بخشی از مقاله

خلاصه

امروزه با توجه به نقش پر اهمیت اطلاعات و فرآیندها در سازمان های بزرگ، عدم وجود فرایندها، استانداردها و راهکارهای مناسب جهت تجمیع، طبقه بندی و تحلیل اطلاعات مشکلی جدید محسوب می شود. به این دلیل که، حجم بسیار بالای اطلاعات، پیچیدگی فراوانی در زمینه تصمیم سازی و برنامه ریزی ایجاد می نماید.مناسب ترین راه حل برای این مشکلات، ایجاد یک سامانه جامع اطلاعاتی بر پایه فناوری اطلاعات می باشد که با بهره گیری از ابزارهای هوش تجاری - Business Intelligence - ، فرایندها و راهکارهای مدیریت و تصمیم سازی را فراهم می آورد. هوش تجاری یکی از جدیدترین مباحث و روش های توسعه سازمان و تحلیل عملکرد می باشد. هوش تجاری به مدیران سازمان ها کمک خواهد نمود تا با بررسی دقیق شرایط و عملکرد سازمان در کلیه بخش های تحت نظارت خود، سریع ترین و دقیق ترین تصمیم ها را در جهت افزایش میزان بهره وری سازمان اتخاذ نمایند. این سیستم ها با تحلیل و آنالیز اطلاعات و ارائه گزارشات جامع و متنوع به شکل نمودارها، چارت ها، جداول و ... نقش بسیار مهمی در جهت مدیریت عملکرد سازمان ها و فرایند تصمیم گیری و برنامه ریزی ایفا می نمایند.

انجام عملیات مکانیزاسیون در حال حاضر با وجود نرم افزارهای تحت شبکه و یکپارچه سازی اطلاعات در بانک های اطلاعاتی و استفاده های عملیاتی و گزارشی مدیران مجموعه تنها با استفاده از شبکه نمودن سیستم های یک اداره با یکدیگر بدون توجه به بعد مکانی و زمانی است. با توجه به اینکه به کار گرفتن منابع سخت افزاری و نرم افزاری و نوع شبکه ای که ما در انجام مکانیزاسیون یک اداره در نظر میگیریم تاثیر به سزایی در مباحث امنیت، هزینه، زمان پیاده سازی و سرعت شبکه ی ما دارد لذا در این تحقیق با استفاده از فرایند تحلیل سلسه مراتبی AHP و با نرم افزار expertchoice گزینه های مورد نظر خود را با استفاده از نظرات کارشناسان فناوری اداره مشخص می نماییم.

کلمات کلیدی: تحلیل سلسه مراتبی، AHP، Virtualization، Cloud computing

مقدمه

پژوهش به فرآیندی اشاره دارد که برای گردآوری و تحلیل دادهها استفاده میشود، تا فهم ما نسبت به موضوع مورد مطالعه افزایش یابد. تجزیه و تحلیل دادههای جمع آوری شده با ابزارهای معتبر، یکی از پایههای اصلی هر مطالعه و بررسی است. پس از گردآوری داده ها، مرحله جدیدی از فرآیند تحقیق که به مرحله تجزیه و تحلیل دادهها معروف است، آغاز میشود. این مرحله در تحقیق اهمیت زیادی دارد؛ زیرا نشان دهنده تلاش ها و زحمات فراوان گذشته است. در این مرحله با استفاده روشهای مختلف و با تکیه بر معیار عقل سعی میکند داده ها را در جهت آزمون فرضیات و ارزیابی آن مورد بررسی قرار دهد. در این ارائه به تجزیه و تحلیل دادههای حاصل نظرات کارشناسان اداره امور اجرایی فناوری اطلاعات اداره کل امور مالیاتی استان قم و مقایسه زوجی پرداخته می شود در ابتدا نرخ ناسازگاری مقایسات زوجی بررسی می گردد و پس از تحلیل کلیه نظرات مقایسه زوجی، رتبه بندی نهایی گزینه ها و معیارها بدست می آید.

تحلیل سلسله مراتبی AHP

مدل AHP اولین بار توسط توماس . ال . ساعتی - - Thomas L . Saaty عراقی الاصل در دهه 1970بکار گرفته شد. این در حالی است که امروزه این مدل از جمله مهم ترین مدل های کارا در برنامه ریزی ها با ابعاد گوناگون کارآیی یافته است. فرایند تحلیل سلسله مراتبی یکی از معروفترین فنون تصمیم گیری چند معیاره است که این فرایند منعکس کننده رفتار طبیعی و تفکر انسانی است. این تکنیک، مسائل پیچیده را بر اساس آثار متقابل آنها مورد بررسی قرار میدهد و آنها را به شکلی ساده تبدیل کرده و به حل آن میپردازد . فرایند تحلیل سلسله مراتبی در هنگامی که عمل تصمیم گیری با چند گزینه و معیار تصمیم گیری روبروست میتواند استفاده گردد. معیارهای مطرح شده میتواند کمی و کیفی باشند. اساس این روش تصمیم گیری بر مقایسات زوجی نهفته است. تصمیم گیرنده با فراهم ساختن درخت سلسله مراتب تصمیم گیری کار تحلیل را شروع می کند. در سطح صفر هدف تصمیم گیری قرار می گیرد و در سطح اول شاخص ها - معیارها - و در سطح دوم نیز گزینه ها جهت اولویت بندی قرار دارند که ممکن است با توجه به نوع مساله تعداد سطوح معیارهای اصلی و فرعی بیشتر باشد.

ساختار سلسله مراتبی شامل چهار سطح می باشد که سطح اول را هدف و سطح دوم را معیارهای اصلی، سطح سوم را معیارهای فرعی و سطح چهارم گزینه ها تشکیل داده اند. که از روش AHP برای تعیین اوزان معیارها و گزینه ها استفاده می شود. در روش AHP مقایسه زوجی بین هر کدام از سطوح معیارها انجام می گیرد و به کمک نرم افزار Expert choice پرسشنامه های مقایسه زوجی تحلیل و نرخ ناسازگاری آنها تعیین می شود. چنانچه نرخ سازگاری کمتر از 0.1 باشد مقایسه های زوجی انجام گرفته شده قابل قبول می باشد. بیایید موضوع را از کلمات بسیار مهم "تصمیم" و "مدیریت" آغاز کنیم . مهمترین کاری که یک مدیر می بایست انجام دهد " تصمیم گیری" است. و اصولا تمام ما انسانها همواره در حال تصمیم گیری می باشیم، زیرا زندگی خویش را مدیریت می کنیم. موفقیت و یا شکست انسان یا یک مدیر، دقیقا بستگی دارد به درستی تصمیماتی که توسط وی اخذ شده است. روشهای تصمیم گیری چند معیاره - MCDM - متنوع هستند و عبارتند از AHP، ANP، SAW، TOPSIS، ELECTRE، PROMETHE پس در نهایت می توان گفت که تحلیل سلسله مراتبی یا AHP یکی از روشهای تصمیم گیری چند معیاره می باشد که اتفاقا از پر کاربردترین ها می باشد AHP .مخفف عبارت Analytical Hierarchy Proccess به معنای فرآیند تحلیل سلسله مراتبی می باشد.

کاربردهای روشAHP

روش تحلیل سلسله مراتبی به عنوان یک روش پر کاربرد در زمینه تصمیم گیری های شخصی و گروهی - سازمانی - ، برای حل مسائل بدون ساختار در زمینه های مختلفی چون مدیریت، سیاست، اقتصاد، علوم اجتماعی، پزشکی، مهندسی، ژنتیک، جغرافیا و خلاصه در هر جایی که نیاز به تصمیم گیری علمی است، به کار رفته است. روش AHP روشی انعطاف پذیر بوده و می توان گفت که دو کار برای ما انجام می دهد:

-1 پیدا کردن اهمیت نسبی شاخص ها - وزن شاخص ها - و رتبه بندی آنها از ارجح ترین - با اهمیت ترین - به کم اهمیت ترین

-2 رتبه بندی گزینه ها - آلترناتیوها - و انتخاب بهترین آنها در راستای هدف تصمیم گیری

چگونگی به کار گیری روش AHP

در این روش، همانند روشی که مغز انسان هنگام تصمیم گیری در پیش می گیرد، به تصمیم گیران کمک می شود تا اولویت ها را بر پایه اهداف، دانش و تجربه خود تنظیم کنند؛ به گونه ای که احساسات و قضاوت های خود را به عدد تبدیل نمایند. برای حل مسائل با روش تحلیل سلسله مراتبی، در آغاز لازم است ساختار سلسله مراتبی یا طرح سلسله مراتبی ترسیم شود در حالت کلی این روش بر پایه سه اصل زیر ساخته شده است: اصل اول- اصل کشیدن درخت - طرح - سلسله مراتبی اصل دوم- اصل تدوین و تعیین اولویت ها اصل سوم- اصل سازگاری منطقی قضاوت ها

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید