بخشی از مقاله

چکیده

پیش بینی هزینه هاي تعمیر و نگهداري ماشین هاي مورد استفاده در واحدهاي مکانیزه کشاورزي و زمان جایگزینی آنها از نظر مدیریت اقتصادي حائز اهمیت است. جایگزینی باید برمبناي عوامل اقتصادي باشد؛ بدین معنی که جایگزینی باید در اقتصادي ترین موقعیت و نه هنگامی که دارایی فرسوده می شود انجام گیرد. این مطالعه به منظور تعیین یک مدل ریاضی مناسب که بتواند مقدار هزینه هاي تعمیر و نگهداري و زمان جایگزین کردن کمباین جاندیر955 را در شهرستان میاندوآب - واقع درجنوب شرقی استان آذربایجان غربی - حتی المقدور بصورت دقیق پیش بینی کند.

عمده ترین اطلاعات جمع آوري شده جهت انجام تحقیق شامل میزان هزینه هاي تعمیر و نگهداري، کارکرد سالانه کمباین، قیمت اقساطی و درآمد صاحب کمباین براي سالهاي 83 تا 85 بود که داده ها بصورت جدولی رسم شدند. در تفکیک اقلام هزینه، مقایسه هایی نیز بین داده ها صورت گرفت. پردازش نهایی مقادیر اطلاعات با مدل ریاضی ضربی از روش محاسبات رگرسیونی و استفاده از فرمولهاي آماري انجام شد و مدل y=6.7917x1.268  بدست آمد. سپس نمودارهاي مربوط به هزینه ها و درآمدها بر حسب درصدي از قیمت اولیه - براي امحاي تورم - رسم شد و زمان مناسب جایگزینی کمباین مربوط به این شهرستان سال نهم یا دهم تعیین شد.

نظر به اهمیت ماشینهاي کشاورزي بعنوان منبع توان در کشاورزي مکانیزه عصر حاضر، سنجش و ارزیابی و نیز تخمین هزینه هاي بکارگیري این ادوات از اولویت هاي اجتناب ناپذیر مدیریت اقتصادي واحد هاي کشاورزي می باشد. ارزیابی و پیش بینی مخارج بکار گیري ماشین آلات علاوه بر اینکه جهت برآورد دقیق هزینه هاي نهاده هاي تولیدي به منظور تعیین درآمدهاي حاصله لازم و ضروري می باشد و می تواند معیار مناسبی نیز براي تشخیص بهترین زمان جایگزینی این ادوات و ارزیابی کیفیت مدیریت فنی باشد.

هزینه هاي تعمیر و نگهداري که بخش مهمی از هزینه هاي کابرد ماشین آلات می باشند، علاوه بر موارد فوق بدلیل تأثیر قابل کنترل آنها روي کل هزینه هاي تولید حائز اهمیت اند. درایران نیز با رشد روز افزون مکانیزاسیون توجه به تخمین هزینه ها در ماشینهاي کشاورزي و بررسی زمان جایگزینی آنها در دستور کار واحدهاي مکانیزه قرار گرفته است . - 7 - هزینه ها اثر مهمی بر درآمدها دارند. براي کشاورزانی که کنترلی بر قیمتهاي فروش ندارند، درآمد بصورت یک خط مستقیم تقریباً ثابت می باشد - در این مقاله با توجه به شرایط منطقه، درآمد را بصورت یک خط مستقیم و ساعات کاري در هرسال را به طور متوسط 2000 ساعت کاري درنظر گرفتیم - . بنابراین تنها راه افزایش درآمد، کاهش هزینه هاست.

هزینه هاي ماشین به دو دسته تقسیم می شوند: هزینه هاي ثابت و هزینه هاي متغیر . - 3 - هزینه هاي ثابت مستقل از کاربرد هستند و عبارتند از:

استهلاك

غالباً بالاترین رقم هزینه ماشین بوده و برابر مبلغی است که به مرور زمان از قیمت ماشین کاسته می شود، خواه ماشین بکار گرفته شده باشد یا نشده باشد.

روشهاي محاسبه استهلاك: دراین زمینه روشهاي مختلفی وجود دارد که ما از روش خطی مستقیم استفاده می کنیم که ساده ترین روش محاسبه استهلاك می باشدو عبارت است از: D= - P‐S - /Lکه درآن P قیمت خرید، S قیمت اقساطی یا باز فروشی و L عمر مفید ماشین به سال می باشد . - 1 -

وام و بازپرداخت آن
درایران دولت با دادن وامهاي 12 درصدي - 15 ساله - براي خرید ماشین آلات کشاورزي به کشاورزان کمک می کند 20 - میلیون تومان - . این نوع وام از نوع وام افزوده می باشد که درآن کل بهره اي که باید پرداخت شود، از پیش محاسبه و به اصل پول افزوده می شود آنگاه اصل پول بعلاوه این مقدار بهره در پرداختهاي ماهانه یا سالانه مساوي بازپرداخت می شود.

سود سرمایه

همان سود بانکی - متوسط - %12 می باشد - 5 - و براي سرمایه اي که بدین ترتیب کنار گذاشته می شود و نمی توان درجایی دیگر بکار برد تا بهره ایی به آن تعلق گیرد - هزینه مصرفی براي خرید کمباین توسط مالک 10 میلیون تومان است - .

بیمه

بیمه ماشینهاي مزرعه در برابر آتش سوزي و سایر بلایاي طبیعی به دلایلی از قبیل؛ ریسک بالاي بخش کشاورزي درایران و عدم کارآیی شرکتهاي بیمه - موارد ذکر شده براي سال - 85و همچنین عدم استقبال کشاورزان مرسوم نیست - 3 - ، بنابراین درمحاسبات ما وارد نشده است.

سایبان

درایران بسیاري از ماشینهاي کشاورزي را در ساختمانهاي متروك یا طویله هاي مستعمل نگهداري می کنند دراینصورت این قسمت از هزینه ها محاسبه نمی شود - 3 -

تورم

در بررسی اثرات تورم یا رکود در مطالعات اقتصاد مهندسی، معمولاً از یک نرخ درصد سالانه اي که افزایش یا کاهش سالانه قیمتها را در یک دوره زمانی یک ساله ارائه می کند استفاده می شود. بیشتر مطالعات اقتصادي به استفاده از تخمین هایی از نرخ تورم مورد انتظاردر آینده نیاز دارند. پیش بینی دقیق نرخ هاي تورم آینده مانند برآورد جریانهاي نقدي کاري دشوار و همراه با عدم قطعیت است . - 6 - مطابق با آمار بانک مرکزي جمهوري اسلامی ایران تورم هاي سالهاي 83 تا 85 به ترتیب %15.2و%12.1و%13.6 بوده است . - 5 - براي امحاي تورم در انجام محاسبات قیمت ها برحسب درصدي از قیمت اولیه کمباین ذکر شده است . - 4 -

هزینه هاي متغییر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید