بخشی از مقاله

چکیده

امام خمینی - ره - معمار بزرگ انقلاب اسلامی ، طی فرمانی شش ماده اي در تاریخ 61/10/15 در مورد گزینش، عدم وجود صفاتی را براي گزینش گران لازم و ضروري دانستند؛ که عبارتند از:» عدم تنگ نظري « ، » عدم تند خویی « و » عدم سهل انگاري و مسامحه کاري .« این خصلت ها ،هر یک از صفات مذموم و نکوهیده اي است که خود، منشا بسیاري از ،مفاسد اخلاقی دیگر هستند. افرادي که به این صفات ،متصف می شوند، ویژگی هاي رذیله ي،متعدد دیگري نیز در وجودشان ،رشد و نمو کرده و در نهایت از دین خارج می گردند. وجود این صفات در کارگزاران و کارکنان دولتی ،بدترین اثرها را بر مردم و جامعه دارد ؛ بدین لحاظ امام راحل - ره - ، با توجه به حساسیت کار گزینش، عدم وجود آن ها را ،در گزینش گران واجب دانسته اند.

-1 مقدمه

دین مبین اسلام که،فطرت زیر بناي محکم و ریشه دار اصول و قوانینش می باشد ؛ همواره به رعایت اصول اخلاقی ارج می نهد و پیروان خود را به صفات اخلاقی که منطبق بر فطرت اوست ،سفارش کرده و از متصف شدن به صفات رذیله و مذموم باز داشته است.ضمانت اجراي دستورات الهی در اسلام،ایمان به خدا و معاد است.هر چه صفات حسنه بیشتر در مومن تجلی پیدا کند ،به قوانین الهی بیشتراحترام می گذارد و هیچ گونه تعدي و تجاوز و خلافی مرتکب نمی شود .

براي متصف شدن به اخلاق حسنه و حفاظت از آن ها ،باید صفات سلبیه و نکوهیده را به خوبی شناخت و از آن ها دوري نمود.آلوده شدن به این صفات ،روح و روان مومن را بیمار ساخته و تا حد مرگ معنوي پیش می برد. صفاتی چون تنگ نظري و انحصار طلبی ، تند خویی و غضب و سهل انگاري و مسامحه کاري که بنا به آیات و روایات ،زیر بناي بسیاري از گناهان هستند و ام الخبائث شناخته می شوند ؛چنان چه در کارگزاران دولت پیدا شوند ،نه تنها به خود فرد آسیب می رسانند بلکه مردم و جامعه نیز از گزند آن ها بی نصیب نخواهند ماند و تا سر حد نابودي دولت ها به پیش می رود. بدین جهت در آموزه هاي اسلامی به شدت ، در مورد پرهیز از آن ها توصیه شده است.

حسن انتخاب گزینش گران،به عملکرد صحیح آن ها در گزینش بستگی دارد.یکی از مولفه هایی که تاثیرات فراوانی برعمل گزینش گران دارد خصلت ها و صفات آنان است.بدین جهت لازم است که اخلاق گزینش گر از صفات ریشه اي و مذموم دور باشد.امام خمینی - ره - این صفات را در فرمان شش ماده اي خویش مشخص فرموده اند.لذا نوشته حاضر پاسخ به سوالات زیر را در نظر دارد:

-1    آیا صفات سلبیه ،از نظر آیات و روایات نیز منشا اکثر رذایل اخلاقی هستند؟

-2    این صفات تا چه اندازه بر گزینش تاثیر سوء و منفی دارد؟

در زمینه صفات سلبیه و آثار سوء آن ها مقالات زیادي نگاشته شده است ؛ولی به لحاظ بررسی این صفات در فرمان شش ماده اي امام - ره - و آثار سوء آن ها بر کار گزینش گران و تطابق آن ها با آیات و روایات ،مقاله جدیدي شمرده می شود.

-1 عدم تنگ نظري

وقتی که تاریخ پیشرفت و توسعه کشورها و ملل دیگر را مطالعه می کنیم چیزي که در آن بیش از همه خودنمایی می کند نقش مدیریت صحیح و افراد شایسته در پیشرفت کارهاست، افرادي که از علم، تجربه، تخصص و سابقه بیشتري برخوردارند. همان ها در مصدر کارها قرار گرفته و نقش مهمی در افزایش بهره وري و سازندگی کشورشان ایفا کردند.اما متاسفانه عوامل مختلقی بر چگونگی گزینش افراد بر اساس شایسته سالاري تاثیر نهاده و در نظر گرفتن این ملاك مهم را کم رنگ نموده است. یکی از این عوامل تنگ نظري گزینش گران می باشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید