بخشی از مقاله

چکیده

امروزه یک سازمان موفق، جهت دستیابی به اهداف موردنظر، نیازمند برنامهریزی از منظر مباحث استراتژیک میباشد. در برنامهریزی استراتژیک، مدیران سازمان آینده را در نظر گرفته، اهداف را مشخص مینمایند و استراتژیها را در جهت نیل به اهداف گسترش میدهند.

این برنامهریزیبه شناخت دقیقی از وضعیت حاضر نیازمند است و از مزایای آن، اجرای استراتژی موفق میباشد. هدف از این مقاله شناخت وضعیت موجود یک شرکت سازنده موتور در ایران از طریق تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی با استفاده از ماتریسهایSWOTو SPACEو پیشنهاد استراتژی مناسب میباشد.این پژوهش از نوع توصیفی و کاربردی است.

افراد جامعهی تحقیق شامل مدیران و کارشناسان خبره در بخش صنایع که بعنوان نمونه در نظر گرفته و ابزار مورد استفاده، مصاحبه با کارشناسان و همچنین 3 نوع پرسشنامه تدوین گردیده و جهت تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی، تحلیل SWOTو SPACE استفاده شده است.

یافته های پژوهش نشان میدهد که شرکت سازنده موتور توانسته از عوامل محیطی خارجی به خوبی بهرهبرداری نماید اگرچه از منظر عوامل محیطی داخلی دارای نقاط ضعف بیشتر است، در نتیجه از جایگاه بسیار خوبی برخوردار نمیباشد. استراتژی پیشنهادی از نوع محافظهکارانه است. بحث تحریم و فقدان مدیریت مالی و نارضایتی کارکنان، از مهمترین مشکلاتی است که شرکت با آن مواجه میباشد و میتواند با یک برنامهریزی استراتژیک هدفمند و بهرهبرداری از نقاط قوت و فرصتها بر مشکلات غلبه نماید.

مقدمه

مدیریت استراتژیک مجموعهای از تصمیمها و اعمال است که منجر به طراحی و اجرای استراتژیهایی میشود که برای رسیدن به اهداف یک سازمان مورد استفاده قرار میگیرند . - 1 - فرایند برنامهریزی استراتژیک شامل ایجاد هدف و پروسه های لازم برای دستیابی به این اهداف است . - 17 - به نقل از شرادر در سال 1993 برنامهریزی استراتژیک یک ابزار مدیریتی مهم میباشد که بطور جدی بایستی توسط مدیران در نظر گرفته شود

مدیریت استراتژیک و برنامهریزی استراتژیک به سازمان این امکان را میدهند که به شیوهای خلاق و نوآور بوده و برای شکل دادن به آینده خود به صورت انفعالی عمل نمایند.این شیوه مدیریت و برنامهریزی باعث میشوند که سازمان دارای ابتکار عمل باشد و فعالیتهایش را به گونهای به اجرا درآورد که اعمال نفوذ نموده و بدین گونه سرنوشت خودرا رقم بزند و آینده را تحت کنترل گیرد. اجرای موفقاین دو عامل در بسیاری از سازمانها به عنوان عاملی حیاتی، بدون تجزیه و تحلیل عوامل تأثیرگذار داخلی و خارجی و همچنین شناخت موقعیت سازمان و دیگر رقیبان امکانپذیر نمیباشد. ارزیابی عوامل داخلی و خارجی یک ابزار مدیریتی مناسب جهت ایجاد یک برنامهریزی کارا و بررسی مشکلات میباشد

مدیران سازمانهاپس از تجزیه وتحلیل عوامل درونی و بیرونی، تعیین تعریف مأموریت، ارزشها، چشم انداز واهداف سازمانی به تعیین استراتژی های سازمانی اقدام مینمایند، بنابراین پس از تعیین موقعیت سازمان انواع استراتژیها الویتبندی شده و مناسبترین استراتژی به سازمان پیشنهاد میشود. روند تکامل استراتژی در بستر رویکردهای مختلف شکل گرفته است که درونمایهی اصلی آن تجزیه و تحلیل عوامل درونی - نقاط قوت و ضعف - و عوامل بیرونی - فرصت و تهدید - میباشد، بایستی از نقاط قوت و فرصتهای پیشرو در جهت تعدیل نقاط ضعف و تهدیدات بهره- برداری شود.

مراحل فرایند مدیریت استراتژیک شامل تدوین، اجرا و ارزیابی استراتژی میباشد، تعیین مأموریت، شناسایی عوامل درونی و بیرونی در مرحله تدوین انجام خواهد گرفت، اجرای استراتژی نیزبدون برنامهریزی منظم و آیندهنگر، عملاً بیفایده است.اهمیت مدیریت و برنامهریزی استراتژیک هنوز در اکثر سازمانها به عنوان عاملی کلیدی در نظر گرفته نشده است و بسیاری از سازمانها بر این موضوع اتفاق نظر دارند که این دو عامل اتلاف وقت و پر هزینه میباشند. از اینرو مهمترین چالشی که مدیران سازمانها با آن مواجه میباشند عدم شناسایی عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار و همچنین عدم شناخت موقعیت سازمان مربوطه است، در نتیجه نمیتوانند بهترین استراتژی را اتخاذ نمایند تا در مقایسه دیگر رقیبان به مزیت رقابتی دست یابند.

بنابراین هدف اصلی تحقیق حاضر، توصیف مفاهیمی در رابطه با تدوین استراتژی و اجرای آن، شناخت وضعیت موجود یک شرکت سازنده موتور در ایرانو پیشنهاد استراتژی مناسببا استفاده از شناسایی نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصتها و تهدیدات پیش- روی شرکت از طریق تجزیه و تحلیل ماتریسهای IFE، EFE، SWOT و SPACE میباشد.

روش تحقیق
-1اهمیت و ضرورت تحقیق

مطالعات وتحقیقات علوم مدیریتی نشان داده است که برنامه ریزی استراتژیک میتواند به سازمان کمک کند تا به اهداف موردنظر دست یابد، در واقع برنامه-ریزی پلی است بین حال و آینده - . - 6 شناخت تواناییها، ضعفها، فرصتها، تهدیدات و تجزیه و تحلیل آنها، عواملی را که ممکن است روی پیامدهای سازمان اثر بگذارد، شناسایی نمایند . - 2 - یک استراتژی عبارت است ازطرح جامع برای شرکت کهنشان می-دهدشرکت چگونه به مأموریت خود عمل کرده و به اهداف خود دست یابد 

مدیران بدون شناخت عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار و شناسایی وضعیت سازمان، در تعیین چشمانداز و مأموریت و همچنین در تدوین و اجرای استراتژی با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد، در نتیجه مدیران نمیتوانند الگوی مناسب برنامه- ریزی استراتژیک را پیاده و اجرا نمایند و در رسیدن به اهداف خود با شکست مواجه میشوند. مدیران بایستی موقعیت سازمان مربوطه ودیگر رقیبان را بداند تا با انجام تغییرات مناسب به مزیت رقابتی دست یابد.

-2سابقه - پیشینه تحقیق -

-1-2برنامه ریزی استراتژیک
فرایند تعیین اهداف سازمان و اتخاذ تصمیم درباره طرحهای جامع عملیاتی و اجرایی برای تحقق آن اهداف را برنامه ریزی استراتژیک مینامند . - 22 - هدف از برنامهریزی استراتژیک کمک به اجرای قانون میباشد تا جایگاه و مسیر چگونگی رسیدن به آن را مشخص نماید

برنامه ریزی جامع - استراتژیک - ، فرایندی میباشد که توسط آن اهداف و خطوط کلی فعالیتها و ماموریتهای سازمان در دراز مدت تعیین میگردد

گام اول در مراحل برنامهریزی استراتژیک تعیین رسالت، اهداف و مأموریتهای سازمان میباشد و پس از آن میتوان از طریق تحلیل SWOTکه یکی از ابزارهای تدوین استراتژی است، برای سازمان استراتژی طراحی کرد که متناسب با محیط آن باشد.

-2-2مدیریت استراتژی
»دیودا«  علم مدیریت استراتژیک را هنر ودانش تدوین، پیاده سازی، ارزیابی و بهبود تصمیماتی که باعث موفقیت سازمان-هادر جهت دستیابی به اهداف بلن دمدت شود،تعریف میکند.مدیریت استراتژیک مجموعهای از تصمیمها و اعمال است که منجر به طراحی و اجرای استراتژیهایی می شود که برای حصول به اهداف یک سازمان مورد استفاده قرار میگیرند 

با نگاهی دقیق در مییابیم که ضرورت استفاده از مدیریت استراتژیک این است که یکی از مهمترین ابزارهایی که سازمانها برای حصول موفقیت در آینده میتوانند از آن بهره گیرند "مدیریت استراتژیک" میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید