بخشی از مقاله

چکیده

این مقاله برآن است تا جلوه احادیث رضوی را در سؤالات مصاحبه های ورودی دانشگاه فرهنگیان نشان دهد. زیرا معلمی شغلی خطیر است که سرمایه گذاری در تربیت افرادی متخصص در این حیطه، سرمایه گذاری در توسعه ی کل کشور می باشد. پس بهره گیری از سخنان گهربار اهل بیت - ع - در این راستا که برترین معلمان بشریت در طول تاریخ بوده اند ضروری می باشد و ما را در اتخاذ بهترین شیوه ها جهت نیل به مقصود، هدایت می کند.

در این مسیر از کتب و شواهد علمی بسیاری استفاده شده است و مواردی از طریق مصاحبه با پذیرفته شدگان به دست آمده است.

دراین مقاله برآنیم تا نشان دهیم چگونه، احادیث مطرح شده در قرن ها پیش، امروزه مورد استناد علمی قرار گرفته و ثابت شده اند. و علاوه بر کاربرد آن ها در مسائل روانشناسی و تربیتی، اجرایی شدن بخشی از این سخنان ارزشمند را در سوالات گزینشی دانشگاه فرهنگیان مشاهده می کنیم که بسیار نوید بخش و حاکی از آینده ای روشن خواهد بود.

مقدمه

از آن جاکه همواره احادیث معصومین - ع - همه جانبه بوده، تمام جنبه های زندگی فردی و اجتماعی را در برمی گیرد و اهمیت و دقت این کار را بالاتر می برد. خود امام رضا - ع - هم اشاره فرموده اند که:»اگر مردم زیبایی های سخن - حدیث - ما را بدانند از ما پیروی می کنند. - «ناجی، - 93:1387 پس شایسته است که سطح آگاهی علمی و عملی خود را بالا ببریم و آیینه تمام نمای این سخنان گهربار در زندگی باشیم وبدانیم برای رسیدن به سبک زندگی مطلوب، بهترین کار، الگوپذیری ازاین گنجینه مثال زدنی است.

بهتراست معلمان نیز به اهمیت والای این امر بیش از پیش تأکیدکنند، زیرا اگر یک مربی در شناخت شیوه های تربیتی و تعلیمی دچار مشکل و تزلزل باشد، چگونه می تواند نسلی را هدایت کند و پرورش دهد؟ چگونه می شود آینده کشور عزیزمان را با تکیه برآینده سازان بسازد؟ پس با توجه به این سخن امام صادق - ع - که فرموده اند:»اگر به مشرق بروید و اگر به مغرب بروید و بخواهید علم صحیحی پیدا کنید، در هیچ نقطه زمین آن را نمی یابید مگر در خانه ما اهل بیت پیغمبر - علیهم السلام -

برآنیم تا روش های تربیت، تعلیم و تعلم را در احادیث امام رضا - ع - »که عالم آل محمد نام گرفته اند - «محمدزاده، - 95:1388 بیابیم زیرا تربیت امری ضروری است و پس از پدر و مادر، کودک سرمشق دیگری را کنار آن دو قرار می دهد که آن شخص معلم می باشد، پس چه زیباست معلمان ما خود ادامه دهنده رهنمودهای معصومان باشند. در این راستا مراکز تربیت معلم نقشی اساسی ایفا می کنند و می توانند با آگاهی از سیره رضوی آن را سرلوحه برنامه های آموزشی و پرورشی قرار دهند و دانشجویان را در رسالتی که در آینده به آنان محول می گردد یاری نمایند.

در این مقاله سعی شده، احادیث تربیتی امام رضا - ع - با ویژگی های حاکم بر گزینش ورودی معلمان، بررسی گردد. روش اجرای کار ما مصاحبه با 80 دانشجوی 4 سال اخیر - 95-94-93-92 - دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد بود که از هر ورودی 20 نفر بطور تصادفی انتخاب شدند و از آنان سوالات گزینش و مصاحبه بصورت جهت دار پرسیده شده است. سپس داده های جمع آوری شده طبقه بندی و مورد تطبیق قرار می گرفت که تا کنون پژوهشی به این موضوع نپرداخته است.

بیان مسئله

سؤالات مصاحبه و گزینش مراکز تربیت معلم تا چه حد توانسته اند سیره رضوی را در خود منعکس کنند؟ و جلوه های این انعکاس چه مواردی هستند؟

هدف

دست یابی به الگویی تربیتی، که همه جانبه و مفید باشد و باعث ارتقای سطح علمی و عملی معلمان و در نتیجه دانش آموزان گردد و کشور را به سمت پیشرفت و توسعه سوق دهد و سلامت روانی، جسمی و اخلاقی جامعه را تضمین کند.

پیشینه

تا کنون مقالات و کتب بسیاری در ارتباط با شیوه های درست تربیتی، ویژگی های معلمان، سیره رضوی، مراحل رشد و...نوشته است اما بر اساس جستجو در سایت های معتبر ثبت مقالات تا به حال تلفیقی از سیره رضوی با مصاحبه های مراکز تربیت معلم دیده نشده است. پس سعی شده به احادیث حضرت - ع - از دیدی متفاوت نگاه شود و حتی مسائل جزئی هم مورد بررسی قرار گیرد.

پرسش ها

1.    کدام موارد تربیتی در سیره رضوی بیان شده است؟

2.    آیا این موارد در مراکز تربیت معلم به کار برده می شود؟

3.    مراکز تربیت معلم تا کنون جلوه گر کدامین احادیث امام رضا - ع - بوده اند؟

4.    در گزینش و مصاحبه های ورودی دانشگاه فرهنگیان، چه مواردی از سیره رضوی استناد و پرسیده می شود؟

5.    آیا این احادیث قابل استناد به کتب و شواهد علمی می باشند؟

6.    چه تفاوت ها و چه شباهت هایی بین سیره رضوی، محققان و روان شناسان وجود دارد؟

7.    دانستن این احادیث و به کارگیری آن چه تأثیراتی در معلم و دانش آموزان دارد؟

روش ها و یافته های پژوهش

در این پژوهش از روش ساخت دارترین مصاحبه استفاده شده است. جامعه ی ما کل دانشگاه های فرهنگیان خراسان رضوی می باشد که با روش تصادفی ساده از بین شهرستان های استان، شهرستان مشهد انتخاب شد و با همین روش پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد به عنوان نمونه انتخاب شده است، که از هر ورودی 4 سال اخیر - 20 - 95-94-93- 92 نفر بطور تصادفی ساده - جمعا80 نفر - انتخاب شده و سوالات گزینش در دو بخش دین مداری - نماز، قرآن و حجاب - و اخلاقی - محبت، آگاهی و به فکر گرفتاری های مردم بودن و خودشناسی - از آنان پرسیده شده است و مصاحبه شوندگان به صورت کوتاه پاسخ - بله، خیر - به سوالات جمع می دادند. سپس حیطه سوالات جمع بندی شده با احادیث امام رضا - ع - مورد تطبیق قرار گرفته است.

پردازش موضوع

سوالات دین مداری

که شامل سه بخش نماز، قرآن و حجاب می باشد که به تشریح توضیح می گردد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید