرقالب بندی،خطا در بتن ریزی،خطا در ارماتوربندی - خطاهای نظارتی - عدم نظارت برعوامل اجرایی،عدم اگاهی بر روند کار ساختمان - اشاره کرد.

درپایان مقاله با توجه به نتایج خروجی ها به این نتیجه می رسیم که بین خطاهای اجرایی،طراحی ونظارتی با عدم ارتقای کیفیت ساخت وسازرابطه مستقیم ومعناداری وجود دارد.روش تحقیق پیمایشی،جامعه اماری شهر رشت با 384 نمونه - با استفاده از جدول مورگان - و شیوه نمونه گیری خوشه ای است. تحلیل برنامه ریزی با نرم افزارspss تعیین و فهرست بندی می شود. بنابراین درکلیه فرضیات ابتدانوع رابطه باآزمون همبستگی پیرسون مشخص وسپس بااستفاده ازازمون فرید من رتبه بندی انجام خواهدشد.

-1مقدمه وطرح مساله

مساله اصلی در این تحقیق شناخت مولفه های موثر برعدم ارتقای کیفیت ساخت وساز می باشد. هر ساختمان ، از لحظه تکوین فکر ایجاد آن به ترتیب مراحل برنامه ریزی ، طراحی، اجرا ، راه اندازی ، بهره برداری و نگهداری را طی می کند و بهره برداری تا وقتی ادامه می یابد که به هردلیل ، ساختمان قابلیت بهره برداری خود را از دست بدهد و قادر به انجام وظائفش نباشد و در این حالت، از چرخه بهره برداری خارج می شود. مدت زمانی که ساختمان قابل بهره برداری است ، عمر مفید آن نامیده می شود و به طور بد یهی ، چگونگی طی مراحل فوق ، در عمر مفید ساختمان تأثیر می گذارد

.هر ضعف و خطائی که در یکی از این مراحل وجود داشته باشد ، کم یا بیش ، کوتاه شدن عمر مفید ساختمان را در پی خواهد داشت و مستقیم یا غیر مستقیم بر ثروت ملی و رفاه جامعه اثر منفی خواهد گذاشت - . - 1مسکن چیزی بیش از یک سرپناه صرفا فیزیکی است و تمامی خدمات و تسهیلات عمومی لازم برای بهتر زیستن انسان را شامل می شود و باید حق تصرف نسبتا طولانی و مطمئن برای استفاده کننده آن فراهم باشد. دریافت رابطه توسعه پایدار و شهرسازی واجزای متشکله آن من جمله مسکن و مقولات متعدد مربوط به آن، موضوعی اساسی است. به طور کلی عواملی در مسکن وجود دارد که کیفیت را تعریف می کنند .اینگونه عوامل در مقیاس به شرح زیر هستند:

-1 فرم مطلوب مسکن2 -استحکام مسکن -3 امنیت مسکن -4 ایمنی، راحتی و میزان دسترسی و نیز فاصله مناسب ساکنان به تسهیلات و خدمات کالبدی 5 -دسترسی به طبیعت و فضاهای سبز باز -6 تامین تجهیزات و تاسیسات - زیرساخت ها - مورد نیاز مسکن 7 -همجواری مسکن با کاربری های سازگار.

این عوامل هفتگانه از مهم ترین معیارها و شاخص ها در تعریف و تبیین کیفیت مناسب مسکن هستند که توجه به آنها در ساخت و ساز، انجام تمامی فعالیت های زندگی ساکنان را به سهولت و کارایی مطلوب امکان پذیر ساخته و کمکی در جهت یافتن حیات زندگی پایدار شهری و ساخت و شکل مناسب برای شهر و مناطق شهری محسوب می شوند .

از سوالات اصلی این تحقیق می توان به این سوالات اشاره کرد:ایا بین خطاهای سه گانه طراحی،اجرایی،نظارت با عدم ارتقای کیفیت ساخت وساز رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد؟ایا بین ابعاد مختلف طراحی،نظارت واجرا با ارتقای کیفیت ساخت وساز رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد؟

.3مواد و روشها:

-1-3ویژگیهای جغرافیایی جامعه مورد مطالعه

شهر رشت در محدوده بین 49 درجه و 35 دقیقه و 45 ثانیه طول شرقی و 37 درجه و 16 دقیقه و 30 ثانیه عرض شمالی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد .مساحت آن حدود 10240 هکتار است .این شهر از شمال به بخش خمام، از جنوب به دهستان لاکان و شهرستان رودبار، از غرب به صومعه سرا و شهرستان شفت و از شرق به بخش کوچصفهان و سنگر محدود میشود .رودخانه زرجوب از جهت شرق و شمال شرقی و گوهررود از جانب جنوب و غرب، شهر رشت عبور می کند .فاصله رشت از تهران 325 کیلومتر است

این شهر با جمعیت 557336 نفر در سال 1385 حدود 23 4 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده است. رشت به عنوان بزرگترین نقطه شهری در حاشیه جنوبی دریای خزر، و جزء شهرهای در رده جمعیتی 500 هزار تا 1 میلیون نفر و مرکز سیاسی - اداری استان گیلان میباشد

شهر رشت در طی سالها چالشهای زیادی را در راه توسعه خود دیده است که این چالشها سرانجام به ناپایداری منجر می شود.به دنبال عدم توانایی مسئولان شهری در پاسخ به نیاز روز افزون جمعیت شهری و تداوم گسترش فضایی شهر،عدم تعادل اکولوژیکی ان ملموس گشت.بدین ترتیب محی های ناسالم مسکونی در حاشیه شهر با تراکم جمعیت بسیار زیاد و سطح پایین بهداشت و ایمنی بوجود امدند.

شکل - - 1، نقشه موقعیت جغرافیایی شهر رشت در شهرستان، استان و کشور

-2-3سوالات ،روش انجام پژوهش و جامعه اماری:

روش انجام این تحقیق، روش کمی می باشد.اطلاعات این پژوهش با استفاده از روش کمی و تکنیک پیمایش و ابزار پرسشنامه گردآوری می شود.ضرورت کاربرد روش پیمایش از این رو است که "نگرش ها غالبا موضوع پیمایش هستند"

تحقیق پیمایشی » روشی است برای گرداوری داده های که در آن از گروه های معینی از افراد خواسته می شود به تعدادی پرسش مشخص - که برای همهی افراد یکسان است - پاسخ دهند. بمنظور دستیابی به داده های پژوهشی در تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده گردیده است. همانطور که می دانیم»» با طرح پرسشهای پژوهش، انتخاب یک یا چند استراژی پژوهشی، تصریح مفروضات هستی شناختی و شاید تعیین فرضیه ها، قدم بعدی: در تدوین طرح پژوهش این است که تصمیم بگیریم داده های لازم برای پاسخگویی به پرسشها را چگونه گرداوری کنیم. 

از جمله سوالهای اصلی این تحقیق می توان به این سوالات اشاره کردایا بین خطاهای اجرایی،طراحی ونظارتی با عدم ارتقای کیفیت سازه رابطه ی مستقیم و معناداری وجود دارد؟ایا نظارت صحیح بر اجرای ساختمان رابطه ی مستقیمی با ارتقا کیفیت ساخت وساز دارد؟ایا روش نمونه گیری نیز نمونه گیری هدفمند بوده است و محقق به سراغ پاسخگویانی رفته است که در گذشته و حال به طور مستقیم با سیاستهای شهری در ارتباط بوده اندکه جمعا 384 نمونه از جدول مورگان براورده شده است

از تعداد 384 نفر پاسخگو 192 نفر زن 50 - درصد - و 192 نفر مرد - 50 درصد - جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شده اند. در این بخش از پژوهش، با توجه به فرضیات تحقیق، متغیرهای لازم جهت آزمون هرفرضیه انتخاب و بر اساس نوع متغیرها، آزمون آماری مناسب انتخاب و پس از تجزیه و تحلیل متغیرها و تفسیر آزمون ها، اقدام به آزمون فرضیات می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید