بخشی از مقاله

به رغم مزیت های مختلف موجود برای صنایعدستی، هنوز هم نیاز به کاوش و شناسایی فرصتها و چالشهای مختلف پیشرو، برای رقابت در سطح ملی و همچنین در بازارهای جهانی وجود دارد. این مقاله با استفاده از روش تحلیل SWOT ارزیابی جامعی انجاممیدهد و نقاط ضعف، قوت، فرصتها و تهدیدهای صنایعدستی را تجزیه و تحلیل میکند و به ارائهی راهبردهایی برای توسعهی صنایع-دستی میپردازد. تحلیل SWOT در صنایعدستی میتواند در بهینه کردن تولیدات صنایعدستی، گسترش تولیدات، توسعهی خدمات صنایعدستی، ترویج پیشرفتهای هنر-صنعتی، افزایش درآمد هنرمندان و صنعتگران مشغول در این بخش و ایجاد مبناهای اقتصادی بهتر برای ساختارهای صنایع دستی را منجر شود. این مقاله به چالشهای معاصر و همچنین دامنهی صنایعدستی ایران تمرکز دارد. در نتیجه به ارائهی پیشنهادهای مناسب به منظور ایجاد صنعت بازار محورتر و پایدار در آینده میپردازدنهایتاً،. امید است که این تحقیق مرجعی برای تصمیمگیری در توسعهی صنایع دستی ارائه دهد و باعث پیشرفت پایای آن شود.

سوات - SWOT - یک واژهی اختصاری برای قوتها - - strengths، ضعفها - - weaknesses، فرصتها - - opportunities و تهدیدها - - threats است. ماتریس سوات، یک ابزار برنامهریزی استراتژیک است که برای ارزیابی قوتها، ضعفهای یک سازمان، فرصتها و تهدیدهای محیطی رویاروی آن به کار برده میشود. تحلیل سوات در نظر دارد قوتها و فرصتها را به حداکثر برساند، تهدیدهای بیرونی را به حداقل برساند، ضعفها را به قوتها تبدیل کند و مزیت فرصتها را به موازات به حداقل رساندن توامان ضعفهای درونی و تهدیدهای بیرونی کسب کند. در رابطه با تحلیل سوات صنایع دستی نیز میتوان به بیان نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای این صنایع پرداخت - خورشید و رنجبر، . - 1389 صنایع دستی ایران، به عنوان صنعتی مستقل و بومی، شاخصترین هنر کاربردی ایران و یکی از سه قطب برتر صنایعدستی جهان، ریشههای عمیق و استوار در فرهنگ غنی و بارور ایران اسلامی داشته است. صنعتگران دستی ایران با خلق آثار برجسته و شاهکارهایی از انواع صنایع دستی که هماکنون زینتبخش گنجینههای بزرگ و دیگر مراکز هنری جهان است، پیوسته توجه و تحسین بازدیدکنندگان و ناقدان آثار فرهنگی را برانگیختهاند.

صنایع دستی را در یک تعریف ساده و در عین حال گویا میتوان چنین توضیحداد: صنایع دستی هم حالت کارگاهی و هم خانگی و قابلیت استقرار در شهر و روستا را دارد و بدون نیاز به تکنولوژی پیشرفته بیشتر متکی به تخصص های بومی و سنتی است و قسمت اعظم مواد اولیه مورد مصرف آن از داخل کشور قابل تهیه و تأمین است، صنایع دستی دارای ویژگی های هنری و مصرفی به طور توأمان بوده و علاوه بر داشتن جنبه های مصرفی قوی، برخوردار از بینش، ذوق، اندیشه و فرهنگ تولید کننده نیز هست و در مجموع می توان آن را یک هنر - صنعت نامید - یاوری و نورماه، . - 1386 صاحبنظران این بخش در توصیههای خود بر قابلیتها و ویژگیهای این قبیل صنایع از جمله نیاز به سرمایه اندک برای ایجاد، راهاندازی و بهرهبرداری، کاربر بودن این صنایع و نیاز به سرمایهگذاری اندک سرانه برای ایجاد یک شغل، عدم نیاز به تخصصهای فنی و حرفهای بالا و سازگاری و استفاده از مهارتهای بومی، بازار ساده فروش محصولات و بالاخره قابلیت و توانایی ایجاد درآمدزایی تکیه دارند. در ایران هنوز سرمایهگذاریای در این مورد صورت نگرفته و تنها به گذشته ارجاعاتی داده میشود و نحوه کاربرد محصولات در ادوار گذشته بررسی میشود؛ بهطوری که متاسفانه در کشور ما صنایعدستی به آرامی وارد حوزه تاریخ میشود و این یعنی دست شستن از بازار صنایعدستی. اگر نکات مثبت و متمایزکننده معرفی نشوند و نزد مصرفکنندگان ناشناخته باشند یعنی اصلا این مزیتها وجود ندارد. بنا به هر دلیلی فاقد یک جایگاه مشخص در بازارهای داخلی و خارجی در بخش صنایعدستی هستیم و لزوم دستیابی به موقعیتی مناسب، اموری را میطلبد - امیدی، . - 1392 مقالهی پیش رو پس از توضیحی مختصر دربارهی سوات، به بیان ویژگیهای صنایع دستی پرداخته و سپس بر اساس ویژگیهای مربوطه، تحلیل سوات و بیان نقاظ قوت، ضعف، فرصت ها و تهدید های پیش روی صنایع دستی بیان شده است و در پایان استراتژی برای توسعه گفته شده است.

سوات - SWOT -

یک سازمان میتواند به وسیلهی شناسایی قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها، استراتژیهایی بر اساس قوتها، حذف ضعفها و بهره برداری از فرصتها با استفاده از آنها برای مقابله با تهدیدها طراحی و تدوین کند. قوتها و ضعفها به وسیلهی ارزیابی محیط

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید