بخشی از مقاله

چکیده :

تخمین ذخیره کانسار از بخش های مهم و کلیدی است که طراحی محدوده نهایی و برنامهریزی تولید را تحت شعاع قرار میدهد. برای بررسیهای فنی اقتصادی و نحوه استخراج آتی یک ذخیره، برآورد میزان ذخیره به تقریب درست از نیازهای اصلی در بخش تصمیمگیری و مدیریت ریسک در اکتشاف و بهرهبرداری از ذخایر می باشد. کانسار مس گلچشمه، از تیپ کانسارهای مس مانتو است. در این پژوهش تخمین ذخیره و عیار این کانسار به دو روش کریجینگ و نزدیکترین همسایگی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در طی پژوهش حاضر مدل سازی این کانسار با تکیه بر داده های اکتشافی حاصل از 28 گمانه انجام شده است. بدین منظور، مدل هندسی برای هر دو زون عیاری و نوع لیتولوژی به تفکیک ساخته شده است و تناژ و عیار هر بخش محاسبه گردید.

مقدمه:

بعد از طی مراحل مختلف اکتشافی و اثبات وجود یک ذخیره اقتصادی قابل استخراج، یکی از مهمترین مراحل جهت برنامه ریزی کلی کانسارکشف شده، تخمین ذخیره ماده معدنی میباشد، چرا که یک تخمین و ارزیابی نامناسب میتواند نتایج سنگینی را دربرداشته باشد.

زمینشناسی و کانه زایی:

منطقه مطالعاتی گل چشمه در شمال غرب ورقه 1:100000 کدکن و 1:250000 تربت حیدریه - نادری و ترشیزان، - 1377، æ    در پهنهی ساختاری سبزوار در شمال گسل درونه واقع شده است - انتظاری و همکاران، . - 1394 این منطقه، قسمتی از ایالت فلززایی شمال شرق ایران به شمار آمده و این ایالت شامل کمربندهای فلززایی تکنار و کمربند فلززایی کویر سبزوار است. این محدوده، شامل کمربندی از سنگهای آتشفشانی-آذرآواری، همراه واحدهای رسوبی، سنگ آهک و میان لایههایی از توف میباشد - شکل. - 1 سنگ میزبان کانهزایی، تراکیآندزیت، آندزیت، آندزیت-بازالت در منطقه میباشند æ سن این واحدها پلیوسن تخمین زده میشود .

- Entezari Harsini et al, 2017 - کانسارهای مس مانتو - Manto - گرچهحقیقتاً یک نوع نمیباشند ولی اغلب به گروه مرکبی از کانسارها اطلاق می-شود که در آنها فرآیند جایگزینی گرمابی در آندزیتها و گاهی ریولیتها - ایگنمبریتها - موجب میباشند کهعموماً شکل هندسی تخت دارند و منطبق یا درون طبقات یا گدازهها بوده و از نوع چینهکران - Strata - bound - به حساب میآیند . - Kojima and Trista et al., 2009 - به طور کلی بافتهای چیره در کانسارهای مس نوع VRB و مانتو، پرکننده فضای خالی، رگه- رگچه ای، جانشینی و پراکنده است .

کانههای اصلی با توجه به مطالعات انجام شده، کانههای سولفیدی مس درکانسار گلچشمه شامل کالکوسیت، کوولیت، به مقدار جزئی کالکوپیریت، بورنیت، دیژنیت، تتراهدریت همراه با مس خالص میباشد که در این بین کالکوسیت بیشترین فراوانی را داراست. همچنین کانههای زون اکسیدی کانسار شامل مالاکیت، آزوریت و کریزوکلا میباشد. در منطقه مورد مطالعه شکل توده معدنی به صورت چینهکران بوده و محدوده به واحدهای سنگهای آتشفشانی با ترکیب آندزیتی می-باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید