بخشی از مقاله

چکیده

در سال های اخیر شاهد نوع جدیدی از جنگ ها و خصومتهای دشمنان هستیم، هدف نهایی دشمن حذف و انهدام حداکثری و سریع زیرساختهای اساسی کشور، در سطوح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی است که بجز داشتن آمادگی قبلی، امکان رهایی از آن ها مسیر نخواهد شد. اعمال تحریم های اقتصادی یکی از شگردهای خصمانه دشمن است. و فناوری نقش بسیار مهمی در تاثیرگذاری تحریم ها دارد که بواسطه آن مؤلفههای تهدیداتکاملاً دچار تغییر و تحول اساسی و محتوایی شدهاند. از این رو عنصر فناوری در درون تهدید یک عنصر اساسی بوده و رابطهی مستقیم با ماهیت و قدرت تهدید دارد.

در کشور ما رسانه ملی از جمله بزرگترین ثروتها و سرمایههای ملی بوده و جایگاهی حاکمیتی و بسیار گسترده و چند وجهی دارا می باشد. در این پژوهش که بصورت توصیفی - تحلیلی است، سعی شده از روش میدانی و مطالعات کتابخانه ای، داده ها جمع آوری و با بکارگیری تکنیک SWOT به تحلیل و ارزیابی مولفههای مصونیت ساز زیرساخت های فناوری رسانه ملی پرداخته شود تا فناوری رسانه ملی تاب آوری بیشتری در تهدیدات اقتصادی داشته باشد. بدیهی است رسانه ملی با حضور گسترده تر در فضای مجازی و گسترش ارتباطات زمینی و حمایت از پروژه های تولید داخلی در کاهش اثرات تحریم های سیاسی و اقتصادی موفق تر خواهد بود .

کلمات کلیدی : رسانه ملی، تحریم ، مصونیت سازی، SWOT

مقدمه

در عصر حاضر تهدیدات، هوشمند، سیستمی، متمرکز بر سیستم فرماندهی،کنترل است . مدل جدید هدایت و فرماندهی جنگهای آمریکا به مراکز ثقل یک کشور حمله می کند که در صورت انهدام هر یک از مراکز ثقل، پیکره وکالبدِ کشور مورد تهاجم فلج شده و قادر به ادامه فعالیت و حیات نباشد. با اهمیتترین جایگاه در این روش حمله به رهبری سیاسی، مراکز اصلی تصمیم گیریهای کلان سیاسی و نظامی، از جمله سازمانهای صدا و سیما به منظور قطع ارتباط فرماندهی با مردم و نیروهای نظامی است.

بدون وجود سیستم ارتباطی پیشرفته تصور یک جامعه توسعه یافته ممکن نیست . رسانهها پایه و اساس توسعه هستند و به وسیله رسانهها سطح فرهنگ و آگاهی همگانی افزایش می یابد و این افزایش آگاهی و ارتقای فرهنگی، عمدتا، سبب توسعه اقتصادی و اجتماعی می شود. در کشور ما هم رسانه ملی با توجه به ماهیت حاکمیتی خود ماموریت برقراری ارتباط رهبری و مسئولین با مردم را برعهده دارد. و در حوادث و مواقع بحران کانال ارتباطی مسئولین با مردم میباشد. بنابراین رسانه ملی جایگاه مهمی در بین رسانه ها دارد و توجه ویژه به رسانه ملی و مصون سازی این پل ارتباطی از ضروریات حفظ نظام است .

در سازمان هایی مثل رسانه ملی ایجاد و نشر فرهنگ، خبر و پیام، تولید محتوا و شیوه ای که بتواند اثرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود را داشته باشد جزء وظایف اصلی محسوب می شود . با عنایت به اهمیت تولید محتوا و پیام و به کارگیری انرژیهای فراوان جهت اثر گذار بودن رسانه، اگر نتوان این پیام را به شیوهای سهل و آسان به مخاطب منتقل نمود، تمامی تلاشها عبث و بیهوده خواهد بود، استفاده از فناوریهای نوین و بکارگیری دانش روز دنیا در ایفای این نقش از اهمیت بالایی برخوردار است.

در چرخه اثرگذاری رسانه، توزیع پیام به شیوهای آسان دارای اهمیت پایا پای با تولید پیام است . وظیفه انتقال و توزیع پیام منوط به بکارگیری فناوری و زیرساخت های فنی میباشد. در سالهای اخیر با پیشرفت سریع فناوریهای رسانهای، نقش فناوری در تولید محتوی نیز بسیار چشمگیر شده است .از آنجا که به فرموده مقام معظم رهبری با وضع تحریم های خصمانه علیه کشور، با جنگ اقتصادی مواجه هستیم و باید زیرساخت های حیاتی مصون سازی شوند.

یکی از زمینه های موثر تحریم ها، ممانعت از انتقال فناوری و دانش فنی می باشد. در این پژوهش با هدف کاهش آسیب پذیری رسانه ملی و استمرار فعالیتها و خدمات زیربنایی آن در شرایط ناشی از جنگ اقتصادی به بررسی مولفههای مصون سازی فناوریهای رسانه ملی با رویکرد پدافند اقتصادی پرداخته می شود. بنابراین مسئله اصلی این پژوهش تحلیل و ارزیابی عوامل موثر بر تحلیل و ارزیابی مولفه های موثر در مصونیت فناوری رسانه ملی با رویکرد پدافند اقتصادی کاهش آسیب پذیری فناوری رسانه ملی در شرایط تحریم است و بعد شناسایی راهکارهایی برای کسب آمادگی برای مواجه با تحریمهای فناوری میباشد.

بیان مسئله

امروز تهدیدهای متنوعی کشور را در برگرفته و هرچند به تعبیر مقام معظم رهبری تهدیدات نظامی به اندازه ای عقب رفته و پایه های میز تهدید نظامی شکسته است ولی حوزه های دیگری در شکل تهدیدهای فناوری محور، مردم محور و از همه مهمتر تهدید اقتصادی خودنمایی میکند - جلالی،. - 1393 بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رسانه ملی بنا به دلایل گوناگونی از جمله به بهانه حقوق بشر شامل تحریمها و تهدیدهای کشورهای غربی قرار گرفته است.

تحریم های که از سال 1391 بر علیه ایران شروع شدند و بدنبال ایجاد بحران اقتصادی در کشور بودند از طریق تهدیدات اقتصادی از جمله قطع خدمات ماهواره ای - چه در داخل کشور و چه در سطح بین الملل - ، عدم صدور گواهی مصرف کننده نهایی2 به مقصد ایران و عدم فروش تجهیزات به ایران، عدم ارائه خدمات پس از فروش و عدم انجام تعمیرات تخصصی تجهیزات و بسیاری موارد دیگر رسانه ملی را نیز شامل شدند.

تشخیص و آشکارسازی تهدیدها، مخاطرات اقتصادی، کاهش آسیبپذیریهای تهدیدزا در حوزهی اقتصاد، مصونسازی فناوری رسانه ملی در مقابل تهدیدهای اقتصادی دشمن، ایجاد بسترهای لازم برای مدیریت سریع و هوشمند مخاطرات و بحرانهای اقتصادی ایجاد شده توسط دشمن، تداوم کارکردهای ضروری، تضمین تامین پایدار و بلند مدت نیازهای اساسی از جمله اهداف مد نظر در انجام این تحقیق بوده است بنابراین مسئله اصلی را میتوان بصورت مشخص کردن عوامل موثر بر مصونیت و کاهش آسیب پذیری فناوری رسانه ملی در شرایط تحریم بیان نمود.

اهمیت و ضرورت تحقیق

فکر نظامی آمریکایی ها در حوزه جنگ تغییرات اساسی کرده است. یک عنصر به عنوان رسانه در جنگ ها بوجود آمده که نقش بسیار اساسی در تغییر ماهیت و شکل استراتژی جنگها داشته است. در گذشته از رسانه به عنوان پشتیبان جنگ نظامی استفاده میشد ولی امروزه ابزار رسانه به شکلی گسترش پیدا کرده که در کنار آن مفاهیم جدیدی بوجود آمده که قدرت رسانه را نسبت به قدرت نظامی در بعضی جاها کاهش و در برخی موارد افزایش داده است و در استراتژی جدید آمریکاییها محور اساسی عملیات رسانه ای، جنگ نرم و عملیات گواهی مبدأ سندی است که به درخواست صادرکننده یا نماینده قانونی وی برای تعیین مبدأ یک کالای صادراتی توسط واحد مجاز صدور این گواهی صادر می گردد.

از نظر استانداردهای گمرکی، تشخیص مبدأ یک کالای صادراتی فرآیندی پیچیده و بحث برانگیز است، اما با این وجود این امر پایه ای اساسی برای تعیین تعرفه ها و سایر شاخص های مهم تجارت فرامرزی به شمار می رود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید